Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ledning til 400V trefase..

Startet av Epleskreller, torsdag 16. april 2015, klokken 11:11

« forrige - neste »

Epleskreller

Hei,
jeg fikk det litt travelt for noen dager siden da steinleggerne jeg gjorde avtale med i høst fikk mulighet til å legge beleggningsteing denne uka.. I all hast bestilte jeg derfor rødt 50mm trekkerør og en "passende" PFXP-kabel som skal under steinen.. Men kabelen jeg bestilte heter 4G16mm2.. Jeg skulle vel strengt tatt hatt 5G16mm2 til 400V trefase? (forrige sted jeg bodde gravde jeg ned en PFSP som var 4*6mm2+jord, PFXP mangler visst jord tror jeg..)

Til garasjen ligger det allerede en vanlig 2,5mm2 ledning som er sikret med 16A. Vil det være mulig å utnytte denne som egen jordledning? Krav til tverrsnitt på jord er vel mindre enn på de andre lederne?

Planen er forøvrig å sikre garasjen med 40A trefase og et eget fordelerskap i garasjen med 32A400V-trefase ladeboks, 16A400V-trefase rød stikk og en vanlig 16A-kurs til andre ting.. Det burde holde for det meste, og to elbiler i fremtiden en gang..
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Electrix

4x16 er fire ledere + eventuell jord i skjerm,  4G16 er 4 ledere der en er jord. Det er vel bare to reelle alternativer:
1. Bytt kabel til pfxp 5G16 eller pfsp 4x16.
2. Trekk en 1x16 gul/grønn jordleder i tillegg.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

jkirkebo

Sitat fra: Electrix på torsdag 16. april 2015, klokken 17:51
4x16 er fire ledere + eventuell jord i skjerm,  4G16 er 4 ledere der en er jord. Det er vel bare to reelle alternativer:
1. Bytt kabel til pfxp 5G16 eller pfsp 4x16.
2. Trekk en 1x16 gul/grønn jordleder i tillegg.

Tja til alternativ 2. En av lederne i kabelen er jo alt gul/grønn. Det er blå N-leder som mangler. Bedre å trekke den separat kanskje? Eller er det godkjent å sette blå strømpe på jordkabelen i PFXPen i hver ende?
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Epleskreller

Tror kanskje det mest ryddige vil være å bytte hele kabelen til en av rett type.

Noen som vil kjøpe 12m med 4G16 PFXP?  :P
Den elektriske bilrevolusjonen har startet!

Elektrisk siden sept 13
Model X 100D og Leaf :)
(tidligere Model S 85, 85D, 70D, P85DL,  Leaf og Model X P90DL)

Electrix

Sitat fra: jkirkebo på torsdag 16. april 2015, klokken 20:39
Sitat fra: Electrix på torsdag 16. april 2015, klokken 17:51
4x16 er fire ledere + eventuell jord i skjerm,  4G16 er 4 ledere der en er jord. Det er vel bare to reelle alternativer:
1. Bytt kabel til pfxp 5G16 eller pfsp 4x16.
2. Trekk en 1x16 gul/grønn jordleder i tillegg.

Tja til alternativ 2. En av lederne i kabelen er jo alt gul/grønn. Det er blå N-leder som mangler. Bedre å trekke den separat kanskje? Eller er det godkjent å sette blå strømpe på jordkabelen i PFXPen i hver ende?
Det er ok å merke om ledere med f.eks strømpe i begge ender,  og gul/grønn PN og RK 16 mm2 er kurante kabler som brukes en del til jording elektriker har sikkert dette i bilen. Denne kan trekkes i rør eller klamres åpent på vegg,  en N-leder derimot er strømførende og da kan den kun ligge i rør eller så må man over på annen type kabel med to isolasjonslag. Det er også mer uvanlig kabel (dyrere og leveringstid).
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA