Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Beholder elbilfordelene til 2019

Startet av fredsjo, torsdag 26. mars 2015, klokken 08:28

« forrige - neste »

elektrolux

+1

Ellers er det flere kjøretøy som forbrenner fossile resurser enn det er elektrisk drevne som kan brukes bomfritt også etter at Elbil eventuelt blir forpestet med dette regimet.

Tenker da på alle mopedbilene og en rekke 3 hjuls biler med Elio som mest interessant. Jeg har allerede bedt tyskerene om å bygge om en Elio til eldrift i håp om at den da kan kjøre i kollektivfeltet.

LIT C1 er et annet kjøretøy som vurderes om bompenger på elbil innføres.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Sigurd

Sitat fra: stefse på lørdag 11. april 2015, klokken 00:54
Men det må være fordeler på bruk da også, ellers vil folk gå tilbake til fossil igjen..
Er ikke så sikker på det. Jeg vil i alle fall aldri ta i bruk fossilbil frivillig. Alt for mange fordeler ved bruk av elbil, uten å regne med de som er i elbilforliket. (Drivstoffkostnader, slippe å stoppe på bensinstasjoner og fylle, servicekostnader, mangel på støy og eksos etc.)
Oslo
VW e-UP! Tungsten Silver siden 3. desember 2013.
Think 2002 modell, mai 2012-januar2014.

cra

Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Softblue

Slutt på festen?
E24: - Vi er nødt til å fase ut en del av incentivene
Starten av neste uke blir en milepæl for bilister, bilbransjen, klimaforkjempere og politikere. Da ruller nemlig elbil nummer 50.000 ut på norske veier, men samtidig kommer det signaler om at glansdagene for kundene kan gå mot slutten.
http://e24.no/bil/paa-mandag-er-det-50-000-elbiler-i-norge-vi-er-noedt-til-aa-fase-ut-en-del-av-incentivene/23436093
2019 Tesla model 3 LR RWD
2015 Mercedes Benz B Electric Drive, Urban (Solgt).
150.000 elektriske kilometer.

Gordon Retriever

Kjente takter i artikkelen hos E24:

FrPs Hagesæter:

SitatNå er elbilene så gode at vi er nødt til å utfase en del av incentivene og særfordelene, sier Hagesæter, som ikke ønsker å si noe om de spesifikke godene og ordningene mens de fire borgerlige partiene fortsatt forhandler seg imellom.

Høyres Helleland:

SitatNei, fordelene skal ikke fjernes. Noen må kanskje justeres, men her må kommunene involveres, sier Helleland og peker blant annet på gratisparkeringen til elbilene som et eksempel på noe som kan bli overlatt til kommunene å bestemme.

Venstres Raja:

SitatVi kjemper for at elbilfordelene skal bli liggende, skriver Raja i en kommentar til E24 torsdag kveld, på spørsmål om de vil skjerme fordelene ved å kjøpe elbil.


Han åpner likevel for at andre fordeler ved å bruke elbil kan bli endret, som at kommunene selv skal kunne begrense elbil-trafikken i kollektivfelt på strekninger hvor elbilene lager kø.


Mer makt til den enkelt kommune høres ut som et mulig utfall.

cra

Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 16. april 2015, klokken 22:37
Mer makt til den enkelt kommune høres ut som et mulig utfall.

Som i praksis er det samme som fjerning av incentiver, men uten at noen av rikspolitikerne kan "stilles til ansvar". Klart kommunene ønsker å ta betalt for parkeringa; det er mye penger å hente der.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Amoss

Sitat fra: cra på fredag 17. april 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 16. april 2015, klokken 22:37
Mer makt til den enkelt kommune høres ut som et mulig utfall.

Som i praksis er det samme som fjerning av incentiver, men uten at noen av rikspolitikerne kan "stilles til ansvar". Klart kommunene ønsker å ta betalt for parkeringa; det er mye penger å hente der.

For en del mindre kommuner kan du sikkert ha helt rett, men for de større bysentrene og andre pressområder kan behovet for å redusere lokale forurensinger og de helseplagene de medfører overstyre ønsket om å hente inn noen kroner i parkeringsavgift...
Model S 85D

kjølholdt

jeg tipper følgende scenario. I Oslo blir det +2 felt , resten av landet er det ikke noe problem. Mulig at gratisparkering forsvinner i enkelte kommuner. Det blir ikke moms eller engangsavgift i denne stortingsperioden.
det eneste som betyr noe av avgifter er moms.
Moms blir faset inn fra 2018 til 2025. Er litt usikker på hva engangsavgiften blir for tesla? motor er 90 hk, men mulig at vektkomponenten slår inn, men sannsynlig fradrag for batterivekten  ergo som en golf da.
Model s med alt unntatt hattehylle og sikkerhetspakke. En drøm å kjøre pluss El sykkel med 1000 watt !

jkirkebo

Sitat fra: cra på fredag 17. april 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 16. april 2015, klokken 22:37
Mer makt til den enkelt kommune høres ut som et mulig utfall.

Som i praksis er det samme som fjerning av incentiver, men uten at noen av rikspolitikerne kan "stilles til ansvar". Klart kommunene ønsker å ta betalt for parkeringa; det er mye penger å hente der.

Ikke overalt, f.eks i Fredrikstad får elbiler parkere gratis i Apenesfjellet, selv om kommunen står fritt til å ta betalt i parkeringshus. Det samme gjelder f.eks Bygarasjen i Bergen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

kos

Sitat fra: jkirkebo på fredag 17. april 2015, klokken 12:12
Sitat fra: cra på fredag 17. april 2015, klokken 10:43
Sitat fra: Gordon Retriever på torsdag 16. april 2015, klokken 22:37
Mer makt til den enkelt kommune høres ut som et mulig utfall.

Som i praksis er det samme som fjerning av incentiver, men uten at noen av rikspolitikerne kan "stilles til ansvar". Klart kommunene ønsker å ta betalt for parkeringa; det er mye penger å hente der.

Ikke overalt, f.eks i Fredrikstad får elbiler parkere gratis i Apenesfjellet, selv om kommunen står fritt til å ta betalt i parkeringshus. Det samme gjelder f.eks Bygarasjen i Bergen.

Elbilgodene er under et ekstremt press fra FRP. Flere av FrP sine topp tillitsvalgte med Hans Andreas Limi FRP sin talsmann for avgiftspolitikk mener at elbilen har gått på bekostning av diesel og bensin biler sin mulighet for å senke avgiftene. Han er av den oppfatningen at disse bilene utgjør en samfunnsutvikling som er uønsket politikk for FRP. Han mener at , og hold dere fast at bomavgiftene må innføres på elbiler. Her har de kjempet mot bomavgifter og når man får et alternativ til å ikke betale bomavgifter så må det innføres bomavgifter . Han er rett og slett for bomavgifter - men bare for elbiler. Ellers er han for at bomavgiftene må vekk for fossile biler. Her viser FRP sitt sanne jeg.

Mens vi sitter å ser på at dette får ture frem så legges kortene om elbilens fremtid av en regjering som har et for øye - miljøet har ingen betydning i dagens reelle politikk og venstre og KRF kan vi bare glemme - de får ett eller annet tullete igjennom og selger lett miljøet. Eksempelvis påbud med redningsvester i snekka som kjører i 5 knop, men ribben på 8,2 og 40 knop skal slippe. betegnelsen idiot - er kun dekkende for slik politikk. Så kan jeg legge til at jeg er ikke imot redningsvester i båt, men da burde han også ha et vettugt lovverk

Jeg har tatt til ordet for at kraft til elbilene må koste det samme som all annen kraft. Her har mange ment at dagens prisnivå er OK. Når så avgiftene kommer på elbiler og bomstasjoner og ferger og ladestolper tørker vekk så er eventyret over.

Da er det bare oss som faktisk har et brennende hjerte for lokal produsert kraft og lokal vekst med et grønt miljø for flere enn bare vi i Norge. Hva vil ikke en elektrisifisering gjøre med mulighetene i fattige land uten olje men med sol de fleste dager. Lokal produksjon av mat og lokal kraft - ut av fattigdommen. Men noen må være med å betale for denne utviklingen. Større bidrag til dette har vel ingen utviklings prosjekter i den fattige verden som vi bidratt til enn akkurat å la kjøretøy og maskiner gå på elektrisk.. Men FRP har vel aldri tenkt på andre enn de som utnytter og har fulle lommer av penger - det er de som trenger avgiftsfritak etter deres mening . Ikke folk flest.

stefse

FRP er et pragmatisk konsensusparti og selger billige poeng til velgerne. Det er bare å lene seg tilbake og vente på at velgerne deres får råd til en brukt Leaf, da vil pipen få en annen låt.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

cra

Sitat fra: stefse på onsdag 22. april 2015, klokken 12:37
FRP er et pragmatisk konsensusparti og selger billige poeng til velgerne. Det er bare å lene seg tilbake og vente på at velgerne deres får råd til en brukt Leaf, da vil pipen få en annen låt.

Er det ikke slik at FrP (og ikke minst Høyre) sine velgere er de rike som stadig får mer skattelette da?  :P

Men jeg har merket en stor endring i den generelle opfatningen av elbilisme de siste åra. Folk er stort sett positive, og selv folk som ikke har eller tenker å skaffe seg elbiler opplever jeg nå forsvarer elbilen i diskusjoner, enten det gjelder at den må ha fordelene den har, eller mot "elbiler forurenser mer enn bensinbiler"-argumentet. Dette fra folk som tidligere syntes det var moro (og til dels riktig) å befinne seg på den andre siden av bordet. :)  Jeg tror rett og slett at sutrekoppene i kommentarene på nettavisene ikke lenger er representative for den gemene hop.  :D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA