Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

ladekabel på eukontroll

Startet av AreLib, lørdag 18. april 2015, klokken 11:39

« forrige - neste »

AreLib

Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

RaBalder

Vi får ordne oss et par ladekabler som ser ordentlige ut. Gjerne ubrukte.
Også kan vi låne med oss et slikt fint eksemplar når ting skal på EU-kontroll  ;D



Hvordan skal dem vite hvilken ladekabel man bruker til daglig. Jeg kan jo ha et ordentlig raklemikk jeg bruker til daglig også viser jeg frem noe fint når jeg skal på kontroll.

Og jeg bruker (om enn ikke daglig):

  • Tesla-UMC
  • Mennekes-kabel med kladd
  • Type2-kabel
  • Mobil ladeboks

Skal dem sjekke alle sammen eller bare en? Hvis bare en, hvilken?

Og hva om man forteller følgende historie.
"Jeg har ingen ladekladd. Bruker bare en fastmontert boks med kabel hjemme i garasjen".

Dem er jo nødt til å tro på den.  ???  ::)


Krishell

Hvorfor ikke låne en ny bil, med dine skilter på?
Det er ingen problem å komme seg unna ting. Men når Ola kommer med sitt stikk som er brent. så kan dette redde huset / familien hans. Det er bra de prøver å hjelpe folk

turfsurf

Sitat fra: Krishell på lørdag 18. april 2015, klokken 15:50
Hvorfor ikke låne en ny bil, med dine skilter på?
Det er ingen problem å komme seg unna ting. Men når Ola kommer med sitt stikk som er brent. så kan dette redde huset / familien hans. Det er bra de prøver å hjelpe folk

Poenget er vel at ladekabelen ikke er en del av bilen, og man er ikke nødt til å ha det. Like relevant å ta med slangen til bensinpumpa og jerrykanna. Eller begge hjulsett.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Krishell

Da sier du ifra at du ikke har ladekabel? Skjønner ikke poenget ditt? Bensinpumper kontrolleres årlig. Men du merker ikke noe til dette.. 

turfsurf

Sitat fra: Krishell på lørdag 18. april 2015, klokken 16:13
Da sier du ifra at du ikke har ladekabel? Skjønner ikke poenget ditt? Bensinpumper kontrolleres årlig. Men du merker ikke noe til dette..

Poenget er at det er ett kontrollpunkt det ikke er noen vits i. For min del blir det da kontroll av en tilfeldig kabel, sikkert type 2 kabelen som alltid er i bilen og nesten aldri i bruk.

Jeg synes det er tullete med punkter som ikke gir mening eller nytteverdi, og som skaper ekstra brydderi og byråkrati.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Amoss

Sitat fra: turfsurf på lørdag 18. april 2015, klokken 15:59
Sitat fra: Krishell på lørdag 18. april 2015, klokken 15:50
Hvorfor ikke låne en ny bil, med dine skilter på?
Det er ingen problem å komme seg unna ting. Men når Ola kommer med sitt stikk som er brent. så kan dette redde huset / familien hans. Det er bra de prøver å hjelpe folk

Poenget er vel at ladekabelen ikke er en del av bilen, og man er ikke nødt til å ha det. Like relevant å ta med slangen til bensinpumpa og jerrykanna. Eller begge hjulsett.

I gamle dager måtte man kunne vise frem reservehjulet. Det er heller ikke en del av bilen, og man var ikke "nødt" til å ha det (dvs, det var påbudt - men bilen gikk like godt uten). Men merkelig nok var det ikke påbudt med jekk. :p
Model S 85D

Øyvind.h

Når jeg ser hva folk lader med av kabler på offentlige stolper i Oslo sentrum blir jeg ikke sjeldent sjokkert.
Med andre ord tror jeg absolutt dette kan ha noe for seg. Dessverre.
Heller ikke noe problem for meg å la en av kablene ligge i bilen når den skal på kontroll.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

RaBalder

Er ikke den eukontrollen en kontroll for å sikre at man har trafikk-sikre biler rundt i trafikken?

  • Bilen kan styres
  • Bilen kan bremses
  • Man har varseltrekant og vest.
  • Og at utslipp er innefor kravene  ::)  ;D

Hva har det med ladekabelen å gjøre?
En råtten brent ladekabel har jo ingenting med trafikk-sikkerhet å gjøre. Om det brenner 10 elbiler rundt omkring hjemme i garasjer fordi folk lader med 25A over shuko, så spiller det da ingen rolle i trafikken.

Dem driver å pakker ihop en masse byråkrati som ikke har med saken å gjøre.

sturle

Sitat fra: RaBalder på lørdag 18. april 2015, klokken 18:46
Hva har det med ladekabelen å gjøre?
En råtten brent ladekabel har jo ingenting med trafikk-sikkerhet å gjøre. Om det brenner 10 elbiler rundt omkring hjemme i garasjer fordi folk lader med 25A over shuko, så spiller det da ingen rolle i trafikken.
Kva med same kabel brukt i ei full garasje under eit hotell eller eit burettslag?  Det er ikkje trafikkfarleg om ein fossilbil slepp ut 10 gongar lovleg nivå av CO og NOx heller, men det kan vere farleg på andre måtar.

AreLib

Sjøl synes jeg det er litt teit. Sett at løs kabel blir ødelagt eller har skade. Men eier har fastmontert ladestasjon med kabel og tenker "trenger ikke løs har jo supercharge og andre stasjoner med fast" skal da vedkommende bli påtvunget noe han ikke trenger samt få anmerkning i kontrollen? Kan sammenlignes med at fossilbiler må fremvise jerrykanne ved kontroll
Bestilt blå TM3Lr RWD
Kjører Blå TMX75D
Svart TMS85(solgt)
Hvit MB B ED(solgt)

fredag

Sitat fra: bensinhodet på lørdag 18. april 2015, klokken 11:39
http://www.vg.no/forbruker/bil-baat-og-motor/bilhold/naa-maa-denne-tas-med-til-eu-kontrollen/a/23435979/ hva synes folk om dette?

Bra. Dette er kan nok redde mange liv. Jeg ser mange slike kabler som kvalifiserer til avskilting.

Litt voksenopplæring er på sin plass.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

fredag

Sitat fra: bensinhodet på søndag 19. april 2015, klokken 11:06
Sjøl synes jeg det er litt teit. Sett at løs kabel blir ødelagt eller har skade. Men eier har fastmontert ladestasjon med kabel og tenker "trenger ikke løs har jo supercharge og andre stasjoner med fast" skal da vedkommende bli påtvunget noe han ikke trenger samt få anmerkning i kontrollen? Kan sammenlignes med at fossilbiler må fremvise jerrykanne ved kontroll

De fleste lader bare med schuko-ladekabel, ikke med fastmontert kabel.

Ladekabel er en slitedel som det er veldig relevant å få sjekket ved jevne mellomrom. Feil med ladekabel kan føre til brann.

Poenget med EU-kontroll er avdekke nettopp slike ting som er blitt slitt med tiden, eller dårlig behandlet/videlikeholdt, og som utgjør en fare for liv og helse.
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

Espen Hugaas Andersen

Det er greit at de sjekker de kablene som de får tilgang til, men det er vanskelig å se for seg at de kan praktisere dette veldig strengt. Antar at de som som sier at de bruker fastmontert ladestasjon og har solgt den medfølgende ladekabelen bare får N/A på kontrollen.

Vet det er noen andre punkter som kun sjekkes om de er til stede, f.eks partikkelfilter.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

emil

Jeg vil påstå at jeg er bedre skikket til å vurdere tilstanden på min egen ladekabel enn en tilfeldig bilmekaniker, men for mange kan det være greit å få sjekket status på sin egen kabel.

Men så lenge det ikke er krav om at man må eie eller ha portabel ladekabel i bilen kan de neppe gi deg noen feil ved å ikke ha med kabelen.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA