Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skadedyr ødelegger bilen min!

Startet av BMW850, søndag 19. april 2015, klokken 20:35

« forrige - neste »

BMW850

De siste dagene (og nettene) har ett par sinnsyke spurver hakka løs på Teslaen, konstant. De er mest glad i den kromfarga plata under bakparten. Liker også veldig godt å sitte oppå speilfestene og hakke løs på krommen. Trur de speiler seg litt innimellom i trekantvindua også.

De har tydeligvis funnet ut at speilfestene egner seg ytterlig som toalett i tillegg.

Var ute og kjørte en tur i stad. Var vel borte en times tid. Etter å ha rygga inn i gården igjen og jeg presiserer FØR jeg fikk satt bilen i P hørte jeg den var igang med hakkinga på bakplata igjen. Det ser nemlig nå ut som om det kun er den ene av de to som er igjen. Virker som den hakker litt og så legger seg godt til rette i grusen. Den er der HELE tida  :o

Noen fugleinteresserte som har noen forklaring på fenomenet? Når naboen kommer hjem må jeg bare låne luftgeværet hans!! Tok på meg brillene og med en lommelykt kunne jeg observere omfattende pittings! Stygg sak...

Vet ikke om jeg får lasta opp videoen men prøver: https://scontent-ams.xx.fbcdn.net/hvideo-xta1/v/t42.1790-2/11165031_10152666137321467_855054244_n.mp4?efg=eyJybHIiOjU4MSwicmxhIjo1MTJ9&rl=581&vabr=323&oh=1e97177d0f8880a71b330fc321a8a2a2&oe=55341BB0
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Havebigfun

Tror det må være spurvegalskap- prionsykdom spurver kan få etter å ha spist biologisk materiale av skrapi- infiserte sauer :o
Fra spøk til alvor -kan det være en summelyd i bilen som illuderer insekter? Til tider jobber hakkespettene med strømmastene i Oslo- det sies det er pga summing/vibrsajonen relatert til strømmen. Muligens jakter fuglene på insekter ???

BMW850

Har ikke ladet de siste døgna så tror ikke det skal være noen summing. Ser bare ut som den liker å være der  >:( Spurvejævler!!!
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

RaBalder

Jeg har sett småfugler holde på slik et sted. Tror det var et fergeleie der masse biler stoppet og ble stående.

De plukket døde insekter av grillen på bilene. Tror dem fløy rundt på max-vekt hele tiden da det var nok å ta av.


Men den du har bak der, må være noe speiling-greier som plager den. Kanskje du kan få dempet speilingen på noe vis. Ikke som permanent fix, men for å finne ut hva det er.


  • Tape forsiktig over hele den blanke lista nederst med noe pakketape (fjerner gjennskinn/speil).
  • Kile en papp-plate under/bak bilen
  • Grise til krom-lista med noe greier (bør ikke være spiselig da har du kanskje flere enn 1/2 som holder på)
  • Få tak i en katt  ;D

Eller alternativt som du foreslår, sørge for at kjøtthuet bare "forsvinner".

Espen Hugaas Andersen

Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

jazzwheel

#5
Offtopic, men siden det er søndag..

Jeg hadde nesten samme problemstilling med min gamle C30, men da var rollene annerledes. Grillen fanget spurv og jeg fikk katter som hoppet på grillen for å pirke ut død spurv. Så omtrent like smart ut som videoen over.

Ellers er løver, hakket drøyere, de nøyer seg ikke med utsiden:

http://www.youtube.com/watch?v=yeaztQK9If0

Tesla sine dørhåndtak er designet for løvesafari :)

BMW850

Sitat fra: RaBalder på søndag 19. april 2015, klokken 20:51
Jeg har sett småfugler holde på slik et sted. Tror det var et fergeleie der masse biler stoppet og ble stående.

De plukket døde insekter av grillen på bilene. Tror dem fløy rundt på max-vekt hele tiden da det var nok å ta av.


Men den du har bak der, må være noe speiling-greier som plager den. Kanskje du kan få dempet speilingen på noe vis. Ikke som permanent fix, men for å finne ut hva det er.


  • Tape forsiktig over hele den blanke lista nederst med noe pakketape (fjerner gjennskinn/speil).
  • Kile en papp-plate under/bak bilen
  • Grise til krom-lista med noe greier (bør ikke være spiselig da har du kanskje flere enn 1/2 som holder på)
  • Få tak i en katt  ;D

Eller alternativt som du foreslår, sørge for at kjøtthuet bare "forsvinner".

Ja, tror det har noe med speiling å gjøre siden det er de blanke delene de fokuserer på. La på litt voks uten å pusse det av, hjalp ikke! Får kanskje gå grundigere til verks og teipe på noe midlertidig ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

cra

Sitat fra: BMW850 på søndag 19. april 2015, klokken 20:59
Får kanskje gå grundigere til verks og teipe på noe midlertidig ;)

Du kan sitte klar med hageslangen en stund og se om de er lærevillige?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rico

Tipper det er en hannfugl som "ser" en rival. Sikkert passe frustrert siden motstanderen aldri gir seg ;)

Havebigfun

Sitat fra: cra på søndag 19. april 2015, klokken 22:24
Sitat fra: BMW850 på søndag 19. april 2015, klokken 20:59
Får kanskje gå grundigere til verks og teipe på noe midlertidig ;)

Du kan sitte klar med hageslangen en stund og se om de er lærevillige?
eller sette bilen på en vannspreder- tiden er uansett inne snart  :)

NegativeElectrode

Undulater er ikke spurver, men de kan sitte i timesvis å hakke i speilet.

Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA