Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En elbil-jomfrus første langtur

Startet av Anita Gøthesen, mandag 20. april 2015, klokken 20:06

« forrige - neste »

Anita Gøthesen

Kjøpte meg eGolf i februar, og i går var dagen for første langtur. Følte meg godt forberedt, hadde sjekket at det var hurtigladere på veien og mente å ha skjønt at det skulle ta 20 min å lade opp til 80% og at å lade mer ikke var nødvendig og bare ville skape irritasjon blant dem som eventuelt stod i kø. Hadde også hørt lovende historier om folk som dro på langtur - til og meg utenlands!
Kjørte fra Drammen mot Tønsberg med friskt mot. Vel framme var rekkevidden såpass at jeg tenkte at det ikke var nødvendig å lade før jeg var framme på det jeg mente å ha sett var en hurtiglader på Flycafeen utenfor Tønsberg. Plugget inn ladekabelen, spiste en is og gikk for å sjekke hvor mye den hadde ladet på de 10 minuttene jeg var borte. 3 km! Humøret dalte, både hos meg, ungene og svigermor. Plottet inn ladestasjonen på Sem på gps'en, bare for å finne at det var 2 biler i kø allerede.
Beste alternativ da var å levere bilen hos mannen som drev på med båtpuss i nærheten og kjøre dieselbil hjem. Han fikk ladet noen timer og kjørte glad og fornøyd mot Statoil E18 Grelland, som jeg da mente å ha dobbeltsjekket at hadde ordentlig hurtiglading. Han betalte 50 kr for 15 min lading, så nye 50 kr, og så enda 50 til. Da hadde han fått nok av venting og bestemte seg for å ta sjansen. Rakk hjem med 7 km å gå på... Etter å ha tatt tiden hjemme viste det seg at "hurtigladingen" på Statoil hadde samme effekt som å lade i vanlig stikkontakt hjemme.
Så spørsmålet er vel: er det sånn det er? Må man belage seg på timesvis med venting hver gang man skal lade? I så fall er det for meg helt uaktuelt for meg å bruke bilen til annet enn å kjøre på jobb og til butikken...

emil

#1
For å hurtiglade en e-Golf må du se etter ladestasjoner merket CCS eller Combo. Semihurtige eller hurtige AC-kontakter (de som er like som din vanlige ladekabel) lader ikke noe fortere enn vanlig. Hurtigladere kun merket CHAdeMO (som den på Sem/Travbanen) fungerer kun på Leaf, Soul og Trillingene.

Gå inn på http://ladestasjoner.no/hurtiglading/hurtigladekartet og fjern kryss for alt annet enn hurtig Combo og da sitter du igjen med de hurtigladerene du kan bruke til e-Golf.

Når det gjelder Statoil tipper jeg han brukte feil ladekabel på laderen. Da tok han den rene AC-ladekabelen og ikke CCS/Combo kontakten. Hadde han tatt riktig kabel hadde han fått hurtigladet bilen

Forhandlere er ikke veldig gode til å informere om forskjellen og mange omtaler all lading raskere enn den vanlige ladekabelen med husholdningskontakt og "kladd" for hurtiglading.

Anita Gøthesen

Takk for svar :) Skal sjekke grundig før jeg eventuelt prøver meg på ny tur. Han mener ganske bestemt at han ikke brukte den ladekabelen vi bruker hjemme med vanlig stikkontakt.

Espen Hugaas Andersen

Altså, bare for å gjøre det helt klart; se etter denne:



Alt annet er ikke hurtiglading for en e-Golf!
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

#4
Sitat fra: Anita Gøthesen på mandag 20. april 2015, klokken 20:32
Takk for svar :) Skal sjekke grundig før jeg eventuelt prøver meg på ny tur. Han mener ganske bestemt at han ikke brukte den ladekabelen vi bruker hjemme med vanlig stikkontakt.

På de fleste byere hurtigladere er det tre kontakter: CHAdeMO som du ikke får kobla til bilen din uansett hvor mye du bruker, CCS/Combo kontakten som det er bilde av over her, og en ren AC kabel som er identisk med din egen ladekabel. Denne AC-kontakten vil gi hurtiglading til Zoe og semihurtiglading til Tesla, men for alle andre biler vil den ikke gi noe raskere enn hjemmelading.

Forsjkellen mellom AC-kontakten og Combo er de to store kontaktpinnene under hovedkontakten. Det er gjennom disse ladestrømmen til hurtigladingen går.

Om det er en trøst er dere ikke de første som har gjort den feilen, og kommer garantert ikke til å bli de siste heller.

Anita Gøthesen

Det blir vel som jeg sier til ungene: alt skal læres ;)

emil

Bare ikke bli skremt fra å forsøke nye langturer.

Men det kan være greit å ha både en plan B og plan C hvis hurtigladingen feiler.

Etter at det har blit greit med hurtigladere langs E18 fra sørlandet til Oslo kjører jeg mye mer enn jeg gjorde med den gamle bensinbilen og dagsturer på 50-60mil er ikke noe problem.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA