Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

temperatur for at vifta skal starte i B111 og B116

Startet av PLUTO, tirsdag 06. mai 2008, klokken 17:08

« forrige - neste »

PLUTO

Nå er sommeren kommet til sørlandet og et for meg nytt fenomen oppstod. Blokkene kom over 23 grader og da startet den bråkete kjølevifta. Det er på en Think med B111. Jeg haddet tidligere en med B116 og da startet den ikke så tidlig. Er det noen som vet om hvilke verdier som er lagt inn i programmene?
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Lynet

#1
Jeg har flere ganger i sommer hørt at radiatorviften har startet like etter at jeg har startet å kjøre, for deretter å stoppe noen sekunder etter at jeg stoppet. Det har vært mest fremtredende når batterietempener er på ca 25 grader (EV-monintor).

Motorstyreenheten starter også kjøleviften.  Jeg har nå testet og funnet ut at viften slår inn når tempen i elektronikken kommer til 29 grader, og slår seg av igjen når den er nede på 27.

Tempen i motorsstyrenhet øker veldig raskt ved pådrag, men faller også raskt ned igjen. Det er årsaken til at jeg har hørt at viftene har startet og stoppet ofte når kjølevannstempen ligger rundt 25 grader.

Tok en tur med Actia i kveld for å sjekke tempen på motor og elektronikk, oppdaget da at motortempen blir utrolig høy. Opp en bakke med fullt pådrag i 40 sekunder økte den til 69 grader, og det uten at vifta startet da elektronikken bare økte til 28 grader.

Men jeg aner ikke hva som er normalt? Kan det være en feil på kjølesystemet som gjør den høye motortempen?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Ken

Merkelig nok leste jeg ut motorstyring temp. fra en Think i går. Pumpen hadde gått og batteripakken lå på 21 grader. Da han startet bilen og kjørte et par kilometer kom kjøleviftene på. Actia viste 29 grader på motorstyring. Jeg merket ikke til motor temp. Det skal jeg holde øye på.

Det med stopp/ start av viftene under kjøring stemmer med mine erfaringer og som du sier motorstyring temp er sannsynligvis årsaken. Ser ut som motorstyring får tilstrekkelig kjøling i alle fall.

Merkelig at du fikk ingen feilmelding på displayet. Varmegrensen til motoren kan være enda høyere. "Drivsystem varm" "overtemperatur" "BMS Redusert Effekt" Osv.
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

elektrolux

Kan det ligge inne en styring bassert på effektuttak også?.

Det gjør det på Vectrix scooteren min. Ved pådrag venter ikke kjøleviftene på at temperaturen skal øke; de øker farten paralelt med pådraget på motoren.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

El rayo

Sitat fra: elektrolux på onsdag 28. oktober 2009, klokken 23:07
Kan det ligge inne en styring bassert på effektuttak også?
Tror ikke det på Th!nk 1999 - 2002 modeller. Det er flere ting som kan starte radiatorviftene: BMS som føler på batteritemperaturen, temperatur i motorstyringen og temperatur i DC/DC omformeren. BMS med B116 program starter også radiatorviftene når den er innnstilt på vedlikeholdslading uansett temperatur. Data på motoren sier maksimalt 55o C på kjølevann inn og minimum vannstrøm 8 liter/minutt.

Radiatorvifter som starter og stopper igjen har jeg merket er typisk ved kjøring opp en bakke. Har ikke sjekket, men det er sannsynlig at det er temperaturen i motorstyringen som fører til dette.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA