Takker for bistand.
Som sagt til å begynne med, greide jeg ikke å finne noe positiv punkt der nøytralpunktet skulle være ved å bruke turtall / Strøm metoden. Denne metoden er nok grei på permanentmagnetmotorer, men "defus" på sepex motorene våre.
Derimot fikk et et meget nyttig tips fra en kilde som ønsket å forbli anonym.
Sett ca 1/2 verdi AC spenning på feltet. På Saxo motoren blir dette ca 60V AC siden motoren er beregnet på 120 V DC, og mål AC spenningen som da kommer ut fra ankeret. Nøytralpunktet er der AC ut fra ankeret er minimum.
I mitt tilfelle hadde jeg kun 26V AC tilgjengelig, og forsøkte meg på dette. Nøytralpunktet var meget enkelt å lokalisere. Det lå ca. 3-4 mm ut fra markeringen min, og gav 0,04 V AC. bare litt justering vekk fra dette punktet gav betydelig økning av spenningen ut.
Jeg lot være å bore hull, da børstene enda ikke er skikkelig innkjørte, og jeg regner med at nøytralpunktet vil forskyve seg noe når alt har godt seg til.
Nå blir det finjustering av hele bilparken.

Dette var gøy.
Det er i følge kilden min normalt at nøytralpunktet vandrer noe etter børstebytte / kommutatorsliping, og skal kontrolleres og justeres etter slikt arbeid.