Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Effekt forbruk for å få 1l drivstoff?

Startet av mr.rs4, onsdag 22. april 2015, klokken 12:55

« forrige - neste »

elbilertilalle

Joda, alt det der skjønner jeg. Men hvor kommer de "2-3 ganger så mye" fra liksom? Kanskje det er 100 eller kanskje detr er 0.3 ganger? Vi kan ikke argumenter baser på antagelser folkens. :-)

Griffel

#16
Det meste av energien til rafinering er nok ikke strøm men direkte brenning av olje, altså energi, men ikke nødvendigvis elektrisk energi en snakker om. Men at det går med sånn ca. 5400kJ (=1,5kWh) energi for framstilling av én liter bensin er sansynlig. Dette tallet har surret rundt så lenge uten sterke protester så det stemmer nok, og det er nok et total-estimat. Framstilling av diesel krever adskillig mindre.

Med 1,5kWh kommer elbilen litt optemistisk 1 mil. En moderne bensinbil på én liter bensin noe lenger, og med diesel er energiforbruket for framstilling lavere og rekkevidde på én liter større.

Så helt sant er det nok ikke at "den kommer faktisk like langt på den strømmen", men dersom en bensinbilen stanger i kø på E18 og elbilen triller forbi i kollektivfeltet stemmer det nok. Og det som helt sikkert stemmer er at energiforbruket på elbil er lavt. 1l bensin er nær 10kWh, så en elbil bruker tilsvarende 0,2l/mil.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

B_Tesla

Stemmer nok at den ikke kommer helt en mil, men da har den enda ikke brent fuel. Så må man regne alle båtene som er involvert i en oljeproduksjons operasjon (ref BT.no og 9 PSV'r forurenser same som 40 000 biler når det kommer til NOx). En vanlig platform har minst 1 PSV, noen shuttle tankere, gjerne 1 floatel, helikoptere over en lav sko, samt andre support systemer.

Da har jeg ikke tatt med letting etter olje, som er et kapittel for seg selv.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Krishell

det er helt greie turbiner/generatorer som er i bruk til å produsere drivstoff ;)  reserve generatorene er ganske store de også. så det går selvfølgelig med mye elektrisitet.  Det er jo derfor de skal gå over til landstrøm. Norge leverer en del av disse turbinene, via Dresser rand.

Trønderleaf

Sitat fra: B_Tesla på onsdag 22. april 2015, klokken 16:05
Stemmer nok at den ikke kommer helt en mil, men da har den enda ikke brent fuel. Så må man regne alle båtene som er involvert i en oljeproduksjons operasjon (ref BT.no og 9 PSV'r forurenser same som 40 000 biler når det kommer til NOx). En vanlig platform har minst 1 PSV, noen shuttle tankere, gjerne 1 floatel, helikoptere over en lav sko, samt andre support systemer.

Da har jeg ikke tatt med letting etter olje, som er et kapittel for seg selv.

Ja brenner lett 20-50 000 liter tungolje per døgn på større seismikkskip, og et leteprosjekt kan vare i fra et par uker til et år. Tungolje er igjen mye verre enn diesel når det gjelder både CO2 og Nox.
I tillegg er det gjerne et par mindre støtteskip som går på diesel med i leteprosjektene.
Leaf tekna 2014 solgt
Model S P85 2014 solgt
Model 3 AWD LR 2019 med EAP

elbilertilalle

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. april 2015, klokken 15:54
Det meste av energien til rafinering er nok ikke strøm men direkte brenning av olje, altså energi, men ikke nødvendigvis elektrisk energi en snakker om. Men at det går med sånn ca. 5400kJ (=1,5kWh) energi for framstilling av én liter bensin er sansynlig. Dette tallet har surret rundt så lenge uten sterke protester så det stemmer nok, og det er nok et total-estimat. Framstilling av diesel krever adskillig mindre.

Med 1,5kWh kommer elbilen litt optemistisk 1 mil. En moderne bensinbil på én liter bensin noe lenger, og med diesel er energiforbruket for framstilling lavere og rekkevidde på én liter større.

Så helt sant er det nok ikke at "den kommer faktisk like langt på den strømmen", men dersom en bensinbilen stanger i kø på E18 og elbilen triller forbi i kollektivfeltet stemmer det nok. Og det som helt sikkert stemmer er at energiforbruket på elbil er lavt. 1l bensin er nær 10kWh, så en elbil bruker tilsvarende 0,2l/mil.

Interesant argument at energien kommer fra sleve oljen og ikke primært fra strøm. Så da blir det kanskje ikke riktig å påstår at strømmen som brukes for å lage 1L besin er liksom 2-3 ganger så mye enn energien som trengs får å kjøre elbil i samme avstand.

Dag A.

Denne diskusjonen er egentlig like fånyttes som diskusjonen omkring "grønn" strøm.

Råoljen som pumpes opp på Gullfaksfeltet i nordsjøen kan pumpes rett på en dieselbil og trenger ingen videre raffinering overhodet.
Oljen som hentes i Saudi Arabia er enkelte steder så tykk at den må varmes for å holdes flytende ved overflaten.

Dersom man skal se på hva som skal til for utvinning av hydrokarboner så er det en lang liste:

1. Seismikkkjøretøy (Båt eller Bil)
2. Forbrukt energi i kontorlokalene til seismikkselskapet.
3. Forbrukt energi i kontorlokalene til oljeselskapet.
4. Forbrukt energi i kontorlokalene til oljeserviceselskapet.
5. Forbrukt energi i kontorlokalene til riggselskapet.
6. Forbrukt energi til drift av borerigg.
7. Forbrukt energi til pumping av hydrokarboner fra undergrunnen (dette er normal ikke nødvendig offshore)
8. Transport av hydrokarboner fra lokasjon til raffinering.
9. All support fra stand-by fartøy, ankerhåndtering, intervention, logistikk, helikopter m.m
10. Raffinering
11. Transport ut til kunden.
12. Drifting av bensinstasjonene.

Så alt dette krever energi og listen er sikkert ikke uttømmende.

Så det å finne ut av hvor mye energi som skal til for å utvinne 1l bensin er ufattelig vanskelig dersom man ikke vet hvilke ytre faktorer man skal legge til.

Skal man se på hvor mye energi som kreves i Saudi, USA eller Norge.
Innsatsfaktorene er forskjellige og da vil også regnestykket bli forskjellig.
Nissan Leaf 2012 - 45.000 km - Solgt
Tesla P85D - Levert Mars 2015
Tesla M3 - Reservert
Vinteren er kommet - GSXR 1000 parkert - Kamp om  Teslaen

ksandal

#22
Sitat fra: elbilertilalle på onsdag 22. april 2015, klokken 15:29
Sitat fra: ksandal på onsdag 22. april 2015, klokken 14:40
Så når folk snakker om co2 fra Elbil bassert på forbruket av kraft brukt til lading... Så kan du enkelt svare at dette tallet gjelder også for Fosilbiler bare at de allerede har brukt 2 til 3 ganger den mengden strøm, bare for og lage bensinen, FØR de fyller den på tanken og så skal de forbrenne den og slippe ut ytterligere co2 ved forbrenning av Bensin( eller enda værre: Diesel som er mye værre enn Bensin)

et kjapt søk på google gir deg det svaret du vil ha. men i videoen over, er fakta basert på reelle tall fra UK.
her er IKKE tatt med hvor mye energi det gikk med til lage geologiske skip som skal lete etter olje. energien til og lage plattformer og leteskip. energien til og borre etter olje. energien til skipene som frakter oljen til land... og energien til drift av det enorme logistikk apparatet rundt en plattform for og holde produksjon igang... støtte skip osv...
mvh Kjetil
Bergen
85D & X90D

Griffel

#23
Sitat fra: ksandal på onsdag 22. april 2015, klokken 17:59
et kjapt søk på google gir deg det svaret du vil ha. men i videoen over, er fakta basert på reelle tall fra UK.
Og de kom vel fram til 4,5kWh på 1 galon, og UK gallon = ca. 4,5l altså 1 kWh/l dessuten produseres det også andre produkter som nevnt i filmen, så tallet er egentlig litt lavere. Siden oljeproduksjon har vært/er noe av det som gir størst energigevinst, virker det gjengse tallet på ca. 1,5kWh/l i tap derfor noenlunde fornuftig, basert på at de største tapene er i rafineriet. Et ca. 15% tap i energikjeden fra olje i bakken til bensin på tanken virker å være et greit gjennomsnitt (1 l = ca 10kWh). For Saudi Arabia, Abu Dhabi og nikkedukker på prærien er det sikkert noe lavere og for oljesand vesentlig høyere.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

B_Tesla

Vil legge til at det stort sett er piss i havet seismikk skipet bruker i forhold til drillskipet (prøveborring). Ikke det at det ikke går bra med fuel på et seismikk skip, det går bare sinnsykt mye på et drillskip. Standard oppsett er der gjerne 2000-3000kW generatore for høyspennings tavlene, og de generatorene er det 6 stykker av. Altså ca 12000-18000 kW med generatore (og disse er ikke mulig å drifte fra landstrøm innen overskuelig fremtid). Dette drifter en kombinasjon av posisjonerings systemet og drillen. Drillen er nok den største heavy consumer, og totalt flukturerer det nok rundt 20-45% load i snitt. Alle generatore er online 24/7 under en slik operasjon. Merk at fuel forbruket der er ulinjært.

Når det kommer til forbruket til offshore båter, så er CO2 neglisjerbart i forhold til NOx. På biiler er utslippet av NOx relativt lite. Det er det ikke her. Et titall små offshore båter (100 fot ca +-), slipper ut det samme som 40 000 biler. Og disse er en del av kjeden well-to-wheel.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Griffel på onsdag 22. april 2015, klokken 15:54
Det meste av energien til rafinering er nok ikke strøm men direkte brenning av olje, altså energi, men ikke nødvendigvis elektrisk energi en snakker om. Men at det går med sånn ca. 5400kJ (=1,5kWh) energi for framstilling av én liter bensin er sansynlig. Dette tallet har surret rundt så lenge uten sterke protester så det stemmer nok, og det er nok et total-estimat. Framstilling av diesel krever adskillig mindre.

Med 1,5kWh kommer elbilen litt optemistisk 1 mil. En moderne bensinbil på én liter bensin noe lenger, og med diesel er energiforbruket for framstilling lavere og rekkevidde på én liter større.

Så helt sant er det nok ikke at "den kommer faktisk like langt på den strømmen", men dersom en bensinbilen stanger i kø på E18 og elbilen triller forbi i kollektivfeltet stemmer det nok. Og det som helt sikkert stemmer er at energiforbruket på elbil er lavt. 1l bensin er nær 10kWh, så en elbil bruker tilsvarende 0,2l/mil.
Kommer an på forutsetningene. Iflg. Wiki så går 35% av energien i oljesand vekk bare i fremstillingen av råolje. Det blir ca 9kWt /0,65 = 4,84kWt pr liter. som blir borte før raffineriet transport etc. etc. I realiteten kjører norske Teslaer ca100% på ren vannkraft. I realiteten bruke ICE biler mye mer en oppgitt. Derfor er det en flott og nøktern tommelfingerregel at bortfallet av produksjon av fossilt drivstoff besparer den energien elbiler trenger. Om elbiler kan benytte energien som spares eller ikke, er uinteressant fordi det er bortfall av etterspørsel som faktisk fjerner CO2 fra fremstillingen, ikke urealistiske og høyst teoretisk marginalbetraktninger som kull-tull diskusjonene dreier seg om. Og til slutt: hvis elbiler mot mine antakelser likevel fører til høyere elektrisk konsum, vil dette øke strømprisene som igjen gjør det tilsvarende mer lønnsomt med enøk prosjekter, som igjen frigjør energi til mer nyttig elforbruk. Elbil strømkonsum ligger svært høyt i dette nyttehirarkiet. Jo flere elbiler jo mer allokering av strømforbruk til alternative kilder. Om dette inkluderer at ett ueffektivt gammelt kullverk erstattes med ett nytt og høyeffetivt er også bra enøktiltak.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

fonberg

Mange gode og interessante innlegg her - keep it coming!
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

emil

Sitat
"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

http://www.businessinsider.com/elon-musk-and-chris-paine-explain-how-the-electric-car-got-its-revenge-2011-10

Griffel

#28
Sitat fra: emil på fredag 24. april 2015, klokken 10:58
Sitat
"You have enough electricity to power all the cars in the country if you stop refining gasoline," says Musk. "You take an average of 5 kilowatt hours to refine [one gallon of] gasoline, something like the Model S can go 20 miles on 5 kilowatt hours."

http://www.businessinsider.com/elon-musk-and-chris-paine-explain-how-the-electric-car-got-its-revenge-2011-10
Da får vi tro han snakker om US gallon. Det blir da 1,3kW/l så noe optemistisk er nok utsagnet, i et hvertfall om en snakker om biler i EU. Kjører en rundt i California er ikke RR noe uvanlig syn så der han bor kan det kanskje stemme.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Cato76

#29
Nå har vel ikke Tesla Motor sluppet livsløpanalysen for TMS ennå, så det blir endel synsing på hvor mye energi en bruker på å produsere bilene våres. Håper at denne kommer snart (om to tesla uker...)

Uansett, så finnes det detaljerte analyser av Morten Simonsen hos Vestlandsforsking. Disse er 5-6 år gamle, men de gir oss ihvertfall noen referansepunkter. Bilen som går igjen som referansebil er Golf (diesel og bensin). Alle tallene han oppgir er også henvist til kilde. 

Jeg har ikke den rette kunskapen til å gjøre opp vurderinger, så dette overlater jeg til dere som kan dette.

Energiforbruk ved raffinering av Bensin og Diesel (2009): http://sip.vestforsk.no/pdf/Felles/Bensin_diesel.pdf

Energibruk og utslipp ved produksjon av personbiler (2009):
http://sip.vestforsk.no/pdf/Personbil/BilProduksjon.pdf

Energibruk og utslipp fra persontransport med personbil.
En livsløpsanalyse (2010):
http://sip.vestforsk.no/pdf/Personbil/PersontransportBil.pdf

KJØR DEBATT  ;)
:+1: Tesla Model 3 Performance 2021
:D Tesla Model S P85 (2015) - Kjøpt Oktober 2017 - Solgt
8) Tesla Model S P85D - Kjøpt feb. 2016 (førstegang registrert feb 2015. Solgt februar 2017)
:'( Tesla Model S P85 (13. September 2013) -Solgt feb. 2016 med 71.000km på telleren

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA