Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Trenger tips om "timing" av ny børsteholder

Startet av elektrolux, onsdag 09. september 2009, klokken 19:49

« forrige - neste »

elektrolux

Har byttet børsteholder på en Saxo motor.

Den nye holderen har ikke hull for timing av børstene, etter bytte.

Har laget et tusj merke der den gamle hadde hull, men det må være en måte å stille børsteholderen 100% rett og så bore et hull?

Prøvte å justere holderen mens motoren sveiv med 12V koblet over både rotor og statorviklingene.

Da steg strømforbruket i en retning, og sank i andre retningen. Hadde trodd at den ville vært på minimum når børsteholderen var på rett sted, men så enkelt var det ikke.

Er der noen som har noen tips?

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Hvis metoden fra enkle, topolede permanentmagnet motorer (miniracing biler, á la Scalextric) kan brukes er du inne på det rette: vri børsteholderen til strømforbruket er minst mulig og turtallet høyest. Regner med at du har koblet bort sep-ex styringen.

Ved timing av bittesmå servomotorer som skal gå like bra begge veier (til fjærnstyrte fly o.l.) stilles børsteholderen midt mellom de to punktene man får når man har timet motoren i begge rotasjonsretninger.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

bosonic

Hovedprinsippet for "timing av motorer" som også skal gå i revers er "nøytral timing". Dette er enkelt å utføre på PM(permanentmagnet motorer) og Seriemotorer. PSA bruker SepEx motorer og i prinsippet skulle det være samme regler som gjelder her.
Husk at "ettertiming" ikke må forekomme. Det beste er "nøytral timing" for motorer som skal gå begge veier. Motorer som ikke skal gå i revers kan med fordel justeres med "før timing".
Vri børstebroen til motoren trekker minst strøm og du har funnet "nøytral timing".
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

elektrolux

Takker for bistand.

Som sagt til å begynne med, greide jeg ikke å finne noe positiv punkt der nøytralpunktet skulle være ved å bruke turtall / Strøm metoden. Denne metoden er nok grei på permanentmagnetmotorer, men "defus" på sepex motorene våre.

Derimot fikk et et meget nyttig tips fra en kilde som ønsket å forbli anonym.

Sett ca 1/2 verdi AC spenning på feltet. På Saxo motoren blir dette ca 60V AC siden motoren er beregnet på 120 V DC, og mål AC spenningen som da kommer ut fra ankeret. Nøytralpunktet er der AC ut fra ankeret er minimum.

I mitt tilfelle hadde jeg kun 26V AC tilgjengelig, og forsøkte meg på dette. Nøytralpunktet var meget enkelt å lokalisere. Det lå ca. 3-4 mm ut fra markeringen min, og gav 0,04 V AC. bare litt justering vekk fra dette punktet gav betydelig økning av spenningen ut.

Jeg lot være å bore hull, da børstene enda ikke er skikkelig innkjørte, og jeg regner med at nøytralpunktet vil forskyve seg noe når alt har godt seg til.

Nå blir det finjustering av hele bilparken. ;) Dette var gøy.

Det er i følge kilden min normalt at nøytralpunktet vandrer noe etter børstebytte / kommutatorsliping, og skal kontrolleres og justeres etter slikt arbeid.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Ken

Stakkars vi med AC motorer. :(

Man bør ikke tenke på effektiviteten i revers siden den er så sjeldent i bruk. Hvis det er noe mer å hente ved å stille optimalt ved normalt kjøring det er kanskje lurt å gjøre det.

Dette vil sikkert bli en del av din PSA service framover. Glede meg til kappløp!
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Har oppdaget en bug med metoden beskrevet ovenfor. Nemlig at ankerpossisjon har en innvirkning på avlest spenning. Egentlig å forvente, men noe som må undersøkes nærmere.

Imens kan alle fordype seg i dette:

http://www.maintenanceworld.com/Articles/Koenitzer/performance-carbon-brush.html
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

hens

#6
Ankerreaksjonen er avhengig av ankerstrømmen, og ettersom denne vanligvis er lavere i revers enn forover, vil det være riktig å legge mest vekt på nøytralpunkt i forover.
Det vil si å legge børstebroen med litt "fortenning" i forhold til  nøytralpunktet.

Et lite tips, les historikken til motoren til "White Zombie" på
www.plasmaboyracing.com 
"Timing is everything"  Tallene John Wayland opererer med er nok ikke representable for en normalbil på nominell spenning og strøm, men det er lærerikt.
Mener å huske at han benytter en dreibar børstebro for revers.

Ankerreaksjon: magnetfeltet fra feltspolene vris som en følge av magnetismen i ankeret når ankerstrømmen stiger. Derfor skal feltet ligge litt skjevt i forhold til børstene, avhengig av ankerstrømmen.
På dyre motorer legges det inn en vikling "Vendepoler" mellom feltspolene, hvor ankerstrømmen kompenserer for denne forskyvningen, slik at børstene  alltid ligger i nøytralsonen.

Nøytralsonen: den del av kommutatoren som er tilkoblet de viklinger som ligger mellom polene. Disse viklingene har ingen spenning når motoren roterer, og vil derfor ikke danne gnister.   
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

El rayo

#7
Det er ingen tvil om at timing av børstene er viktig. Jeg lærte dette i ungdommen da vi drev med mini-racing (elektriske biler på bane á la Scalextric, gikk i et spor og kun farten kunne reguleres).
http://www.google.com/search?q=scalectrix+cars&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:nb-NO:official&client=firefox-a

Tror vi kan stole på at Leroy Somer, de som lager(/lagde?) motorer for PSA, har gjort leksa si. At ny børsteholder leveres uten festehull tyder også på det. Men de opererer selvfølgelig med en viss toleranse og jeg vil tro at man kan få en sløv motor til å gå like bra som de beste.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA