Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt ladenettverk i Sverige

Startet av hansob, søndag 12. april 2015, klokken 18:11

« forrige - neste »

hansob

Öresundskraft og Eltel skal bygge ett nettverk av ladere langs hovedveiene i midt- og syd Sverige. Det er snakk om ikke færre enn 35 hurtigladere og de skal være i drift allerede oktober 2015! Imponerende hastighet hvis de holder den tiden.
Skulle ønske vi kunne få en tilsvarende satsing langs hovedveier i Norge. Vi har jo tross alt ganske mange flere elbiler enn Sverige ...

http://www.mynewsdesk.com/se/oresundskraft/pressreleases/oeresundskraft-storsatsar-paa-elbilsladdning-1045695
https://blixtgordon.wordpress.com/2015/02/15/oresundskraft-elektrifierar-sverige/
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

Hansi

Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

emil

Sitat fra: Hansi på søndag 12. april 2015, klokken 18:36
Vi har vel ikke så verst satsing i Norge heller..
Litt synd med Transnova overgang til Enova og mer eller mindre stopp i tilskudd i en periode, men..

Uten å ha tallene helt nøyaktig foran meg tror jeg det har kommet flere hutigladere som ikke er Transnovastøttet enn de som er støttet siden i fjor sommer.

hansob

Sitat fra: Hansi på søndag 12. april 2015, klokken 18:36
Vi har vel ikke så verst satsing i Norge heller..
Litt synd med Transnova overgang til Enova og mer eller mindre stopp i tilskudd i en periode, men..

Joda, antallet hurtigladere i Norge er ikke så galt, og jeg er takknemlig for enhver som setter opp en lader med en fornuftig prismodell, men jeg savner en litt mer helhetlig satsing langs hovedveiene våre. Her er det kanskje Transnova som kunne vært litt mer på hugget. Man kunne f.eks. tenke seg en tilskuddsordning hvor en utbygger som er villig til å bygge ett nettverk på gitte strekninger kan få høyere prioritet eller større tilskudd. Nå kjenner ikke jeg i detalj hva slags vilkår Transnova har hatt i sine utlysninger, men jeg synes ikke det har fungert optimalt. Uansett blir det spennende å se hva Enova kan få til når de kommer på banen.
Det nye nettverket i Sverige er delvis finansiert av EU-midler og vil bli en del av et større Europeisk nett.  En svakhet med dette er at det kun er definert én hurtiglader per punkt, men de ser ut til å komme såpass tett at det allikevel blir redundans (f.eks. 10 ladere på strekningen Svinesund -Helsingborg).
Uansett er det positivt for alle som kan tenke seg en Sverigetur  :D
Bestilt Tesla Y LR Blå  6/2-23
Ampera-E 2018
Nissan Leaf Tekna 2014 6,6 kW
Bestilt 2018 Leaf Launch Edition men avbestilt
Halden

fredag

Sitat fra: hansob på søndag 12. april 2015, klokken 23:48
En svakhet med dette er at det kun er definert én hurtiglader per punkt, men de ser ut til å komme såpass tett at det allikevel blir redundans (f.eks. 10 ladere på strekningen Svinesund -Helsingborg).

Såvidt jeg vet skal de bruke ladestasjoner fra ABB, og ikke DBT, så da blir det nok litt bedre oppetid enn feks Kiwi-laderne. :-)
Mitsubishi i-Miev (2011)
Tesla Model S 85 (2013)
Tesla Model 3 (2019)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA