Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-golf eller i3? hvem kommer lengst?

Startet av Galilee, onsdag 15. april 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

Galilee

Hei,
Vurderer elbil, og har vært og prøvekjørt både e-golf, leaf og i3.

På grunn av generell følelse av kvalitet, er ikke leaf-en aktuell. e-golfen er litt kjedelig, mens i3 er rivende festlig - om ikke litt upraktisk kanskje.

Det som i stor grad avgjør er rekkevidde. Skal kjøre ganske nøyaktig 100 km nesten hver dag (tur retur jobb og trening). Hvilken av disse to bilene kan kjøre lengst, spesielt vinter kanskje. Veien er mye motorvei og har ikke lyst til å rusle avgårde i 70-80 km/t.

moby666

Golf, skal du være helt sikker på vinterstid må du gå for b klasse eller kia soul

Thomas Parsli

eGolf slår i3 med et par mil i praksis (de testene jeg har sett) og jeg tviler litt på at du klarer 100km i 100km/t om vinteren med en i3.

Ellers er Kia Soul et alternativ, den har litt bedre rekkevidde enn eGolf.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

brimi

Jeg har alltid flådd med min i3. Egentlig vanskelig å unngå, det er jo så gøy. Mitt guessometer har vist min. 95km i vinter. Så kjører du pent klarer du nok mer. Men 10mil vet jeg ikke om i3 er en kandidat på kalde dager. Jeg tror kanskje jeg ville sett på b klasse.
Bmw i3

Øyvind.h

Sitat fra: Galilee på onsdag 15. april 2015, klokken 18:39
Hei,
Vurderer elbil, og har vært og prøvekjørt både e-golf, leaf og i3.

På grunn av generell følelse av kvalitet, er ikke leaf-en aktuell. e-golfen er litt kjedelig, mens i3 er rivende festlig - om ikke litt upraktisk kanskje.

Det som i stor grad avgjør er rekkevidde. Skal kjøre ganske nøyaktig 100 km nesten hver dag (tur retur jobb og trening). Hvilken av disse to bilene kan kjøre lengst, spesielt vinter kanskje. Veien er mye motorvei og har ikke lyst til å rusle avgårde i 70-80 km/t.
Vurdert Kia Soul eller Renault Zoe? 100km i 100km/t + drar en del strøm ja.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Galilee

Tusen takk for tilbakemeldinger! Golfen stiller sterkt skjønner jeg. Skal også sjekke Zoe og Soul! B-Klasse tror jeg blir litt dyr, vanskelig å unngå viktig ekstrautstyr.

Cowboystrekk

Etter at Zoe fikk støtte for IT-nett synes jeg faktisk den har blitt et av de bedre kjøpene. Den har vell også varmepumpe som standard og har bare marginalt kortere rekkevidde enn Soul som er best (dog ikke testa mot B-klasse ennå). Prisen er og pen, men ytelsene er dårligere enn spesielt i3.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

bromm

#7
Forskjellen på eGolf og i3 er ikke så stor som man skal tro. Flere av eierne melder om at de i praksis går like langt, og på vinter ser det ut til at ikke er noen forskjell å snakke om - ved mye kupert terreng og mye start/stopp vinner nok i3 og på "flata" vinner nok eGolf.

Dette stemmer også bra med de eneste realistiske testene som amerikanske EPA har foretatt for alle Elbiler (eneste unntaket er Renault som ikke selges i USA). Som man ser på bildet så har EPA fastsatt en rekkevidde på 130 km for i3 og 133 km for eGolf, i sitt veldig omfattende "5-cycle" testprogram. B-class E har endt opp med 140 km og Soul Electric med 149 km. Dette beviser at de NEDC-tallene som forhandlerne elsker å oppgi, er helt ubrukelige (slik som de også er for NEDC-forbrukstall på fossil-biler). NEDC er en urealistisk max-rekkevidde (lab-tall) som har lite for seg i virkeligheten.

Når det gjelder det som Galilee oppgir som daglig rute, med 100 km og mye motorvei, så er det helt på grensen vinters tid. Man bør helt klart ha tilgang til jobblading eller hurtiglader på de verste dagene (sistnevnte begynner det jo og bli en del av, og 10 minutt er nok). Semi-hurtig lading kan også være en nød-løsning og der er det verdt å merke seg at i3 har en fordel med 7,2 kW AC-lader (ca. 50 km på en time) i forhold til max 3,6 kW på eGolf...

Link til EPA-tallene:
http://www.fueleconomy.gov/feg/Find.do?action=sbs&id=35849&id=36016&id=35960&id=35601

Øyvind.h

#8
Poenget er å kjøpe en bil hvor 100km i 100km/t ikke er helt på grensen. Blir det touch and go hvor han må lunte i 70-80km/t har han kjøpt feil bil.

100km i 100km/t er vel ikke helt på grensen for Soul eller Zoe?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

bromm

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. april 2015, klokken 10:25
Poenget er å kjøpe en bil hvor 100km i 100km/t er helt på grensen. Blir det touch and go hvor han må lunte i 70-80km/t har han kjøpt feil bil.

100km i 100km/t er vel ikke helt på grensen for Soul eller Zoe?
Fart dreper rekkevidde på alle biler, så det er nesten umulig å si hvilken bil som klarer 100km i 100km/t i f.eks minus 10 grader. Det behøver ikke å være noen av dem for å si det slik - derfor gjentar jeg det jeg skrev ovenfor: man bør ha tilgang til en eller annen form for lading - og det er jo løsbart ;)

Galilee

Hele strekningen er ikke motorvei da, konkret er det fra Frogner i Sørum, til Oslo sentrum, til Jessheim og tilbake til Frogner. Kan jo kjøre saktere. Skal sjekke opp strøm på jobb. EPA-tallene er interessant!

bromm

Sitat fra: Galilee på torsdag 16. april 2015, klokken 10:35
Hele strekningen er ikke motorvei da, konkret er det fra Frogner i Sørum, til Oslo sentrum, til Jessheim og tilbake til Frogner. Kan jo kjøre saktere. Skal sjekke opp strøm på jobb. EPA-tallene er interessant!
Viktig å huske at det bare er på det kaldeste at du får problemer med 100km - fra 4-5 plussgrader og oppover, så er det ikke noe problem i det hele tatt :)

Luftventil

Sitat fra: Galilee på onsdag 15. april 2015, klokken 18:39
Hei,
Vurderer elbil, og har vært og prøvekjørt både e-golf, leaf og i3.

På grunn av generell følelse av kvalitet, er ikke leaf-en aktuell. e-golfen er litt kjedelig, mens i3 er rivende festlig - om ikke litt upraktisk kanskje.

Det som i stor grad avgjør er rekkevidde. Skal kjøre ganske nøyaktig 100 km nesten hver dag (tur retur jobb og trening). Hvilken av disse to bilene kan kjøre lengst, spesielt vinter kanskje. Veien er mye motorvei og har ikke lyst til å rusle avgårde i 70-80 km/t.

Har prøvekjørt både Golf og i3 over lengre strekninger og bilene gikk ca. like langt. Liten forskjell på rekkevidde. Men ettersom i3 er såpass morsom å kjøre drar man gjerne på litt ekstra, og dermed bruker mer strøm  ;)

Så lenge du får ladet litt på jobben har ingen av bilene problemer med bruksmønsteret ditt.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

brimi

Uten lading på jobben tror jeg ikke noen av bilene klarer bruksmønsteret ditt på vinteren. Småbilene vil klare 10-15 mil, men det er i ett strekk. Med oppvarming av bil på Frogner-Oslo og Oslo-Jessheim og Jessheim-Frogner  tror jeg angsten min ville tatt overhånd... På strekningen Oslo-Jessheim er det flere combo hurtigladere, så gjennomførbart er det.
Bmw i3

Thomas Parsli

Sitat fra: Galilee på torsdag 16. april 2015, klokken 10:35
Hele strekningen er ikke motorvei da, konkret er det fra Frogner i Sørum, til Oslo sentrum, til Jessheim og tilbake til Frogner. Kan jo kjøre saktere. Skal sjekke opp strøm på jobb. EPA-tallene er interessant!

Med hurtiglading kalde dager går den strekningen (~90km) helt greit.
Kommer du tidlig (før 08:00) til Oslo sentrum er det ofte ladeplasser å finne. Du trenger uansett ikke mye tid på 16A Type-2 lading.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA