Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Syntetisk lyd - framtidens forurensning

Startet av Hyperstress, tirsdag 21. april 2015, klokken 08:05

« forrige - neste »

Ketill Jacobsn

Sitat fra: zbk på onsdag 22. april 2015, klokken 08:50

Folk med musikk på øret er et mye større problem og burde vært forbudt før man påbyr fotgjengervarsling med lyd.


Folk som ikke hører er altså et større problem, enn at man ikke hører en elbil som kan være farlig for en. Jeg håper du innser inkonsekvensen i det du skriver!

Jeg kan tenke meg at en i en elbil lager en bensinmotorlyd (som i utgangspunktet er meget lav i dag). Ved kraftig pådrag vil lyden gå sterkt opp (bilen er mye farligere) og ellers vil lyden være den vi er vant til og vet å forholde oss til. Over 30 km/t kan lyden slås av, da dekkstøy er det dominerende.

bno

#16
Posten kjører elektrisk der jeg bor. Hører dekkstøyen fra dem når de kommer. Blir vel fort en arbeidsmiljø sak om de skal kjøre rundt med varsellyd. Avis distribusjonen i 5 tiden er nå tyst etter at de har gått fra ICE til BEV.

Olatho

Sitat fra: ZOE på onsdag 22. april 2015, klokken 22:05
Jeg skulle også gjerne hatt to trins horn, da kunne jeg flyttet på fotgjengere som ikke hører meg komme. Kunne gjerne hatt en høytaler med ett diskret "hrrr, hmm, unskyld" i steden for ett varselhorn. Mulig jeg lager til det :-)

http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-ringeklokke-med-MP3-melodier/36-3998
Enkel fotgjengervarsling med valgfri lyd til 349 kroner.

elektrolux

Helt enig i at kunstig lyd er en uting og bør forbys.

Når det er sagt syntes jeg lyden Zoe lager er kul. Minner om sience fiction film. Men den er håpløs høy, og det plager utvilsomt naboene når jeg starter tidlig om morgenen.

Burde absolutt vært en permanent AV knapp.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ladov

Det tok bare noen dager før jeg slo av lyden på min Zoe og jeg er ganske sikker på at den ikke har kommet tilbake(får ikke sjekket akkurat nå siden zoen står på verksted.. :( )
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Sigurd

Sitat fra: Olatho på mandag 27. april 2015, klokken 19:20
Sitat fra: ZOE på onsdag 22. april 2015, klokken 22:05
Jeg skulle også gjerne hatt to trins horn, da kunne jeg flyttet på fotgjengere som ikke hører meg komme. Kunne gjerne hatt en høytaler med ett diskret "hrrr, hmm, unskyld" i steden for ett varselhorn. Mulig jeg lager til det :-)

http://www.clasohlson.com/no/Tr%C3%A5dl%C3%B8s-ringeklokke-med-MP3-melodier/36-3998
Enkel fotgjengervarsling med valgfri lyd til 349 kroner.

Jeg tror jeg ville hatt lyden av en elektrisk radiobil på denne :)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

Catalyzator

#21
Vurderte nå å ta steget inn i EL-bil-verdenen med et stort jafs og var å så på KIA-soul-Electric men da jeg forsto rekkevidden av denne lav-hastighet-motorlyd-tingen sa det bom stopp hos meg. Jeg bor noen km uttafor allfarvei og nyter stillheten av natur. En slik motorlyd i lav hastighet vil bli til stor irritasjon hver eneste dag både for meg og naboens gårdstun og ødelegger totalt mye av gleden ved EL-BIL som nå blir en miljøforurenser på lydsiden. Ble trist jeg nå  :'(   Men det er kanske mulig å unngå problemet ved å kjøpe brukt El-bil ?  eller blir motorlydkravet innført med tilbakevirkende kraft ?
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Øyvind.h

Sitat fra: Catalyzator på tirsdag 28. april 2015, klokken 10:23
Vurderte nå å ta steget inn i EL-bil-verdenen med et stort jafs og var å så på KIA-soul-Electric men da jeg forsto rekkevidden av denne lav-hastighet-motorlyd-tingen sa det bom stopp hos meg. Jeg bor noen km uttafor allfarvei og nyter stillheten av natur. En slik motorlyd i lav hastighet vil bli til stor irritasjon hver eneste dag både for meg og naboens gårdstun og ødelegger totalt mye av gleden ved EL-BIL som nå blir en miljøforurenser på lydsiden. Ble trist jeg nå  :'(   Men det er kanske mulig å unngå problemet ved å kjøpe brukt El-bil ?  eller blir motorlydkravet innført med tilbakevirkende kraft ?

En Kia Soul passerte meg på vei til barnehagen i dag. Dekkstøyen i ca 25-30km/t var høyere enn den kunstige lyden. Og den kunstige støyen vil jeg tro uansett er lavere enn lyden av en bensin/dieselmotor?

Hva slags bil kjører du i dag som er mye mer stillegående enn Kia Soul?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Catalyzator

Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:31

En Kia Soul passerte meg på vei til barnehagen i dag. Dekkstøyen i ca 25-30km/t var høyere enn den kunstige lyden. Og den kunstige støyen vil jeg tro uansett er lavere enn lyden av en bensin/dieselmotor?

Hva slags bil kjører du i dag som er mye mer stillegående enn Kia Soul?

Hei Øyvind.h
Jeg kjører ikke noe som har mindre i støy enn en EL-bil i dag men jeg ønsker derimot ikke å bruke masse penger på en bil med ekstra støy som tilleggs/standardutstyr. 
Dette motorlydkonseptet er jo etter mitt skjønn totalt formålsløst. Dersom både fotgjengere, syklister og bilister følger trafikkreglene og normal folkeskikk ville slikt vært helt unødvendig.
Bor midtihuttiheitaskauen i Rygge, drømmer om å flytte til Hvaler, er periodevis rullestolbruker (vinglete formkurve) og drømmer om egen elektrisk bil. Kjører for tiden en arvet Suzuki Jimny 2007 mod og er medlem av Miljøpartiet De Grønne. Har prøvekjørt: 9.6.2015 BMW i3 og 16.6.2015 Mercedes B-Klasse Electric Drive og 17.6.2015 Nissan Leaf

Ketill Jacobsn

Sitat fra: Catalyzator på onsdag 29. april 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:31

En Kia Soul passerte meg på vei til barnehagen i dag. Dekkstøyen i ca 25-30km/t var høyere enn den kunstige lyden. Og den kunstige støyen vil jeg tro uansett er lavere enn lyden av en bensin/dieselmotor?

Hva slags bil kjører du i dag som er mye mer stillegående enn Kia Soul?

Hei Øyvind.h
Jeg kjører ikke noe som har mindre i støy enn en EL-bil i dag men jeg ønsker derimot ikke å bruke masse penger på en bil med ekstra støy som tilleggs/standardutstyr. 
Dette motorlydkonseptet er jo etter mitt skjønn totalt formålsløst. Dersom både fotgjengere, syklister og bilister følger trafikkreglene og normal folkeskikk ville slikt vært helt unødvendig.

"Dersom både fotgjengere, syklister og bilister følger trafikkreglene og normal folkeskikk ville slikt vært helt unødvendig." Ulykker skjer de få gangene reglene og folkeskikk ikke følges og en må gjøre hva en kan for å redusere konsekvensene (ved lydsignal for eksempel) ! Selv er jeg livredd for å bli nedkjørt av sykler jeg ikke hører når jeg ofte går på fortauet langs Rv 4 (Ammerud til Grorud i Oslo). Det er nok noe av det farligste jeg gjør.

Øyvind.h

Sitat fra: Catalyzator på onsdag 29. april 2015, klokken 08:55
Sitat fra: Øyvind.h på tirsdag 28. april 2015, klokken 11:31

En Kia Soul passerte meg på vei til barnehagen i dag. Dekkstøyen i ca 25-30km/t var høyere enn den kunstige lyden. Og den kunstige støyen vil jeg tro uansett er lavere enn lyden av en bensin/dieselmotor?

Hva slags bil kjører du i dag som er mye mer stillegående enn Kia Soul?

Hei Øyvind.h
Jeg kjører ikke noe som har mindre i støy enn en EL-bil i dag men jeg ønsker derimot ikke å bruke masse penger på en bil med ekstra støy som tilleggs/standardutstyr. 
Dette motorlydkonseptet er jo etter mitt skjønn totalt formålsløst. Dersom både fotgjengere, syklister og bilister følger trafikkreglene og normal folkeskikk ville slikt vært helt unødvendig.
Forstår deg, og er helt enig. Lyd i elbil er helt latterlig, og man går baklengs inn i fremtiden.
Det er langt bedre at folk blir vant til å se seg for, istedenfor å bare se seg for i de tilfellene de hører noe spesielt. Små moderne bensinbiler bråker faktisk svært lite i lav fart. Datteren min løper like gjerne ut i veien foran en diger bensin-SUV som foran en lydløs Model S....

Jeg forstår også at stillhet er viktig og at det blir feil å kjøpe en elbil som bråker. Men sjekk heller om lyden kan kobles ut, og om den i praksis overstiger dekkstøy.

På vei til jobb i dag ble jeg tatt igjen av en Soul i rundt 40-45/t. Det slo meg at varslingslyden kanskje stiger med fart? Jeg merket lyden bedre i dag enn på vei til bhg tidligere i uken.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

E_S

Gamle-fossilbilen (2004 Chevrolet Tahoe) gikk så stille på tomgang og i lav fart at den var knapt mulig å høre. Var ikke mye lyd, bare en svak susing på tomgang om man sto helt inntil rett foran bilen. De syntetiske bråkesystemene på elbiler er nok ikke noe mer hørbare. Er også enig i at folk får bli flinkere til å se seg for og ikke bare gå rett ut i veien bare fordi de har "rett" til det..
:)

Ketill Jacobsn

Sitat fra: E_S på onsdag 29. april 2015, klokken 14:59
Gamle-fossilbilen (2004 Chevrolet Tahoe) gikk så stille på tomgang og i lav fart at den var knapt mulig å høre. Var ikke mye lyd, bare en svak susing på tomgang om man sto helt inntil rett foran bilen. De syntetiske bråkesystemene på elbiler er nok ikke noe mer hørbare. Er også enig i at folk får bli flinkere til å se seg for og ikke bare gå rett ut i veien bare fordi de har "rett" til det..

Kunne spare masse penger om folk ikke gjorde feil, setebelter og kollisjonsputer kunne fjernes, horn på biler (totalt unødvendig!), deformasjonssoner, bilenes vekt kunne reduseres med 40% (en bil velter aldri) og så videre.

En syntetisk lyd som er ok å høre på (som en moderne bensinmotor), men som gir lyd fra seg i ekstraordinære tilfeller (hard akselrasjon for eksempel). 

OleT

Sitat fra: hottentott33 på onsdag 22. april 2015, klokken 17:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. april 2015, klokken 09:52
Ekstra støy fra elbiler er håpløst patetisk, men vi får sette vår lit til at det aldri ender opp med å bli et krav i praksis.


En fin tanke, men... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/reagerer-paa-eu-krav-om-elbil-lyd/a/23312727/
2019 er visst året da slikt kommer. Personlig så håper jeg det blir valgfri lyd, da vil jeg laste ned V8-lyd, eller kanskje en grom Formel 1-lyd, på e-Golfen ;D

God ide. Jeg tror jeg får ta en tur til Mongstad for å ta opp lyden av et tankskip. Passer sikkert fint i en e-Up!
Rød Model S, 85kWh, "Red Dwarf"
Blå e-UP, "Blue Giant"

Øyvind.h

Sitat fra: OleT på torsdag 30. april 2015, klokken 08:35
Sitat fra: hottentott33 på onsdag 22. april 2015, klokken 17:52
Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 22. april 2015, klokken 09:52
Ekstra støy fra elbiler er håpløst patetisk, men vi får sette vår lit til at det aldri ender opp med å bli et krav i praksis.


En fin tanke, men... http://www.vg.no/nyheter/innenriks/elbil/reagerer-paa-eu-krav-om-elbil-lyd/a/23312727/
2019 er visst året da slikt kommer. Personlig så håper jeg det blir valgfri lyd, da vil jeg laste ned V8-lyd, eller kanskje en grom Formel 1-lyd, på e-Golfen ;D

God ide. Jeg tror jeg får ta en tur til Mongstad for å ta opp lyden av et tankskip. Passer sikkert fint i en e-Up!
Hva med jumbojet under takeoff :D ?

Spøk til side - jeg er godt kjent med at det jobbes for å få på plass krav om lyd. Samtidig håper jeg at motkrefter sørger for at det patetiske kravet aldri iverksettes.
Konspiratorisk tenkt skulle en tro at det er oljebransjen som her forsøker å ødelegge en av fordelene ved elbilen.

Jeg bor nederst i en liten bakke, med snuplass utenfor. Elbiler kommer, snur og kjører opp bakken lydløst. Fossilt rakleverk not so much....
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA