Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Legge opp ny kurs og lademulighet for både BMW i3 og Tesla. Hvordan?

Startet av Anterialis, lørdag 11. april 2015, klokken 20:01

« forrige - neste »

Anterialis

Hei,
min far ønsker gå til innkjøp av Tesla, jeg får i3. Han bygger i disse dager hytte og skal legge opp kurs til yttervegg som skal dedikeres til elbillading. I utgangspunktet var det vel tenkt 1 kurs fordelt på to schuko-stikk. Jeg har nå hørt at elektriker har anbefalt å legge opp 400V da det visstnok ikke skal koste noe mer. Han har også snakket på 3-fas. Jeg kan ikke mye om dette, derfor har jeg noen spm. til dere eminente forumfolk:

1) Hva betyr egentlig 3 fas? Trengs 3-fas dersom man skal ha 400V?
2) Er 3-fas navnet på både teknikken og pluggen som brukes, altså Schuko vs 3-fas stikkontakt?
3) Kan man legge opp 1 kurs med 400V og 2 3-fas stikkontakter i yttervegg? Hva bli evt. navnet på selve støpslet i veggen?
4) Dersom ovenfor (spm. 3) er mulig, finns det overgang fra 3-fas i vegg til både type 2 plugg (for lading av i3) og Teslaplugg (jeg vet ikke hva denne heter..)?

5) Til slutt: Har dere noen anbefalninger til hvordan dette kan gjøres best mulig? Altså 1 kurs, to stikkontakter. Både Tesla og I3 skal lades.


På forhånd tusen takk for svar =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

nofuelno

Jeg ville lagt frem en kabel med 3-fas 400V / 32A og satt opp 2 x type2 veggbokser og stilt disse til 16A.
Jobber hos innovativ forhandler av elektriske ladeløsninger på Lysaker. www.nofuel.no
Jaguar iPace 2018 - Renault ZOE 2015- iMiev 2011 -  Maranello

Anterialis

#2
Høres lurt ut! Går det an å sette på en "sak" som ikke koster så mye slik at man selv enkelt kan justere opp til 32 A på ett stikk? Dersom feks jeg trenger "hurtiglade" en av bilene..

Og da blir det altså type 2 "stikk" rett i veggen sånn at jeg kan plugge min type 2 ladekqbel rett i denne? Da går det ikke an å koble til vanlig utstyr (Schuko) til denne kontakten?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

ravn

Hvis du går for feks Salto sine type 2 bokser http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak- har jeg en enkel kontroller du kan montere i som dynamisk endrer ladestyrken.
Dvs at om den installers på 32A kurs så vil den la en bil lade på 32A, mens når bil 2 begynner å lade får begge 16A (og justeres automatisk opp igjen når første bil er ferdig).

Og for å svare på de andre spørsmålene dine, en elbil skal brukes på en dedikert kurs, så ikke mulig å ha en schuko kontakt på den kursen.
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Anterialis

Sitat fra: ravn på tirsdag 14. april 2015, klokken 12:08
Hvis du går for feks Salto sine type 2 bokser http://www.salto.no/produkt/100007-Saltoboks-Type-2-uttak- har jeg en enkel kontroller du kan montere i som dynamisk endrer ladestyrken.
Dvs at om den installers på 32A kurs så vil den la en bil lade på 32A, mens når bil 2 begynner å lade får begge 16A (og justeres automatisk opp igjen når første bil er ferdig).

Og for å svare på de andre spørsmålene dine, en elbil skal brukes på en dedikert kurs, så ikke mulig å ha en schuko kontakt på den kursen.

Takk for flott info!
Så da forstår jeg deg riktig at det ikke kan installeres en schuko på samme kurs som brukes kun når kursen er ledig / ingen el-biler lader? Er dette en anbefalning eller en lov/forskrift?

Så det er ikke slik at om kursen er 32A og man har installert to stikk, så varieres dette automatisk? Vanlig prosedyre er å sette på 2 x 16 A begrensninger på hvert stikk?

Takk for svar og belæring =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

ravn

Her er det litt begrepsforvirring ute å går tror jeg.

Lading av elbil på vanlig stikkontakt (schuko) anbefales ikke som en permanent løsning, det er for en nødløsning å regne og begrenser ladingen (lovlig) til 13A (3kw), på en Tesla utgjør dette 14 km/t lading.

En vanlig schuko stikkontakt har heller ingen kommunikasjon med bilen så den kan ikke begrense ladefart, men enkelte uorginale ladekabler (eller bilen selv) kan gjøre dette.


For en permanent ladestasjon brukes en såkaldt EVSE (Electric Vehicle Supply Equipment) ofte kalt en ladestasjon. Har du 400 volt 32A tilgjengelig vil denne kunne lade bilen med opptil 22kw, på en Tesla med dobbeltlader blir dette 110 km/t.

Så når du har investert så mye i biler ville jeg gått for skikkelig ladeanlegg, som er sikkert og gir deg problemfri lading.

Så jeg vil anbefale deg følgende, men andre har sikkert andre forslag:

2 stk CEE 400 volt 32A støpsler på veggen på samme kurs.
2 stk ladestasjoner på hver sin kontakt. Enten med fast 16A, dynamisk 32A eller manuelt justerbar.
For sporadisk bruk av vanlig schuko stikkontakt finnes det overganger, slik at du da drar ut støpselet til ene ladestasjonen og setter i hva du enn måtte trenge.


Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

bosonic

Sitat fra: ravn på tirsdag 14. april 2015, klokken 14:04
Her er det litt begrepsforvirring ute å går tror jeg.

Lading av elbil på vanlig stikkontakt (schuko) anbefales ikke som en permanent løsning, det er for en nødløsning å regne og begrenser ladingen (lovlig) til 13A (3kw), på en Tesla utgjør dette 14 km/t lading.


NEK400:2014 :
Schuko kontakt som brukes til å lade elbil skal maks sikres med 10A!


Monterer man en industrikontakt vil man kunne lade (lovlig og trygt) med 16A, så fremt kabeltverrsnittet er 2,5kmm, eget overstrømsvern og jordfeilvern typeB er montert. Husk oppheng for "kladden" (kurv el.l.).
Noe som alle kan gjøre for å føle seg tryggere på om ladekursen er i orden, er å sjekke overflatetemperatur på sikringen samt vegguttak og ladekontakt. Er alt i orden så vil man kun kjenne en svak "lunk" selv etter flere timers lading.
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Anterialis

BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

KjellG

Du kan ikke selv velge 230V eller 400V. Det er vanligvis noe som nettselskapet har bestemt. Nye områder får 400V, mens gamle sitter fast i 230v.

På nye 400V systemer kan du også hente ut 230V over to ledere.

3-fase betyr at strømmen leveres som tre spenninger. 3-fas 400V er ofte en forutsetning for raskere lading. Dersom hytta har 230V, må du til med en transformator.

Anterialis

Forstår at spennigen er låst, men tenkte at dersom man har en kurs med 400V og 32 A, som ender i to stikkontakter. Jeg lurte bare på om ikke strømmen er slik at den da automatisk vil gi 32A til ett stikk dersom kun ett stikk er i bruk, og automatisk 16A i hvert av stikkende dersom to stikk er i bruk. Men fikk en forklaring over med en dynamisk sak.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Elmo

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 14. april 2015, klokken 23:17
Forstår at spennigen er låst, men tenkte at dersom man har en kurs med 400V og 32 A, som ender i to stikkontakter.
3fas 400V 32A gir 230V 32A mellom hver faseledning L1/L2/L3 og nulleder N.
Så ett stikk på L1+N og ett annet på L2+N  vil gi 32A begge to.
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA