Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading i Europa utenfor Norge - forslag til tråd/emne

Startet av El Greco, torsdag 23. april 2015, klokken 18:01

« forrige - neste »

El Greco

Er ny her, og opplever at ting jeg spør om er blitt besvart før. Har forsøkt med søk, men kan fremdeles kløne det til. Nåvel:

Inspirert av B. Nyland virker Tesla som en utmerket feriebil i Europa. Selv har jeg hus sørover, og nå virker det som man kan ta seg dit på en vettug måte uten fly.

Superladere er nå en ting, men hvordan er egentlig situasjonen for å få ladet en Tesla i Spania, Italia eller Hellas?
Forstår at superladerne kommer der også - neste år..., men til så lenge må vi jo tilpasse oss hva som finnes. Jeg var nettopp i Barcelona og fant masse ladeplasser på nettet - men ved nærmere ettersyn viste de aller fleste seg å være for elektriske scootere! Og det var ingen trygg superladerhavn i nærheten. Da måtte man over grensa til Framkrike.

Hva må man ha av brikker og kort og slikt utenfor Norge? Er dette et så svært emne som det virker, eller er vi på vei mot en standard? Noen som vet? (uhu! håper ikke dette er besvart 130x før! Sorry i så fall) ...






sturle

Sitat fra: El Greco på torsdag 23. april 2015, klokken 18:01
Superladere er nå en ting, men hvordan er egentlig situasjonen for å få ladet en Tesla i Spania, Italia eller Hellas?
Det finst ein del trådar om emnet.  Det varierer frå land til land.  Kan du saktelade på destinasjonen er du som regel velberga.  Du kjem langt med fullt batteri.

Problemet er at du gjerne treng eit eller anna abonnement for å lade på raskare ladestasjonar.  Det finst mange leverandørar, og dei rettar seg som regel berre mot den nasjonale marknaden.  Fleire selskap konkurrerer om å dekkje mest mogeleg av Europa ved å samarbeide med mange leverandørar, til dømes The New Motion, Plugsurfing, Intercharge, men dei er mest utbreidd i Nord-Europa og relativt dyre.  Du har og problemet med å finne stasjonane.  Ulike ladekart har ulik dekning for ulike land.  Om du finn eit ladekart som har god dekning for Tyskland, er det ikkje sikkert at det har med meir enn nokre få av ladarane i Spania eller omvendt.

Nokon burde lage ei nettside med oversikt over alt det der og andre tips for reisande.  Alt frå korleis ein skaffar ladekort i Italia til korleis ein spør på gresk om å få bruke den raude kontakten til pappressa utanfor til å laden bilen.

ElectroShock

Jeg planlegger å kjøre en rundtur i Europa gjennom Danmark, Tyskland, Nederland, Belgia m.fl. Jeg vil nok primært lade på SC, men kunne være befriende å kunne lade på andre hurtigladestasjoner også.

Jeg har dobbeltlader, type 2-kabel og vurderer å anskaffe et CHAdeMo-adapter for turen. Min bekyrmring er hvordan man betaler uten masse styr, medlemskaper og RFID-brikker. Er det noen som har hatt erfaring med dette og tips til en bra løsning? Fortum er visst tilknyttet Intercharge. Er det en bra løsning og hva koster det per minutt?

Finnes det ellers tips til hvilke adaptere man bør ha med seg på turen til Europa?

vegardbr

Når det gjelder Fortum trodde jeg ladebrikken skulle kunne brukes i Tyskland:
http://www.fortum.no/no/Fortum/Pressemeldinger/Alle-pressemeldinger/Fortum-Charge--Drive-med-i-europeisk-nettverk-for-lading-av-elbil/

Men dette er visst noe de ikke har funnet en løsning på enda:
Sitat
Mai 18, 2015
Hei og takk for henvendelsen.

Vi jobber med en avtale med RWE, men har ikke dette klart per dags dato dessverre.



Med vennlig hilsen

Magnar
Charge & Drive
Fortum Markets AS


The New Motion fungerer derimot greit: https://my.thenewmotion.com/
P85 2014 - Trondheim

ElectroShock

The New Motion virker genialt! Tar de bare en avgift på EUR 0,35/lading i tillegg til vanlig lokal tariff?

Jeg har nå bestilt en ladenøkkel hjem og et ladekort poste restante dersom nøkkelen ikke når frem i tide...

Appen er super, også i Norge. Virker egentlig bedre enn ladestasjoner.no-appen i Norge.

Noen som har erfaring med CHAdeMO-adapteret i Europa? Hvilke adaptere lønner seg seg å ta med på turen? Tenker å skaffe en lang heavy duty skjøteledning.

E_S

Tyskland og Chademo er ihvertfall ikke noe veldig god kombinasjon. Få ladere og mye dill (åpningstider, abonnement etc.) er min konklusjon.

Har man dobbeltlader er det derimot forholdsvis mange 22kW-punkt som kan brukes gratis eller mot parkeringsavgift. Uten dobbeltlader blir det jo litt treg lading, men bedre enn ingenting.
:)

vegardbr

E_S : hvordan finner du gratis-laderne?

Jeg har flere ganger hadd destinasjon nære RWE sine ladere, men de fungerer verken med Fortum eller The New Motion.
The New Motion har et veldig bra utvalg av ladere, men noen ganger hadde det vært kjekt å lade på RWE. Det ser dessverre ikke ut til å være mulig uten tysk telefon, og med SMS får du ikke mer enn 11 kW, så det gidder jeg ikke.
P85 2014 - Trondheim

E_S

Hvis man søker punkter som er "Stadtwerke" i den aktuelle byen er ofte disse gratis å bruke. Det varierer dog litt om det er et type 2-punkt eller om det bare er et 400V 32A-uttak..

Ellers er det en del større kjøpesentra som har slike punkter som er gratis å bruke når man handler der, enkelte parkeringshus har også slikt. Det gjelder bare å holde tunga rett i munnen - noen av punktene er enkelt og greit åpne og gratis, andre er egentlig mot betaling, men gratis for betalende kunder mens andre igjen er kun mot betaling og drevet av ekstern aktør..
:)

vegardbr

Kjekt å vite.
Når det gjelder Stadtwerke, er det ganske mange som er knyttet opp mot Ladnetz, som kan ta betaling gjennom The New Motion. Det er jo tross alt ganske rimelig drivstoff, og da slipper man å lete.
P85 2014 - Trondheim

pagal

RWE laderne har jeg benyttet med plugsurfing appen
På nåværende tidspunkt den beste løsningen for roaming i Tyskland.
https://www.plugsurfing.com/en
Early CHAdeMO adapter Jæren

vegardbr

Det er et godt tips, men det er kjipt at de ikke lager app til Windows Phone, for da får ikke jeg brukt de..  :P
P85 2014 - Trondheim

pagal

Har og Windows og det er surt at app utvalget er så marginalt. En mulighet er å aktivere internet sharing på telefonen, og koble til en Laptop, nettbrett el via wifi.
Early CHAdeMO adapter Jæren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA