Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Utfasing av fordeler

Startet av aronesen, lørdag 11. april 2015, klokken 19:30

« forrige - neste »

aronesen

Ser ut som om vi kan forvente start på utfasing av fordeler allerede til neste år..
http://www.tv2.no/2015/04/11/nyheter/politikk/elbil/6789365
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

pwb


Leif1

Og hva tror du avgiften blir på fossilbiler med alt annet enn strikkmotor pwb...?
Konvertitt fra S til X

Mippen

Behold fordelene på elbiler litt til og la i stedet fossilene betale. De som forurenser må betale ikke oss andre.
Fremtiden er elektrisk.

mandresen

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

pwb

Sitat fra: mandresen på lørdag 11. april 2015, klokken 22:21
Hvorfor er pwb her inne på elbilforum.no?
Hvorfor skal man kjøre gratis på ferge? Burde ikke folk med hvite sokker spise gratis på restaurant?

pwb

Sitat fra: Leif1 på lørdag 11. april 2015, klokken 19:48
Og hva tror du avgiften blir på fossilbiler med alt annet enn strikkmotor pwb...?
Der kan det ikke økes mer, så den saken er grei. Strømprisene økes først.

NegativeElectrode

Antageligvis er det de byene som har størst problemer med lokal forurensing som har de størst trafikkproblemene. Å fjerne fordelene for elbilene vil ikke løse noen av disse problemene. Så lenge man betrakter fordelene som tapte inntekter, så er det tegn på at man ikke har skjønt hvorfor disse fordelene er og hvilke problemer de er ment å bidra til å løse.
Blå TMY 2022
Hvit TM3 2019
Grå TMS 2015 modell (solgt)

eivhelle

Sitat fra: pwb på søndag 12. april 2015, klokken 08:54
Sitat fra: Leif1 på lørdag 11. april 2015, klokken 19:48
Og hva tror du avgiften blir på fossilbiler med alt annet enn strikkmotor pwb...?
Der kan det ikke økes mer, så den saken er grei. Strømprisene økes først.
Skal man øke strømprisene? Hvorfor det? Og hvem kommer det til å ramme?

Økte strømpriser vil ha lite å si for de som kjører elbil, men hva med industrien og resten av samfunnet?
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

Mippen

#9
Hvis regjeringen faser ut fordelene med elbiler, likestiller hybrider med elbiler og lar hydrogenbiler få beholder fordelene elbilene har nå blir elbilen politisk lagt død. Det koster like mye å lade elbilen på farten mange steder, og hvis man ikke får noen fordeler i forhold til de ulempene som er - så vil det ikke være så attraktivt å kjøre elbil. Eneste fordelene blir for de som kan lade billig eller gratis andre steder.

Fremtiden er elektrisk.

eivhelle

De skriver at man vurderer å sette CO2 komponenten for nullutslippsbiler til 0.

Hva mener de med dette? Betyr det at utslippet settes til 0 (som det jo faktisk er) eller at avgiftskomponenten blir 0 ( i stedet for at man som i dag får et negativt bidrag, som kan bidra til å fjerne effekten av vektkomponenten) ? Med dagens beregning av engangsavgift ville de fleste elbiler uansett gå i null (med unntak av Tesla).

Jeg hadde håpet at man nå kunne benyttet anledningen til å få fjernet hele den idiotiske engangsavgiften og heller fått lagt avgifter på reell bruk av bil i stedet. Man kunne beholdt engangsavgift på fossile biler inntil disse etter hvert går ut på dato. Ut over det burde det holde lenge med at de krever inn MVA slik tilfellet er for alle andre varer.

Engangsavgiften er med på å opprettholde en gammel og utdatert bilpark ved å gjøre det lønnsomt å kjøre biler mye lenger enn de er ment å vare. Og dette er negativt både med tanke på forurensning og trafikksikkerhet.
2020 Audi etron 50, 71kWH, Catalynia Red
2017 VW e-Golf, 35.8kWh, Tungsten Silver
2015 VW e-Golf, 24.2kWh, Pacific blue, Solgt

odahle

Syns personlig det er forståelig at fordelene nå etter hvert forsvinner. Med så mange elbiler vil ikke dette kunne vare, det sier seg egentlig selv. Men hvordan og når dette blir gjennomført er selvsagt avgjørende, elbilene vil nok fortsatt ha fordeler i de neste årene som kommer. Vi kan bare ikke forvente at alt skal være gratis lenger, det tror jeg også alle forstår. Blir spennende å se på hvordan regjeringen løser dette, tror nok signalene utad er viktigere enn å fjerne alle fordelene så fort vi slår 2017.
Elbilist siden 2013, kjører nå Tesla Model Y og Tesla Model 3.

Tidligere 2013 e-up!, 2017 BMW i3, 2016 VW e-golf, 2018 Tesla Model X75D og 2023 Opel Mokka-e.

duracell

Sitat fra: odahle på søndag 12. april 2015, klokken 14:30
Syns personlig det er forståelig at fordelene nå etter hvert forsvinner. Med så mange elbiler vil ikke dette kunne vare, det sier seg egentlig selv. Men hvordan og når dette blir gjennomført er selvsagt avgjørende, elbilene vil nok fortsatt ha fordeler i de neste årene som kommer. Vi kan bare ikke forvente at alt skal være gratis lenger, det tror jeg også alle forstår. Blir spennende å se på hvordan regjeringen løser dette, tror nok signalene utad er viktigere enn å fjerne alle fordelene så fort vi slår 2017.

Hva får deg til å tro at fordelene (eventuelt hvilke) kommer til å vare noen år til? Erfaring skulle jo tilsi at politikerne dolker alle elbilister i ryggen mtp. avgiftsfritak? Greit at det har kommet blandede signaler tidligere som "på sikt, vurdering, fase ut" osv, men her er det jo ganske klar tekst - 2016 og ikke engang i 2017? Skulle jo tro at Venstre og AP (med miljøsastningen til JGS) er for å beholde elbilfordelene? Politikerne har jo lagt ned ganske mye prestisje i dette.

Bergen Kommune bygget jo den store ladestasjonen på Danmarksplass bare for noen mnd siden. Blir vel for dumt hvis ingen vil bruke den (les innføring av bompenger til sentrumskjernen hvor stasjonen ligger).

Noen som har noen andre tanker?
Er det ting som tyder på at dette er enda et skremselskudd?

Gordon Retriever

Sitat fra: duracell på søndag 12. april 2015, klokken 23:26Noen som har noen andre tanker?
Er det ting som tyder på at dette er enda et skremselskudd?


Det som slår meg er at TV2 må være den desiderte lederen på antall "slutt på elbil-fordelene"-oppslag.
Kanskje har TV2 en agenda, men ganske sikkert har de kilder godt plasserte innad i FrP som de steller godt med.

Jeg har lyst til å minne om at i forbindelse med saken om asylbarna, tok Venstre kontakt med Arbeiderpartiet for å forhøre seg om muligheten for å danne flertall i Stortinget uten regjeringspartiene Høyre og FrP.

Kan oppslaget hos TV2 være en styrt lekkasje fra den ene parten i vanskelige forhandlinger om elbilens framtid i Norge?  Har vi egentlig noen grunn til å tro at Venstres Trine Skei Grande og FrPs Per Sandberg står hverandre nærmere når det gjelder klimapolitikk og det grønne skiftet enn hva de gjør i asylpolitikken?


duracell

Sitat fra: Gordon Retriever på mandag 13. april 2015, klokken 00:15
Sitat fra: duracell på søndag 12. april 2015, klokken 23:26Noen som har noen andre tanker?
Er det ting som tyder på at dette er enda et skremselskudd?


Det som slår meg er at TV2 må være den desiderte lederen på antall "slutt på elbil-fordelene"-oppslag.
Kanskje har TV2 en agenda, men ganske sikkert har de kilder godt plasserte innad i FrP som de steller godt med.

Jeg har lyst til å minne om at i forbindelse med saken om asylbarna, tok Venstre kontakt med Arbeiderpartiet for å forhøre seg om muligheten for å danne flertall i Stortinget uten regjeringspartiene Høyre og FrP.

Kan oppslaget hos TV2 være en styrt lekkasje fra den ene parten i vanskelige forhandlinger om elbilens framtid i Norge?  Har vi egentlig noen grunn til å tro at Venstres Trine Skei Grande og FrPs Per Sandberg står hverandre nærmere når det gjelder klimapolitikk og det grønne skiftet enn hva de gjør i asylpolitikken?

Tror neppe de står hverandre nærmere i miljøpolitikken, men her sier jo selv Venstre-folk at (deler av) elbilpolitikken slår uheldig ut (kollektivtrafikken).
Har ikke noe spesielt til overs for hverken FrP eller Skei Grande, men kanskje Grande kan overbevise regjeringen til å beholde elbilfordelene i noen år til og så stemmer ikke Venstre på å øke dieselprisen til bensinnivå..for DA blir mange H/FrP bilister sure  ;D

Med tanke på styrt lekkasje. Tenker du at denne er oppvarmingen til diskusjonen om elbilens framtid i lang tid fremover eller bare rundt insentivene nå?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA