Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt dekk/felg i dag, vips var det flatt.

Startet av ihlhaug, torsdag 16. april 2015, klokken 22:34

« forrige - neste »

ihlhaug

Hei.
Kjøpte nye dekk og felger i dag, fikk lagt over og kjørte hjem. Skulle så ned på butikken i stad, typ 1 km å kjøre. Ca 50-60 meter før butikken merket jeg at det humpet litt, parkerte så og ser at høyre bakdekk er flatt. Hadde heldigvis de gamle dekkene i bilen så fikk ringt etter utstyr for å skifte. Jeg ser heldigvis ingen skade på felg, ingen skade på dekk heller. Noen som vet hva dette kan være? Skal selvfølgelig dra til butikken i morgen tidlig å få orden på dette.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

B_Tesla

Aner ikke. Men slo ikke sensoren din ut. Bør jo slå ut ASAP. Kan følggelig være et problem med dekkene som lå i bilen.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

ihlhaug

Hadde ikke fått resatt de enda, skulle handle og resette på veien hjem. Tenker mer på hva årsaken kan være, er jo tydeligvis ikke punktert, bare flatt
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Havebigfun

Sitat fra: ihlhaug på torsdag 16. april 2015, klokken 22:34
Noen som vet hva dette kan være? Skal selvfølgelig dra til butikken i morgen tidlig å få orden på dette.
Lekkasjen er vel relatert til noe feilmontering- mulig TPMS mangler pakning eller er ikke skrudd godt nok til.

Jejl

#4
Akkurat det samme skjedde oss også. Vianor i Stavanger hadde lagt på nye dekk fredag ettermiddag. Lørdag før vi har fått resatt sensorene, oppdager vi at det ene dekket er nesten flatt.
Ringte til Tesla, men de kunne ikke gjøre så mye annet enn å skaffe en leiebil siden Vianor hadde stengt.
Etter å ha kjørt fra bensinstasjon til bensinstasjon for å holde lufttrykket oppe (vi var i utgangspunktet heldigvis omtrent på en bensinstasjon) og gjort noen nødvendige ærender startet vi å ringe rundt for å se om noen dekkbutikker hadde åpent, og vi fant en i Hillevåg.
Vi kom inn på verkstedet og en hyggelig engelskmann skrudde av hjulet, og sjekket det i vannbad for å finne lekasjen. Den var i ventilen som ikke var montert skikkelig. Jeg vet ikke helt hvordan Vianor har montert ventilen feil, men kommentaren fra mekanikeren var at "dette skulle ikke gå ann". Når dekket var påmontert igjen, ville han ikke ta imot noen betaling for jobben.

ihlhaug

Sitat fra: Jejl på torsdag 16. april 2015, klokken 23:29
Akkurat det samme skjedde oss også. Vianor i Stavanger hadde lagt på nye dekk fredag ettermiddag. Lørdag før vi har fått resatt sensorene, oppdager vi at det ene dekket er nesten flatt.
Ringte til Tesla, men de kunne ikke gjøre så mye annet enn å skaffe en leiebil siden Vianor hadde stengt.
Etter å ha kjørt fra bensinstasjon til bensinstasjon for å holde lufttrykket oppe (vi var i utgangspunktet heldigvis omtrent på en bensinstasjon) og gjort noen nødvendige ærender startet vi å ringe rundt for å se om noen dekkbutikker hadde åpent, og vi fant en i Hillevåg.
Vi kom inn på verkstedet og en hyggelig engelskmann skrudde av hjulet, og sjekket det i vannbad for å finne lekasjen. Den var i ventilen som ikke var montert skikkelig. Jeg vet ikke helt hvordan Vianor har montert ventilen feil, men kommentaren fra mekanikeren var at "dette skulle ikke gå ann". Når dekket var påmontert igjen, ville han ikke ta imot noen betaling for jobben.

Satser på at det er det samme som har skjedd her, så at mekanikeren drev å skrudde på den ene sensoren, men ingen av de andre. Usikker på om det er nettopp det dekket som er problem da, men uansett er dette noe som ikke burde skje og jeg regner med de ordner dette gratis.
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Chlangum

Sitat fra: Jejl på torsdag 16. april 2015, klokken 23:29
Den var i ventilen som ikke var montert skikkelig. Jeg vet ikke helt hvordan Vianor har montert ventilen feil, men kommentaren fra mekanikeren var at "dette skulle ikke gå ann".

Nøyaktig det samme skjedde meg også da jeg fikk lagt om dekk hos et firma i København. Kjørte bare noen kilometer før trykkalarmen gikk.

Da var ventilen på ene hjulet så løst at man kunne skru på den med håndemakt. Heldigvis hadde jeg Teslas lille kompressor med og fikk haltet meg til nærmeste bensinstasjon. Etter å ha prøvd å forklare betjeningen der hva en skiftenøkkel var for noe uten hell ::) fikk jeg stoppen en kar i en arbeidsbil og fikk låne en skiftenøkkel. Skrudde til ventilene på begge sider og resten av turen hjem til Bergen gikk knirkefritt.
Neste år er garasjen endelig 100% amerikansk igjen. (okey da, 66.67% hvis man regner med sykkelen)

Tesla Model S P85+. Perlemorhvit med mørke felger og full pakke - 416hk 600nm
71 Plymouth Barracuda 340. Lemonyellow med 18" cobra felger - 383 din.hk 542nm (nylig bremset c",)
99 KTM LC4. Svart/orange med svarte 17" supermoto felger - ca 60hk

Leaf_2014

Klassisk. Tiltak for å øke sikkerhet som faktisk forårsaker feilen den er laget for å detektere ...
Leaf 2014

Thor2014

Sitat fra: Skjervesbu på fredag 17. april 2015, klokken 07:45
Klassisk. Tiltak for å øke sikkerhet som faktisk forårsaker feilen den er laget for å detektere ...
Det er vel strengt talt pøkken som ikke skrudde til nok som er problemet.
Jeg har også kjøpt en Tesla kompressor. Koster drøyt 400kr.
Kjekk å ha når du står gatelangs uten reservehjul.

ihlhaug

Var nettopp innom verkstedet med dekket og kom med teorien om at det ikke var skrudd til hardt nok. Han mente dette bare var tull, men kunne ikke komme med noen annen forklaring enn at det hadde løsnet pga vibrasjoner. Så jo selv at mutteren var helt løs da han gikk over dekket. Jeg fikk det iaf ordnet og montert, han beklaget det hele da jeg dro. Helt på trynet at det skjer, kunne jo ødelagt for flere tusen, men nå er det i orden så gidder ikke tenker mer på det!
- Tesla Model S 85kW, grå, sort skinn, matt lacewood, ALT ekstrautstyr utenom ekstra seter. SOLGT.
- Kawasaki er6n 2006 modell, sommermonsteret.
- Tesla Model S 85kW, perlehvit, beige next gen, carbon, 21" mørke, alt utenom luft og 7 seter. VIN 876xx
- Reservert to stk model 3.

Farshid Jahangosha

Jeg fikk sommerdekkene mine påmontert hos Vianor Alnabru i går. De var helt nye og sendt direkte til dekkhotellet fra Drammen hvor jeg fikk ny bil med nye vinterhjul nov 2014. I løpet av turen hjem fikk jeg varsel om at høyre bakdekk hadde lite luft, og i dag morges var det nesten flatt. Tesla Skøyen fant en skrue helt på innsiden av dekket. Siden de ikke hadde originale Goodyear Eagle, fikk jeg tilbud om bytte av begge bakdekk til Michelin som de hadde inne. Pris kr 2500 tilsammen inkl montering, (fikk da 2 dekk til prisen av ett). Er dette et godt tilbud med hensyn til:
1. Pris vs kun 1 Goodyear.
2. Kvalitetsendring (støy, grep, slitasje).
3. Ulike dekk foran og bak.
Jeg har originale 19 tommers felger og dekk.
Tesla Model S 75 D 2017.
x Tesla Model S 85 autopilot 2014.
MB C 180 2001.

petersv

Du kan faa plugget det for 500 kroner hos et hvilket som helst dekkverksted. Tesla gjoer ikke dette, men det er helt trygt og vanlig.

Jejl

Å plugge et dekk vil jeg påstå at de fleste klarer enkelt selv. Gjorde det for 4-5 år siden etter å ha fått en skrue i dekket. Tror ikke jeg brukte mer enn 20 min på å fikse det.

Muffinman

Gjorde det for en måneds tid siden. Et R2 med skrue. Hadde pluggesett fra Jula liggende i bilen, og det tok ikke mange minuttene å fikse det. Har vært 100% tett siden over noen hundre mil. Et par hundre for settet, og mange reparasjoner igjen i det.

Men, lurer på om det er helt likefrem å bytte nye sensorer over på "gamle" felger og omvendt? Må stokke litt om for å få riktige felger på henholdsvis sommer- og vinterhjul til høsten når nybilen kommer.

Havebigfun

Fysisk er sensorene kompatible, altså ikke noe problem- dekkene må vel av uansett i denne omrokkeringsprosedyren.
Det er antakelig ikke mulig å bytte TPMS uten å ta va dekkene.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA