Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av Hyperstress, tirsdag 21. april 2015, klokken 08:05

« forrige - neste »

Sigurd

Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

OleT

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 30. april 2015, klokken 10:53
Sitat fra: OleT på torsdag 30. april 2015, klokken 08:35

God ide. Jeg tror jeg får ta en tur til Mongstad for å ta opp lyden av et tankskip. Passer sikkert fint i en e-Up!
Hva med jumbojet under takeoff :D ?
<snip>

Neineinei. En diger tjuesylinders dieselmotor på 10 rpm er tingen! Får vel ofre frunken til ekstra basselementer. :D
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Amoss

Skal man først ha gamledags lyder på elbilene så får man virkelig gå langt nok tilbake i tid:
https://www.youtube.com/watch?v=SDqLqs7QcUs

Som en bonus kan man da bruke dette som horn-lyd:
https://www.youtube.com/watch?v=i6VOtjCmUsE

;)
Model S 85D

Arnti

#33
Hei laget dette bildet som er for min ZOE 2014 (15) modell gammel motor men varme i setene. Der ser det ut til at hvis en tar ut sikring nr. 11 så er den for Fotgjenger lyden. Det står ikke i instruksjonsboken (min på Svensk) at den er til noe annet. Skal prøve den selv når jeg kommer hjem i dag.

Kom hjem og tok ut sikring, lyden forsvant og lyden på Automatisk Låsing forsvant også men hører når den låser. Har ikke merket at annet er skjedd etter at sikringen er tatt ut. Så nå slipper jeg alle ulydene som irreterer.
Renault ZOE Intens Grå (KNR) 2015

Catalyzator

Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Arnti

takker for det  :-) Tok bilder i bilen min og sammenlignet med det jeg har funnet før og så laget jeg dette bildet som også ligger i Brukermanual mappen min.
Renault ZOE Intens Grå (KNR) 2015

Catalyzator

Da får jeg gjøre et nytt forsøk på å få prøvekjørt EL-Soul  ;D
Foreløpig har det ikke vært tilgang på demobil hos selgeren i Moss når jeg har kunnet svinge innom der
men nå frister det jo litt mer da så jeg får gjøre et nytt forsøk selv om jeg neppe orker å bestille bil med
så lang leveringstid så det får vel stå sin prøve . . .
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

OlavEmil

Den sikringa gjeld vel Zoe, ikkje Soul? Finst det ein tilsvarande sikring som berre tek støyforureininga, og ingenting anna, i Soulen?
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

hsa77

Dersom man skulle være så uheldig å kjøre på en fotgjenger og har modifisert bilen for å  koble ut en varsellyd (som snart er påbudt iht eu-direktiv) kan dette bli brukt mot deg i retten! Denne lyden er der for å forhindre ulykker, så da får vi bare lære oss å leve med den! EU-direktivet åpner for at lyden skal kunne slås av, men den skal automatisk slå seg på igjen når bilen startes på ny. ZOE har en slik bryter, dersom man på død og liv ikke orker å høre lyden så får man gjøre det til en vane å trykke på den hver gang man starter bilen , men som sagt, denne lyden er laget for å forhindre ulykker...
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

THE

Sitat fra: hsa77 på torsdag 25. juni 2015, klokken 07:44
Dersom man skulle være så uheldig å kjøre på en fotgjenger og har modifisert bilen for å  koble ut en varsellyd (som snart er påbudt iht eu-direktiv) kan dette bli brukt mot deg i retten! Denne lyden er der for å forhindre ulykker, så da får vi bare lære oss å leve med den! EU-direktivet åpner for at lyden skal kunne slås av, men den skal automatisk slå seg på igjen når bilen startes på ny. ZOE har en slik bryter, dersom man på død og liv ikke orker å høre lyden så får man gjøre det til en vane å trykke på den hver gang man starter bilen , men som sagt, denne lyden er laget for å forhindre ulykker...

Det har gått automatikk i å slå av bryteren for meg. Setter meg inn, tar på beltet, starter bilen og slår av fotgjengervarsling. Tenker ikke over at jeg slår den av lenger. Jeg reiser fra hjemme 06:15, og da er det greit at det ikke er noe støy når jeg drar. Når jeg kjører i områder med mye fotgjengere og lav fartsgrense, så slår jeg på lyden. På dagtid med annen trafikk er det ikke noe problem for meg at lyden er på, og hvis det kan hindre en eller annen tomsing i å gå rett ut i veien foran bilen min, så har det jo en nytteverdi også. I tillegg kan ingen klage på at jeg skaper farlige situasjoner i trafikken fordi de ikke hører elbiler.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

OlavEmil

Sitat fra: hsa77 på torsdag 25. juni 2015, klokken 07:44
Dersom man skulle være så uheldig å kjøre på en fotgjenger og har modifisert bilen for å  koble ut en varsellyd (som snart er påbudt iht eu-direktiv) kan dette bli brukt mot deg i retten! Denne lyden er der for å forhindre ulykker, så da får vi bare lære oss å leve med den! EU-direktivet åpner for at lyden skal kunne slås av, men den skal automatisk slå seg på igjen når bilen startes på ny. ZOE har en slik bryter, dersom man på død og liv ikke orker å høre lyden så får man gjøre det til en vane å trykke på den hver gang man starter bilen , men som sagt, denne lyden er laget for å forhindre ulykker...

No er det jo faktisk fleire som døyr av trafikkstøy enn av å bli påkøyrd av stillegåande bilar (eller av påkøyrsle i det heile). I tillegg er det veldig mange som blir syke, og EKSTREMT mange som har ubehag pga dette. Då blir det berre for dumt når ein finn noko som kan bidra til å løyse / dempe dette problemet (stillegåande bilar) at ein skal tilføre denne lyden kunstig.

Dessutan skulle eg gjerne sett ein realistisk statistikk på kor mange som faktisk har opplevd farlege situasjonar på grunn av stillegåande bilar. Må ikkje forvekslast med spørjeundersøkingar om folk opplever at dei har opplevd farlege situasjonar med stillegåande bilar...
1 x Kia Soul EV 2015
1 x Kia Soul EV 2016
1 x M2 elektrisk mikrobil

Mikrobil AS

Olatho

Dersom man er så uheldig å kjøre på en fotgjenger, og ikke har en mann gående foran bilen, viftende med et rødt flagg, kan dette bli brukt mot deg i retten.  Denne mannen er der for å forhindre ulykker, så da får vi bare lære oss å leve med ham...

https://en.wikipedia.org/wiki/Red_flag_traffic_laws

3irikur

Jeg ønsker meg en mellomting: en lyd som bråker litt mer enn lyden i min Leaf, men mindre enn lydhornet.

Hvis jeg kan slå denne lyden PÅ når jeg kjører steder med mye fotgjengere så mener jeg at vi hadde fått i både pose og sekk!
Nissan Leaf Acenta 2014 - Solgt og levert når Amperaen kom

Blå Ampera-e 2017

cra

Sitat fra: 3irikur på torsdag 25. juni 2015, klokken 08:54
Jeg ønsker meg en mellomting: en lyd som bråker litt mer enn lyden i min Leaf, men mindre enn lydhornet.

Det ligger en del gamle diskusjoner på dette; mener å huske at noen av de tidligere elbilene hadde to horn; ett vanlig, og ett for fotgjengere? Ellers finnes det sikkert mange enkle måter å løse dette på selv. Trådløs ringeklokke er det første jeg kan komme på. Utover det er det bare å bli enda mer kreativ og teknisk. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Olatho

Fra tidligere i tråden:

Sitat fra: Olatho på mandag 27. april 2015, klokken 19:20
Sitat fra: ZOE på onsdag 22. april 2015, klokken 22:05
Jeg skulle også gjerne hatt to trins horn, da kunne jeg flyttet på fotgjengere som ikke hører meg komme. Kunne gjerne hatt en høytaler med ett diskret "hrrr, hmm, unskyld" i steden for ett varselhorn. Mulig jeg lager til det :-)

http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-ringeklokke-med-MP3-melodier/36-3998
Enkel fotgjengervarsling med valgfri lyd til 349 kroner.

Har ikke installert det selv, da jeg sjelden opplever situasjoner der det kunne vært nyttig.  Men om man beveger seg mye i prakeringshus der folk vaser rundt med handlevogner, eller smågater i boligområder der folk spiller fotball i veien osv er det en rimelig investering. 

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA