Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

p+ understell vs 85d-understell

Startet av Theotokos, søndag 12. april 2015, klokken 22:48

« forrige - neste »

BMW850

Hei, skal innrømme at jeg ikke har kjørt P+ men utifra tidligere erfaringer med stive biler f.eks. M-understell og at jeg synes standard P85 var veldig fin og fast valgte jeg ikke stivere oppsett som på +.

Noen andre forhold var selvfølgelig bl.a. kost/nytte ;)

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Dennis

Folk er forskjellige på hva de foretrekker. Selv har jeg aldri likt at bilen er for myk og krenger.
Andre foretrekker mer komfort. Synes P85D havner veldig fint der å er litt mer mot den sportslige siden samtidig som den er mye mer komfortabel enn feks Corollaen jeg hadde som ventebil :P

Som med det meste i verden kan man ikke alltid få alt slik man vil. Hadde jo hjulpet hvis demperne hadde justerbar stivhet, så kunne man fin justere mer mot hva man fortrekker uten å måtte bestille bilen enten som det ene eller det andre.

BMW850

Joda, men hva sier dette om stivhet da? Vet det kun ble nevnt høyderegulering før.

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Øyvind.h

Sitat fra: Cookie Monster på onsdag 15. april 2015, klokken 12:02
Folk er forskjellige på hva de foretrekker. Selv har jeg aldri likt at bilen er for myk og krenger.
I videoen hvor P85 og M5 kjøres på skidpad og i slalomløype ser man at M5 krenger mer enn P85. Men P85+ krenger helt sikkert mindre enn P85 :)

Ellers helt enig i at dempernes stivhet burde vært justerbar. Det kommer sikkert med tiden. Ikke bare lett å være liten og fersk produsent.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Rødkleiv

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 15. april 2015, klokken 12:07
Ikke bare lett å være liten og fersk produsent.

Det er forståelig at Tesla ikke har hatt ressurser til å bli ledende på comfort, kjørefølelse og presisjon. Model S er (fornuftig nok) satt opp til å kjøre trygt og sikkert. Den er i utgangspunktet myk, tung, upresis og nesten litt svømmende å kjøre. Da sammenligner jeg ikke med Corolla, men med det beste som finnes av "drivers cars". P og + versjonene er hardere, men det litt amatørmessig gjort fordi comforten lider mer enn man tjener i faktisk presisjon og kjørefølelse.

Det er ingen kunst å lage en hard og ukomfortabel bil. De beste klarer derimot å lage en bil som er myk nok til å være komfortabel, men likevel presis som en kirurisk kniv. Porsche er kroneksempelet, men også BMW i sine glansdager som klarte å lage biler som var kattemyke når du kjørte pent, men som strammet seg opp når det gikk unna i svingene.

Jeg digger min Model S, men det kunne ikke falle meg inn å kalle den sportslig.

Jeg tror nesten det er skadelig for Tesla at så mange som kommer fra Toyota, Skoda og Passat omtaler Model S som verdens beste bil. Verken comfort eller kjøreegenskaper er det som gjør at TMS skiller seg ut. Det er en fantastisk elektrisk bil, men ikke verdens beste bil. Men gi Elon Musk ti år så kanskje han klarer det. Jeg heier på ham!

Muffinman

Nå er det vel bare P+ og P85D som er "hardere". P85 har samme understell som S85.

HåkonE

Må sammenligne epler og epler.

BMW 5-serie eller 6-serie (eller tilsvarende fra MB) er definitivt ikke sportsbiler det heller. Det er tunge, myke og komfortable biler som blir litt mer sportslige om man velger M-understell.

Det finnes biler som er enda mer komfortable, men da mindre sportslige. Og vica versa.

Jeg kom fra BMW 3-serie coupe med M-understell, M-felger osv. Mye sportsligere enn Tesla, men langt mindre komfortabel på alle måter. En vanlig 5-serie er derimot mer i samme gate hva komfort angår, men igjen ikke sportslig i det hele tatt.

Det som virkelig skiller Tesla fra alle disse bilene fra tyskerne er drivlinjen. Og det er nok DET folk tenker på når de bruker superlativer som verdens beste bil. For det føles virkelig som å gå 50 år tilbake når man kjører en fossil-tysker, og det inkluderer de rene M-bilene jeg har prøvd.

Rene elektriske sportsbiler vil vi nok se i fremtiden. Det samme med S-klasse konkurrenter.  :)

Øyvind.h

#22
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 15. april 2015, klokken 22:21
Jeg tror nesten det er skadelig for Tesla at så mange som kommer fra Toyota, Skoda og Passat omtaler Model S som verdens beste bil. Verken comfort eller kjøreegenskaper er det som gjør at TMS skiller seg ut. Det er en fantastisk elektrisk bil, men ikke verdens beste bil. Men gi Elon Musk ti år så kanskje han klarer det. Jeg heier på ham!
Etter mitt syn er fossilbilene blitt uinteressante og utdaterte. Om jeg setter meg inn i en E-klasse i dag så opplever jeg at den ligger foran på en del punkter (selv om jeg foretrekker det moderne og minimalistiske interiøret i Model S fremfor det trauste i E-klassen). Samtidig faller E-klassen fullstendig igjennom straks den knatrende fossilmotoren fyrer opp. Den henger igjen i forrige århundre.
Model S er ikke best på alt, men totalpakken og drivlinjen kan ingen matche.

Sitat fra: Haknys på torsdag 16. april 2015, klokken 11:22
Det som virkelig skiller Tesla fra alle disse bilene fra tyskerne er drivlinjen. Og det er nok DET folk tenker på når de bruker superlativer som verdens beste bil. For det føles virkelig som å gå 50 år tilbake når man kjører en fossil-tysker, og det inkluderer de rene M-bilene jeg har prøvd.
SLik føler jeg det også. Jeg har aldri kalt Model S verdens beste bil, og jeg vet at den har svakheter på enkelte områder. Men "konkurrentene" har en grunnleggende svakhet i sin drivlinje  som de (etter mitt syn) ikke kan kompensere for gjennom ekstrautstyr. Mange deler ikke mitt syn, men jeg kunne aldri kjøpt en fossilbil som familiebil nå i 2015. Som veteran/kosebil absolutt, men ikke som bruksbil.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 16. april 2015, klokken 11:35
Sitat fra: Rødkleiv på onsdag 15. april 2015, klokken 22:21
Jeg tror nesten det er skadelig for Tesla at så mange som kommer fra Toyota, Skoda og Passat omtaler Model S som verdens beste bil. Verken comfort eller kjøreegenskaper er det som gjør at TMS skiller seg ut. Det er en fantastisk elektrisk bil, men ikke verdens beste bil. Men gi Elon Musk ti år så kanskje han klarer det. Jeg heier på ham!
Etter mitt syn er fossilbilene blitt uinteressante og utdaterte. Om jeg setter meg inn i en E-klasse i dag så opplever jeg at den ligger foran på en del punkter (selv om jeg foretrekker det moderne og minimalistiske interiøret i Model S fremfor det trauste i E-klassen). Samtidig faller E-klassen fullstendig igjennom straks den knatrende fossilmotoren fyrer opp. Den henger igjen i forrige århundre.
Model S er ikke best på alt, men totalpakken og drivlinjen kan ingen matche.

Sitat fra: Haknys på torsdag 16. april 2015, klokken 11:22
Det som virkelig skiller Tesla fra alle disse bilene fra tyskerne er drivlinjen. Og det er nok DET folk tenker på når de bruker superlativer som verdens beste bil. For det føles virkelig som å gå 50 år tilbake når man kjører en fossil-tysker, og det inkluderer de rene M-bilene jeg har prøvd.
SLik føler jeg det også. Jeg har aldri kalt Model S verdens beste bil, og jeg vet at den har svakheter på enkelte områder. Men "konkurrentene" har en grunnleggende svakhet i sin drivlinje  som de (etter mitt syn) ikke kan kompensere for gjennom ekstrautstyr. Mange deler ikke mitt syn, men jeg kunne aldri kjøpt en fossilbil som familiebil nå i 2015. Som veteran/kosebil absolutt, men ikke som bruksbil.
+1
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA