Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

e-golf eller i3? hvem kommer lengst?

Startet av Galilee, onsdag 15. april 2015, klokken 18:39

« forrige - neste »

Le

#15
Jeg har prøvekjørt alle 3 nå i våren og endte med å bestille Soul. Selv om i3 ga mest glede av kjøringen og kvalitet. Soul var mer praktisk for oss i forhold til pris/kvalitet. Den skal brukes som eneste bil i familien og det var derfor viktig med lengst mulig rekkevidde(bortsett fra Tesla selvsagt).

Lefsegokk

Jeg har egolf  med varmepumpe, og testa langtur før det ble veldig varmt i været. Jeg merket stor forskjell på 90 og  100 km/t. Det var nesten så den brukte en tredel mer. Det er noe nedverdigende med å kjøre i 10 km/t under fartsgrensa. Jeg begynte nesten å gråte da jeg kom til 110-sonen siden jeg fortsatt visste at jeg hadde et mål som jeg skulle nå med minst mulig tap av rekkevidde.

Det viste seg at jeg kom dit jeg skulle med halvfull tank og full besparelsesmodus på bilen. Derfor gøtsa jeg på og kjørte hjem igjen etter en hurtiglading med masse varmeanlegg og i en kjørerute som var litt lengre, men kjappere. Da jeg kom hjem, hadde jeg 11 km rekkevidde igjen i stedet for halvfull tank.

Konklusjonen min var at det har ikke så mye å si hvilken bil man velger når de er så like. Rekkevidden er bare marginalt forskjellig. Det som har noe å si er kjørestil.

Rødkleiv

Sitat fra: Lefsegokk på søndag 03. mai 2015, klokken 11:52
Det er noe nedverdigende med å kjøre i 10 km/t under fartsgrensa. Jeg begynte nesten å gråte da jeg kom til 110-sonen siden jeg fortsatt visste at jeg hadde et mål som jeg skulle nå med minst mulig tap av rekkevidde.

Det er kurant å gråte når man må sparekjøre i 110 sonen. Du er ikke alene.

tomrh

#18
Uansett elbil valg, siden rekkevidde er viktig bør du ikke planlegge å kjøpe feite felger ihvertfall (spesielt fristende for Golf-kjøpere...). Sånt drar ned rekkevidden. ;)

Forøvrig en fin sammenligning av aktuelle modeller her:

https://www.youtube.com/watch?v=2oWXvJ_B8uk
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

ZOE

Zoe med 11kw hjemmelader er vel det opplagte valget her? Da er du klar til kjøring igjen etter middag. De andre bilene må jo på lading for å være klar til neste dag...

moby666

Den nye Zoe lader litt raskere med 11 kw, men den "gamle" Zoe lader nok ikke noe raskere iforhold til i3, Soul og Leaf (6.6) da den gamle Zoe har veldig mye tap i ladeprosessen og ladingen tar lengre tid.

Den nye Zoe mangler hurtiglading og kan maks lades på 22 kw. Soul feks kan lades på inntil 100 kw.

aronesen

#21
Jeg har "gamle" Zoe. Og tror ikke den lader noe særlig saktere på 11KW og 22KW enn den nye.
Det er først og fremst på 1 fase og særlig under 16A, at den gamle er en sinke i forhold til den nye.

Men, den nye klarer ikke å lade fra 8% til 99% på 33 minutter som jeg nylig gjorde ved 14 grader lufttemp. Tror både I3 og Leaf skal slite med å klare det samme. Også Soul ettersom det ikke finnes ladere enda som gir 100KW   :)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

hsa77

Sitat fra: moby666 på mandag 18. mai 2015, klokken 13:18
Den nye Zoe lader litt raskere med 11 kw, men den "gamle" Zoe lader nok ikke noe raskere iforhold til i3, Soul og Leaf (6.6) da den gamle Zoe har veldig mye tap i ladeprosessen og ladingen tar lengre tid.

Den nye Zoe mangler hurtiglading og kan maks lades på 22 kw. Soul feks kan lades på inntil 100 kw.
Selv om det var litt mer tap i ladeprosessen på den gamle ZOE forsvant det ikke over 4kw! Både gammel og ny ZOE vil lade mye raskere enn biler som kun kan ta 6-7kw ac.

Det stemmer at Soul kan lade på inntil 100kw, men du må huske å sette en fire fem streker under ordet inntil. For det første finnes det vel knapt ladere på mer enn 50kw og for det andre er det kun under helt optimale forhold den vil lade så fort. Men bevares, den vil nok i de aller fleste tilfeller lade raskere enn en ny ZOE. Fordelen med 22kw ac lading er imidlertid at det finnes svært mange av dem, og prisen er ofte lavere enn dc-lading. Dersom man oftest har behov for lading for å fylle på en 5-6 kwh på litt under halvfullt batteri, slik som meg, er forskjellen på ZOE og andre biler minimal.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

hsa77

Sitat fra: aronesen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:55
Jeg har "gamle" Zoe. Og tror ikke den lader noe særlig saktere på 11KW og 22KW enn den nye.
Det er først og fremst på 1 fase og særlig under 16A, at den gamle er en sinke i forhold til den nye.

Men, den nye klarer ikke å lade fra 8% til 99% på 33 minutter som jeg nylig gjorde ved 14 grader lufttemp.  :)
Er litt misunnelig på det, ja! Skulle ønske det var mulig å få i pose og sekk. ZOE med 22kw ac OG 50kw Combo, det hadde vært noe det.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

aronesen

Sitat fra: hsa77 på mandag 18. mai 2015, klokken 16:59
Sitat fra: aronesen på mandag 18. mai 2015, klokken 16:55
Jeg har "gamle" Zoe. Og tror ikke den lader noe særlig saktere på 11KW og 22KW enn den nye.
Det er først og fremst på 1 fase og særlig under 16A, at den gamle er en sinke i forhold til den nye.

Men, den nye klarer ikke å lade fra 8% til 99% på 33 minutter som jeg nylig gjorde ved 14 grader lufttemp.  :)
Er litt misunnelig på det, ja! Skulle ønske det var mulig å få i pose og sekk. ZOE med 22kw ac OG 50kw Combo, det hadde vært noe det.

Enig. Det hadde vært bortimot det ultimate  :D
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

Tbeinet

Nå har jeg bare erfaring med e-up, men om disse bilene funker slik som min så vil det bli en strevsom vinter uansett bil med det kjøremønsteret. Forbruket er mye høyere i starten av turen og du skal ha tre turer hver dag (jeg har bare to - fram og tilbake til jobb)

Nå når det er plussgrader og bare veier bør det være helt problemfritt, det er de kalde dagene som blir problemet. Det er greit å lade følgende steder: Mc-Donalds Furuseth, Møller Bil på Olavsgård, Mc-Donalds på Frogner, Mc-Donalds på Gardermoen. Men om du får ladet litt mens du er på jobb så bør det gå bra de aller fleste dager av året.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA