Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladehastighet

Startet av p10, søndag 03. november 2013, klokken 11:41

« forrige - neste »

emil

De fleste vanlige kontakter er i dag 16A, men det er ikke lov å sette opp sånne kontakter på nye ladepunkter. Det er heller ikke anbefalt å trekke 16A over lang tid fra den heller.

Nye ladepunkter skal aller helst ha en Type2 kontakt og da trenger du en Type2-Type1 kabel, men eksisterende ladepunker må ikke oppgraderes.

For lading fra vanlig kontakt er det ladekabelen som bestemmer ladefarten. Den originale ladekabelen er 10A uansett, men det finnes kabler som f.eks er 8A, 16A eller variable (f.eks Charge-Amps).

For Leaf (og alle andre biler enn Tesla) er jeg motstander av å bruke km/t som definisjon på ladehastighet da disse bilene har store variasjoner i forbruk. Som et eksempel vil jeg ved lading på 10A alltid få ca 2kWh inn på batteriet pr time, mens jeg avhengig av hvilken vei jeg kjører ut av byen og værforhold her vil ha et forbruk på alt fra 1kWh/mil til over 2kWh/mil. Da blir det feil å si at 10A lader med X km/t. Tesla har et litt større normal forbruk, og av det jeg har sett (uten å ha kjørt selv) mindre prosentvise variasjoner enn de andre så der vil det passe litt bedre.

Ebe

En benevnelse med km/t (km pr time) er først sammenlignbart om man bruker den teoretiske maksimale kjørelengden til bilen, altså det leverandøren oppgir. F. Eks 199km for leaf. Det er en standarisert målemetode. Men den er jo ikke akkurat realistisk :-)
2014 Leaf Acenta, ny i Norge.
Eneste bil i en husholdning på 5.

elektrolux

Det blir bakvendt å regne teoretisk maksimal rekkevidde. Ladehastighet er en meget grov tommelfingerregel og kun en måte å sette ting i perspektiv.

F.eks trenger de færreste full lading fra tomt til fullt batteri der og da. Det som trenges er å vite ca hvor lenge en må vente på å kunne kjøre x km videre
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA