Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Brukt elbil maks 150000 eller brukt diesel 60000

Startet av illmatic, tirsdag 14. april 2015, klokken 17:51

« forrige - neste »

Olemann


Håper denne tråden leses av politikere med ansvar for elbil-politikken.

1. gang jeg ser innlegg her på Elbilforum der diesel og fossil biler anbefales...

(Har selv en av begge deler og det er enda mindre sannsynlig nå enn før at diesel-dyret erstattes av en ny elbil når den en gang skal byttes ut)

timingbeltkiller

Sitat fra: Olemann på søndag 24. mai 2015, klokken 12:14
1. gang jeg ser innlegg her på Elbilforum der diesel og fossil biler anbefales...
Har lest påny alle inleggene i denne tråden.
Finner ingen som anbefaler diesel og fossilbiler.
Finner kun:
- anbefalinger av Leaf-alternativet
- fraråding av begge alternativene
- ikke nok opplysninger fra trådstarter til å gi konkret råd om enten eller
- tvil om vinterrekkevidden for Leaf dersom lading på jobb er utelukket
- lavere avskriving på Leaf til 160 K enn på Focus til 60 K
- høyere avskriving på Leaf til 160 K enn på Focus til 60 K
- dyrere å hurtiglade elbil pr km enn å kjøpe diesel per km

De 2 siste står ikke i innlegg som anbefaler å kjøpe focus.
Som nevnt ovenfor eksisterer ikke noe slikt innlegg.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

automat

Bilen din vil gå 23.000km i året, bare til og fra jobb. Realistisk årlig kjørelenge er derfor nærmere 30.000km. En Ford Focus diesel til kr 60.000 vil trolig ha en km-stand på 120-150.000 når du kjøper den. Hvor langt er du villig til å kalkulere med å bruke den, før driftsutgifter og driftssikkerhet blir plagsomt?

Den lange årlige kjørelenden er også problematisk med elbil, hvis du ikke har lademulighet på jobb. Det er ikke så stort erfaringsgrunnlag ennå, på hvor mye rekkevidden blir redusert når elbilene passerer 100.000km.

Uten lademulighet på jobb så ville jeg nok satset på Zoe, men da snakker vi fort 50.000 opp i forhold til ditt budsjett.

Med lademulighet på jobb, og budsjett på maks 150.000kr ville jeg valgt et av følgende:
Bil: Brukt Leaf med maks 30.000km på telleren, avskrevet på 4 år.
Fremkomstmiddel: Ny trilling, avskrevet på 5 år.





Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Olemann


Så for meg at det var diesel Kangoo, men ser nå at det var el-utgaven, så dermed koker det ned til argumenter for, men ingen entydig anbefaling av diesel - da er det jo mer på linje med forum forøvrig (Kanskje borsett fra innleggene til V8 på Tesla forum, for de som frekventerer det også :))

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA