Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Litium-batterier gir el-bilen ny sjanse

Startet av Laban, torsdag 04. januar 2007, klokken 12:21

« forrige - neste »

Laban

Kom over denne artikkelen i Adressa.no

http://www.adressa.no/forbruker/bil/article778309.ece

Med en rekkevidde på 600 km skulle elbilens rekkevidde holde for de fleste  ;D
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

65lars

Hei Laban,
Jeg leser innimellom gamle tråder her, hvor siste innlegg er i 2007, 2010 osv., hvor dere, "mine el-bil forgjengere" allerede visste hva dere snakker om.

Jeg "tenkte" ikke engang el-bil på den tiden, leste litt om det, rundt 2012.
Men her er vi, 9 år senere - og jeg er helt frelst - på konseptet.
:)
Trilling, bestilt KIA

bno


Ingeniøren

Tror det blir plass til mange fabrikker i fremtiden  ;)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

KjellG

Kommer det meste av litium fra Kina, eller husker jeg feil?

kodalse

Australia, Chile og Argentina er de største produsentene.
Chile er ansett å være de med størst reserver.

Nesten nederst på denne siden:
http://www.tu.no/artikler/slik-utvinnes-metallet-som-skal-gjore-verden-mindre-avhengig-av-olje/346817
Trondheim
HAIBIKE Sduro HardNine 4.0 - 2017, Model 3 RN107XXXXXX, Nissan Leaf 2012 - Webasto bensinvarmer 2015, Saxo 97 Li batteri  - 2013, Ecoride elsykkel    - 2012

KjellG

Mulig jeg blander med neodymmagnetmateriale i Kina?

ladov

Jeg tror kanskje du tenker på Kinas dominans innen utvinning og salg av sjeldne jordmetaller.

På tross av navnet, de er ikke sjeldne, ikke har de veldig mye med jord å gjøre heller men at Kina dominerer er sikkert. Det har de fått til ved å utkonkurrere alle utenlandske selskaper ved å holde kunstig lave priser over tid. Så lenge at ikke bare blir gruvene stengt men kompetansemiljøene blir borte også. *Så* skrur de opp prisen..
http://www.tu.no/artikler/kinas-monopol-skaper-frykt/234695
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Robert Sund

Det er en utbredt tro at markedet skaper balanse. Jeg finner det komisk at de som fronter denne hypotesen hardest, og blir trodd på det, ikke lever etter det.

Men påstanden blir fremmet med en patos som vi ellers kun finner i religion.

Ett av de landene (USA) som påstår at de forsvarer frihandel, og frihet, har for eksempel ikke noe problem med å innføre en teknisk handelsindring/importskatt på solceller fra Kina.

Og selv om vestlige bedrifter ser ut til å ha problemer med å planlegge lengre frem enn nærmeste kvartalsrapport, er det lengre tidshorisonter i Kina, og mer statlig handlekraft. Man ser det både ved at vestlige stater tror at de ikke har lov til å konkurrere mot private bedrifter; lov til av hvem? Man ser det ved at etterforskerne på Island tror/trodde at de ikke har lov til å etterforske bankskandalen; lov til av hvem?

Og man ser det ved at vestlige ledere ikke vet om opiumskrigene i Kina og hvem som sto bak, men Kina husker!


Akkurat de samme ser man med offentlige anbud i Norge. Store aktører dumper prisene i ett lokalt område og knekker ryggen på det lokale næringslivet, og så skrur de opp prisene og flår området dobbelt opp uten at innbygerne har noe valg lengre. Og vi har regler om at innkjøp skal på anbud, og ekstremt merkelige regler som hindrer å ta virksomhet tilbake som eierstyrte og eier"eid" virksomhet, der innbygerne selv eier og kontrollerer sin egen infrastruktur.

Vi har godtatt knusing av elbiler og løgn. Vi har godtatt oppkjøp og knusing av skinnegående transport i USA. Vi har godtatt svindlingen som marginaliserte Zebra produsenten etter at NiMH teknologien ble kjøpt og skrinlagt for elbiler. Vi godtar hva som helst av private helse- og barneværns-bedrifter.


Så etter det vi gjorde mot Kina, hvorfor skal de ikke knekke ryggen på oss? Vi elsker ubegrenset markedsmakt. Ressursmakt er ett verktøy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA