Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Høyeffekt elsykler greit?

Startet av edyrli, torsdag 23. april 2015, klokken 12:12

« forrige - neste »

edyrli

Jeg legger merke til at de fleste som skriver her ikke har noen betenkeligheter rundt elsykler med høyere effekt og toppfart en tillatt. Det kan jo argumenteres for at 250w effekt, 25 km/t assistert hastighet og krav til pedalsensor er meningsløst. Men er det egentlig det? Hvor skal vi sette en evt grense?
Det er ikke noen problem å sette på 2 stk 1500w hjul på sykkelen og et lett høyeffekt lipo batteri. Da går syklene greit 80 km/t og man suser fra mopeder, ATV'er og traktorer. Fortsatt gjerne på sykkelsti, uten krav til sikkerhetsutstyr, bremser registrering forsikring osv.. Det kan argumenteres med at dette er idioti men mange velger allikevel å kjøre rundt på slike selvbygg.
Hvor burde grensene gå siden mange tydeligvis synes 250w/25km/t er for lite?
Vekt? Man klarer allikevel bygge svært raske sykler selv om det er en vekt begrensning. 250/500/1000W? 25/30/35 km/t? Det som i alle tilfeller er sikkert er at det må være et regelverk rundt dette.
2021 BYD Tang
2020 SEAT Mii Electric
2017 Zoe Z.E. 40 Bose
2020 SEAT Mii Electric Frii
2013 Peugeot iOn
2009 Reva i

Ferry

Jeg syns 25 km/t er litt snaut. Det blir litt for sakte på flatmark og en ender med å enten trå seg ihjel for egen maskin, eller ligge kunstig lavt og stange mot sperra. Så noe mer hadde vært å foretrekke. Jeg vet ikke akkurat hvor mye, 35 km/t kanskje? Eller blir det da bare slik at 35 km/t også føles sakte, så en ønsker seg enda mer? Jeg har hatt sykkelen min i over 60 km/t. I 50-sone når jeg tenker etter..  ::) Det skal ikke mye nedoverbakke til før jeg ligger godt over 35 km/t i hvert fall. Så argumentet om at det er farlig å sykle fort faller på sett og vis ut.
Når det gjelder effekt så er vel problemstillingen egentlig motsatt? 250 W er ikke max, men det er snarere minimum hva motoren skal tåle å yte i minst en time sammenhengende. I en annen tråd her har en av brukerne gjort målinger på lovlige elsykler, og de yter over 500 W. Effekt i seg selv er vel ikke et problem før enn sykkelen blir farlig uhåndterlig, løper løpsk på bakhjulet og kaster av personen oppå. Jeg har eksperimentert litt med direct drive-løsninger. Motoren trakk 100 A på 24 V, altså nærmere 2,5 kW. Selv med dårlig virkningsgrad så var det nok betydelig over 1 kW ut på hjulet. Den gjorde over 30 km/t opp relativt bratte bakker. Men nedover så sykler jeg nesten dobbelt så fort uten motor.

kjølholdt

det er korrekt at grensen er 25km, men finner dette noe menigsløst da jeg lett tråkker min landeveisracer opp i 50 km/h på sykkelsti og denne deles med skolebarn. Nå er jeg ikke så idiot at jeg gjør dette. Får jeg meg en el sykkel med 1000watt sykler jeg på vei og ikke sykkelsti.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

automat

Det er ingen lovmessige krav som hindrer min 7-årige sønn i å tråkke rundt i trafikken med en el-sykkel. I det perspektivet er grensen på 25 km/t kanskje ikke så urimelig.

For når skal en el-sykkel være sykkel, og når skal den være moped/mc? For en kjøretøygruppe der det omtrent ikke er tekniske krav til kjøretøyet, og ikke noen krav om førerkompetanse, så er det forståelig at myndighetene setter grensen strengt. Og jeg har mistanke om at ulykkesrisiko og skadepotensiale har veid en smule tyngre enn ønske om høy komforthastighet fra syklister.

Og ja, sønnen min kan sikker klare å tråkke opp i over 25km/t med sin vanlige sykkel. Men så lenge han ikke får noe motorhjelp til det, er det neppe så ofte.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Jeg synes 25km/t er for lavt, all den tid jeg ofte sykler 30-35km/t (på flatmark).

Det er en del sykler som har stor effekt (nominel) opp til 25km/t og så kutter brått.
At disse skal være indre trafikkfarlig enn de som gir litt hjelp når jeg sykler 35km/t er vanskelig å forstå.

En maksgrense på 35km/t og streng bøtelegging (på dansk nivå) for råsykling virker mer fornuftig for meg...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

zbk

Høyeffekt elsykler burde heller vært bygget som det det egentlig er: El-mopeder. Sykling i noe særlig over 25km/h er på grensen til direkte uforsvarlig på sykkelveier i sentrale strøk uansett, spesielt slik som sykkelveiene blir bygget, stykkevis og oppdelt.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle som absolutt vil ha disse turbo-elsyklene ikke like gjerne kjøper en el-moped e.l. Selv sykler jeg tidvis tempo-sykkel og for å holde med noenlunde trygg må jeg ut i veibanen bortsett fra noen få oversiktlige strekninger der det (nesten) ikke er veier inn og ut fra sykkel- og gangstiene.

Elsykler opp til 25km/h er geniale for persontransport over rimelig korte avstander. Hastigheter over dette må reguleres med lovverk/førerbevis og krav til teknisk tilstand på kjøretøyet om man ikke vil ha et lass med alvorlige ulykker.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

K S

Hva er problemet?
Kalkhoff og mange andre antar jeg, leverer elsykler som går 45 km/t, klar til å registreres, fullt lovlig, antar at en da også bør klare å få den momsfri.
At en sykler 60-70-80-90..... km/t med vanlig landeveissykkel er absolutt ikke noe argument for å innføre "fri fart" for elsykkel.
Bilister hater syklister i kjørebanen og syklister på fortau og kombinerte sykkel/gangsti er fare for alle parter.....

jkirkebo

Sitat fra: zbk på fredag 24. april 2015, klokken 13:20
Høyeffekt elsykler burde heller vært bygget som det det egentlig er: El-mopeder. Sykling i noe særlig over 25km/h er på grensen til direkte uforsvarlig på sykkelveier i sentrale strøk uansett, spesielt slik som sykkelveiene blir bygget, stykkevis og oppdelt.

Jeg skjønner ikke hvorfor alle som absolutt vil ha disse turbo-elsyklene ikke like gjerne kjøper en el-moped e.l. Selv sykler jeg tidvis tempo-sykkel og for å holde med noenlunde trygg må jeg ut i veibanen bortsett fra noen få oversiktlige strekninger der det (nesten) ikke er veier inn og ut fra sykkel- og gangstiene.

Det geniale med en elsykkel er jo at det koster så lite å bremse kraftig opp ved kryss, fotgjengere og lignende. En vanlig syklist vil kvie seg i det lengste for å bremse opp. Derfor tror jeg en elsykkel som gjør 32km/t (grensa i USA) er mye sikrere på sykkelstiene enn vanlige sykler.

El-moped er helt utelukket for min del, å ferdes på tohjuling i veibanen vinterstid når det er isete vei og masse slaps i midten er i beste fall hasardiøst.

Jeg vet ikke hva du legger i "sentrale strøk", men er i Fredrikstad har vi til tider laaaange strekk med ubrutt sykkelvei med god oversikt.  Der er det direkte plagsomt å holde så lav fart som 25km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: K S på fredag 24. april 2015, klokken 13:38
Hva er problemet?
Kalkhoff og mange andre antar jeg, leverer elsykler som går 45 km/t, klar til å registreres, fullt lovlig, antar at en da også bør klare å få den momsfri.
At en sykler 60-70-80-90..... km/t med vanlig landeveissykkel er absolutt ikke noe argument for å innføre "fri fart" for elsykkel.
Bilister hater syklister i kjørebanen og syklister på fortau og kombinerte sykkel/gangsti er fare for alle parter.....

Fri fart? Nei. Men kanskje noe mer ala de amerikanske reglene, som tillater 500W og 32km/t. Et godt kompromiss etter min mening.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

zbk

Sitat fra: jkirkebo på fredag 24. april 2015, klokken 13:41
Jeg vet ikke hva du legger i "sentrale strøk", men er i Fredrikstad har vi til tider laaaange strekk med ubrutt sykkelvei med god oversikt.  Der er det direkte plagsomt å holde så lav fart som 25km/t.

I mitt tilfelle er det Stavanger og omegn og der er det ikke mange steder det er mer enn et par hundre meter med ubrutt sykkelsti. (jeg bruker ikke ordet sykkelvei fordi det har vi nesten ikke).

Vil presisere at jeg ikke har noe imot høy effekt på elsykler, jeg er bare skeptisk til for høy toppfart og engstelig på samme måte som jeg er det for en umotorisert syklist som kommer dundrende i >30km/t forbi gående og andre syklister. Etter min mening burde alle veier hatt et passe bredt sykkelfelt på siden for raske myke trafikanter, så kan man heller begrense farten på sykkelstiene og lage gode sykkelveier på strekninger der dette er hensiktsmessig. Alternativt må man ha minstebredde på sykkel- og gangstier og merke dem med kjørefelt på samme måte som vanlig vei. Da er det i minste klart hvor man skal ligge.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

kjølholdt

Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

Arne Husby

Jevnt over 35 km/t er en fin hastighet. Ikke er det livsfarlig heller.

elektrolux

#12
Sitat fra: zbk på fredag 24. april 2015, klokken 13:20
Jeg skjønner ikke hvorfor alle som absolutt vil ha disse turbo-elsyklene ikke like gjerne kjøper en el-moped e.l.

Veldig enkelt svar for min del i alle fall.

Med en gang en snakker moped kommer også årsavgift og dyr forsikring med i regnestykket. Ofte blir da dette dyrere enn å ha en elbil registrert.

Samtidig har jeg prøvt Bosch sykkel som går i 45 km/t før den strupes og syntes det er en fornuftig grense for elektrisk assistanse. Siden jeg har lov å kjøre en Tesla med 700 hk og en MC som topper 300+ km/t mener jeg 45 km/t på en sykkel uten at det skal koste meg 2000kr i året i avgifter burde være greit. Da hadde jeg helt sikkert syklet mer og brukt Elbil mindre.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ToWalkOrDrive

Sitat fra: elektrolux på søndag 14. juni 2015, klokken 10:04
Sitat fra: zbk på fredag 24. april 2015, klokken 13:20
Jeg skjønner ikke hvorfor alle som absolutt vil ha disse turbo-elsyklene ikke like gjerne kjøper en el-moped e.l.

Veldig enkelt svar for min del i alle fall.

Med en gang en snakker moped kommer også årsavgift og dyr forsikring med i regnestykket. Ofte blir da dette dyrere enn å ha en elbil registrert.

Samtidig har jeg prøvt Bosch sykkel som går i 45 km/t før den strupes og syntes det er en fornuftig grense for elektrisk assistanse. Siden jeg har lov å kjøre en Tesla med 700 hk og en MC som topper 300+ km/t mener jeg 45 km/t på en sykkel uten at det skal koste meg 2000kr i året i avgifter burde være greit. Da hadde jeg helt sikkert syklet mer og brukt Elbil mindre.

Kona kjøpte en 25km/t elsykkel for pendling mellom sykkelbyen Sandnes til Hillevåg. Etter 1 dag angret hun på at hun ikke hørte på meg og valgte 400w 45km/t. Bikebrothers var greie og tok innbytte, og hun har syklet Fokus / Bosch sykkelen siden, når ikke motoren har sviktet (to ganger på garanti). På distansen er det et eget sykkelfelt på veiskulderen på Sandnes-siden, som er perfekt for denne motoren. Rask og billig transport, litt mosjon og ikke bidrag til kø eller slitasje på vei. Og ikke farligere enn å bli forbikjørt med større fartsdifferanse. Da vi kjøpte sykkelen hevdet Bikebrothers å ha snakket med ledende personer innen Politiet, som sa de aldri vil stoppe en slik rask sykkel ettersom Vegvesenet ikke har skilt for registrering av slike sykler. Så da satser vi på det!
Tesla Model Y                         2021-

PerBear

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 17. juni 2015, klokken 13:08
Sitat fra: elektrolux på søndag 14. juni 2015, klokken 10:04
Sitat fra: zbk på fredag 24. april 2015, klokken 13:20
Jeg skjønner ikke hvorfor alle som absolutt vil ha disse turbo-elsyklene ikke like gjerne kjøper en el-moped e.l.

Veldig enkelt svar for min del i alle fall.

Med en gang en snakker moped kommer også årsavgift og dyr forsikring med i regnestykket. Ofte blir da dette dyrere enn å ha en elbil registrert.

Samtidig har jeg prøvt Bosch sykkel som går i 45 km/t før den strupes og syntes det er en fornuftig grense for elektrisk assistanse. Siden jeg har lov å kjøre en Tesla med 700 hk og en MC som topper 300+ km/t mener jeg 45 km/t på en sykkel uten at det skal koste meg 2000kr i året i avgifter burde være greit. Da hadde jeg helt sikkert syklet mer og brukt Elbil mindre.

Kona kjøpte en 25km/t elsykkel for pendling mellom sykkelbyen Sandnes til Hillevåg. Etter 1 dag angret hun på at hun ikke hørte på meg og valgte 400w 45km/t. Bikebrothers var greie og tok innbytte, og hun har syklet Fokus / Bosch sykkelen siden, når ikke motoren har sviktet (to ganger på garanti). På distansen er det et eget sykkelfelt på veiskulderen på Sandnes-siden, som er perfekt for denne motoren. Rask og billig transport, litt mosjon og ikke bidrag til kø eller slitasje på vei. Og ikke farligere enn å bli forbikjørt med større fartsdifferanse. Da vi kjøpte sykkelen hevdet Bikebrothers å ha snakket med ledende personer innen Politiet, som sa de aldri vil stoppe en slik rask sykkel ettersom Vegvesenet ikke har skilt for registrering av slike sykler. Så da satser vi på det!

Ja, det er tydelig politiet har stor toleranse for oppførsel som ikke er ihht reglene så lenge en ikke plager andre og at den ureglementerte oppførselen ikke øker faren for ulykker.

En rask elsykkel brukt fornuftig er bedre for alle - mindre forurensing og støy, samt at S-pedelec syklister opptrer mer harmonisk i blandet trafikk med andre kjøretøy.
Sandnes, Norway.
Podbike FRIKAR, TM3 AWD LR

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA