Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen med blindsonevarsling som virker?

Startet av Wattson, søndag 12. april 2015, klokken 23:22

« forrige - neste »

Wattson

Er ok med de hvite parantesene når bil på siden, men ikke helt greit å følge med på når jeg kjørte på 110- og 120vei ned til Malmø i påsken.  Vil helst ha konsentrasjonen på veien da.  Først ETTER at jeg hadde kjørt forbi og nesten kommet helt på plass i høyre fil igjen kom det varsellyd og når så kikket ned var det to røde paranteser der. Mulig at de røde parantesene var der tidligere, men varsellyden ønsker jeg definitivt tidligere. Noen som har fått dette bedre til eller er det kanskje noen knep?

M v h Wattson
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Teslanewbie

Ikke en optimal løsning dette nei, tar fokus fra veien. Tesla burde ha hatt headupdisplay , hadde vært tryggere mtp blindsone varsling ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

stiberger

Har til nå kun fått de to røde parantesene som falske positiver (to ganger på to uker). Den hvite enkle har også flere falske positiver enn reelle varsler, spesielt ved våt eller sørpete veibane.
Synes også at varselet burde vært håndtert annerledes, som f.eks. lys i sidespeil eller noe.
Rød Leaf (EL 16xxx) solgt
Grå 85D i Tromsøområdet (EL 43xxx)

Rødkleiv

Jeg håper dette er noe Tesla har rullet ut for å kunne si at de har blindsonevarsling (på papiret). Satser på at de kommer forbedringer i kommende versjoner.

dosmont

Det hender at den slår seg av, når hastigheten blir litt høyere enn vanlig har jeg hørt  ;D
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

LFCH

Det er alltids små ting ved bilen jeg kunne tenkt meg litt annerledes, men blindsonevarslingen er det eneste jeg synes er direkte dårlig. Kjørte senest i går med nyvasket bil i strålende vær. Etter at jeg hadde kjørt forbi en bil kom rødmerking og lyder, og jeg hadde god klaring til bilen bak. Kommer aldri til å stole på dette slik det er utviklet pt.

Theotokos

Enig i at denne funksjonen så langt ikke har imponert. Jeg kjørte i lett regnvær i går, og fikk allverdens beskjed om "fantombiler" som befant seg på begge sider av meg når jeg kjørte på en litt øde vei...på hovedveien ble den bedre, men ikke til å stole på nei...

Hvis denne teknologien også er grunnlaget for den "selvkjørende" bilen, er jeg spent på hvordan det vil fungere...

Jeg fikk i samme slengen beskjed om at cruise ikke var tilgjengelig da kameraet hadde redusert sikt...i lett regn...Ikke bra at cruise ikke kan brukes i det hele tatt pga regn? .Etter 40 sekunder lot den seg slå på igjen.

aness

Sitat fra: dosmont på mandag 13. april 2015, klokken 01:36
Det hender at den slår seg av, når hastigheten blir litt høyere enn vanlig har jeg hørt  ;D

Ja, den slår seg av når du kjører over 140km/t.

Burde ikke være noe problem på norske veier.

aness

Sitat fra: Theotokos på mandag 13. april 2015, klokken 07:44
Enig i at denne funksjonen så langt ikke har imponert. Jeg kjørte i lett regnvær i går, og fikk allverdens beskjed om "fantombiler" som befant seg på begge sider av meg når jeg kjørte på en litt øde vei...på hovedveien ble den bedre, men ikke til å stole på nei...

Hvis denne teknologien også er grunnlaget for den "selvkjørende" bilen, er jeg spent på hvordan det vil fungere...

Jeg fikk i samme slengen beskjed om at cruise ikke var tilgjengelig da kameraet hadde redusert sikt...i lett regn...Ikke bra at cruise ikke kan brukes i det hele tatt pga regn? .Etter 40 sekunder lot den seg slå på igjen.

Mitt inntrykk er at den er litt vel overfølsom noen ganger, min hvite parantes ser f.eks ofte busker og hekker som biler i blindsonen.

Den hender også at den piper når det etter min mening er nok plass til å snike seg inn mellom to andre biler i køkjøring.

Men jeg vil heller at den er litt overfølsom og sier ifra, så får jeg heller lære meg å holde litt større avstand ved filskifte.

Rødkleiv

Sitat fra: aness på mandag 13. april 2015, klokken 08:35
Sitat fra: dosmont på mandag 13. april 2015, klokken 01:36
Det hender at den slår seg av, når hastigheten blir litt høyere enn vanlig har jeg hørt  ;D

Ja, den slår seg av når du kjører over 140km/t.

Burde ikke være noe problem på norske veier.

Selvfølgelig er det ikke noe problem på norske veier. Med mindre man tøyer grensene opp til mulig førerkortbeslag og risikerer "tilleggsskatt" fra UP. I såfall går den mentale fartsgrensen ved 151 km/t.

For øvrig er det et paradoks at bestemødre med sine Fiat Pandaer i mellom-Europa nyter større tillit mht å kunne tråkke på gassen enn nordmenn. Men det er vel OT....


Fastlane83

Kan man skru av blindsonevarslingen fast, eller vil den skru seg på for hver gang du starter bilen?
2015 Tesla Model S 85D - solgt mai 2021
2016 BMW i3 94aH
2021 Volvo XC40 electric - Care by Volvo frem til Porsche kommer
Porsche Taycan 4 Cross Turismo - utlevert 03.12.21

Wattson

Til aness,
som  du ser av mitt startinnlegg "piper" det altfor sent hos meg og følgelig ikke brukbart.  Piper det hos deg før du legger deg inn foran bilen du kjører forbi?
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

aness

Sitat fra: Wattson på mandag 13. april 2015, klokken 10:37
Til aness,
som  du ser av mitt startinnlegg "piper" det altfor sent hos meg og følgelig ikke brukbart.  Piper det hos deg før du legger deg inn foran bilen du kjører forbi?

Det piper i det jeg er ca halvveis over, så skal i grunnen være enig i at det er lovlig sent hvis det hadde vært en bil i veien.

Jeg har heldigvis ikke forsøkt å kjøre inn i siden på en bil, så aner ikke hvordan det er hvis det faktisk er noen i blindsonen min.

Når det er sagt så er min erfaring så langt at sikkerhetssystemene nesten er litt for trigger happy, men nå har jeg satt dem på "early warning", og da får jeg bare leve med at bilen noen ganger klager på at jeg kommer til å kollodere med parkerte biler i en sving ~50m før svingen, eller når bilen foran stopper opp for å svinge av veien og jeg har "bøtter og spann" av tid til å stoppe.

cyber

Sitat fra: Teslanewbie på mandag 13. april 2015, klokken 00:09
Ikke en optimal løsning dette nei, tar fokus fra veien. Tesla burde ha hatt headupdisplay , hadde vært tryggere mtp blindsone varsling ...
Blindsonevarsling med lys i speilene ( med innstillbar følsomhet og styrke ) er bra. ;)

Ko_deZ

Synes det virker å fungere fint på motorvei. Registrerte alle lastebiler og biler som jeg kjørte forbi =)

Denne er såvidt jeg forstår basert på sensorene som sitter ut mot sidene på bakskjermen, like bak bakhjulene. Det er en ultralyd høyttaler/mikrofon som lytter på refleks-lyden, og måler avstand etter tidsforsinkelse fra lyden sendes til den mottas, akkruat som "alle" parkeringssensorer. I så måte så vil alt som gir ekko kunne gi varsel.

Tror ikke meningen med slike sensorer er at man skal få vite hvor nær foran bilen man kjører forbi man kan legge seg inn, det er for å varsle om de gangene det ligger en bil hvor det er merket "Blind spot" her:
http://blog.kjempekjekt.com/uploads/2007/03/mirror1.jpg

Det kan fint ligge en bil der som du ikke ser om du bare sjekker speilene, og såvidt jeg har sett så fungerer det slik som beskrevet på pakken. Hvis du snitter fronten på bilen du kjører forbi for å kaste deg inn foran slik at varslingen går av, så gjør du noe galt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA