Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Grønn kontakt, hva skjer?

Startet av Panduck, lørdag 11. april 2015, klokken 19:23

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: Panduck på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:06
Mulig jeg har gått glipp av noe, men jeg mener da at GK har vært involvert i en prosess med Transnova, og at de skal få penger for oppsett av ladestasjoner. Jeg mener også at Transnova satte krav om "dobbel infrastruktur" som en del av utlysningen for å få tilskudd for å sette opp laderene. Så vidt jeg kunne se sto disse to ladestedene på listen over "innvilgede søknader" i den runden.

Jeg er helt enig i at de som setter opp ladere på eget initiativ får gjøre hva de vil, men statlig støtte utifra gitte kriterier bør faktisk tilsi at det skal følges. Det er ikke dobbel infrastruktur på disse stedene. Skulle det ikke være det, i følge de kravene transnova stilte?

Mulig jeg har misforstått noe, men gitt det som ble skrevet av krav til siste transnovarunde, klarer jeg ikke å forstå at så mange av de ladestedene som har dukket opp, kun har en enslig lader.

Du har ikke gått glipp av noe, men jeg har laget en egen tråd rundt siste Transnovastøtte og status på disse ladeplassene:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20767.msg349106#msg349106

Panduck

Sitat fra: emil på tirsdag 14. april 2015, klokken 10:58
Du har ikke gått glipp av noe, men jeg har laget en egen tråd rundt siste Transnovastøtte og status på disse ladeplassene:

http://elbilforum.no/forum/index.php?topic=20767.msg349106#msg349106

GrønnKontakt var kjapt med å svare på at laderene var langt mer pålitelige enn vi tror. Hvorfor kan de ikke svare på hvorfor situasjonen er slik den er med mangel på dobbel infrastruktur? Bare lurer.

Ole Henrik Hannisdahl

#17
Hei,

Det er ikke noe krav fra Transnova / Enova om doble ladere på Brokelandsheia i tilsagnet vi har fått. Det er godt mulig det var et slikt krav i det opprinnelige tilsagnet til Ishavsveien her, men det er i så fall ikke et krav vi har arvet.

Når det er sagt: I en ideell verden hadde vi mer enn gjerne bygget doble ladere både her og andre steder. Det er meget mulig at vi setter opp flere ladere på Brokelandsheia etterhvert, da vi både har plass og kapasitet her. Men som noen har nevnt tidligere: Penger vokser ikke på trær. P.t. finnes det i praksis ingen fungerende støtteordning for hurtigladere. Siden Enova tok over fra nyttår, har det vært full stans. Vi jobber sammen med Enova for å finne løsninger, men enn så lenge har vi ingen ting konkret. I melllomtiden blir derfor dessverre en hel rekke utbygginger stående på vent.

Når vi forhåpentligvis får en fungerende støtteordning på plass igjen, må støtte fra Enova matches med investeringsmidler. Grovt forenklet kan du si at at valget vårt står mellom å investere i f.eks. 10 stasjoner med enkle ladere, eller 5 stasjoner med doble ladere. Siden marginalkostnaden per ekstra lader på samme sted ofte (men ikke alltid) er høyere enn for den første laderen pga behov for nettforsterkninger ved flere ladere, har vi enn så lenge valgt den første strategien. Da får vi bedre dekning, og flere ladere for pengene, enn dersom vi kjører doble ladere.

Vi er helt enige i at særlig korridorladere hvor elbilisten har få alternativer, bør ha god nok kapasitet til at man unngår ventetid. Det viktigste parameteret vårt for å prioritere hvilke stasjoner som bør utvides, er bruk. Enn så lenge er ikke bruken på Brokelandsheia slik at vi ser et umiddelbart behov for 2 ladere, selv om laderen er gratis. Vi regner med at bruken vil falle noe når vi nå snart setter betaling på laderen. Vi har andre lokasjoner, eksempelvis Aksdal, som vi nok vil prioritere høyere enn Brokelandsheia i første runde.

Når det er sagt: Det finnes flere måter å forsterke lademulighetene langs E18 i det aktuelle området på, enn å bygge doble ladere på Brokelandsheia. Stay tuned!

Mvh Ole Henrik

Daglig leder, Grønn Kontakt.

Panduck

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 15. april 2015, klokken 10:05
Det er ikke noe krav fra Transnova / Enova om doble ladere på Brokelandsheia i tilsagnet vi har fått. Det er godt mulig det var et slikt krav i det opprinnelige tilsagnet til Ishavsveien her, men det er i så fall ikke et krav vi har arvet.

Når det er sagt: I en ideell verden hadde vi mer enn gjerne bygget doble ladere både her og andre steder. Det er meget mulig at vi setter opp flere ladere på Brokelandsheia etterhvert, da vi både har plass og kapasitet her. Men som noen har nevnt tidligere: Penger vokser ikke på trær. P.t. finnes det i praksis ingen fungerende støtteordning for hurtigladere. Siden Enova tok over fra nyttår, har det vært full stans. Vi jobber sammen med Enova for å finne

Jeg tror de fleste vil slite med å forstå at E18 mellom Porsgrunn og Kristiansand ikke er en "korridor", og om det ikke er slike krav der, hva er poenget. Men om det ikke var noe krav fra transnova til GK sin bygging der, hjelper det jo ikke å kreve det fra dere.

Jeg synes dog at om selskap ønsker å bygge seg opp og bli en aktør på hurtiglading i Norge, bør man ikke bare sitte å vente på å få statlige penger. Det handler om å investere penger i et marked der man ser mulighet for fremtidig avkasting. Elbilsalget har eksplodert. Er det ikke mulig å se en investeringsmulighet som muligens ikke betaler seg de først 2-3 årene, men som kan sette GK i en veldig god posisjon etter det? Hvis ikke, er jeg redd levetiden til GrønnKontakt kommer til å bli begrenset (selv om nok ishavsveien går ned først). Det eneste som skal til, er at Statoil finner ut at det er nok penger å tjene på dette til at de slenger opp ett par ladere på stort sett det de har av stasjoner. Da er det stort sett bare Fortum av dagens leverandører, som står rustet til å håndtere det, p.g.a den aggresive utbyggingen de fører.

Jeg ønsker selvfølgelig at GK skal overleve, og gjøre det bra, for oss forbrukere er det beste at så mange som mulig er i markedet. Men, penger vokser ikke på trær, allikevel, skal man bygge seg opp i et slik marked, krever det penger og risikovilje. Lykke til, og jeg håper på å se flere og flere av laderene deres.

Petter Leaf

Veldig bra å lesa at Grønn Kontakt vil prioritere utvidelse av hurtigladestasjonen på Aksdal. Denne stasjonen er ofte opptatt. Det er stort behov for utvidelse av CHAdeMO samt CCS.

Panduck

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på onsdag 15. april 2015, klokken 10:05
Enn så lenge er ikke bruken på Brokelandsheia slik at vi ser et umiddelbart behov for 2 ladere, selv om laderen er gratis. Vi regner med at bruken vil falle noe når vi nå snart setter betaling på laderen.

Vi kjørte til K.sand fra Gardermoen. Det er ikke en tur uten rekkeviddeangst. Om laderene fungere som de skal, går det helt uten problem. Elbilister vet at ladere ofte ikke fungerer som de skal. Det ble lading opp til 95%, noe som tar LANG tid, og gjør turen mye mindre attraktiv . Det ble nervøs "det kommer til å bli timer på en saktelader om denne laderen ikke virker!" opplevelser. Å kjøre strekningen Skien -> Kristiansand med LEAF er en opplevelse for de spesielt intereserte, og for en eGolf eier, enda værre.

- Enkeltladeren blir ikke brukt nok til å vise behov for dobbeltlader.
- Enkeltladeren blir ikke nok brukt, fordi det ikke er dobbelt lader der.

Som jeg sa til Fortum, kommer det en dobbeltlader i Tvedestrandsområdet, kan turen tas uten overskyggende rekkeviddeangst og totalfylling av batteriet. Tror man ikke det vil kunne gjøre noe med bruken av ladestasjonene?

Kjelli

Sitat fra: Petter Leaf på torsdag 16. april 2015, klokken 22:54
Veldig bra å lesa at Grønn Kontakt vil prioritere utvidelse av hurtigladestasjonen på Aksdal. Denne stasjonen er ofte opptatt. Det er stort behov for utvidelse av CHAdeMO samt CCS.

Hvor kommer denne informasjonen fra? Hvis de skal utvide laderen i Aksdal er jo dette kjempenyheter :)

Kjell

zbk

Sitat fra: Kjelli på fredag 24. april 2015, klokken 10:54
Sitat fra: Petter Leaf på torsdag 16. april 2015, klokken 22:54
Veldig bra å lesa at Grønn Kontakt vil prioritere utvidelse av hurtigladestasjonen på Aksdal. Denne stasjonen er ofte opptatt. Det er stort behov for utvidelse av CHAdeMO samt CCS.

Hvor kommer denne informasjonen fra? Hvis de skal utvide laderen i Aksdal er jo dette kjempenyheter :)

Kjell

De vil prioritere denne om det kommer midler i neste støttetildelingsrunde, men det skjer nok ikke noe før det. Jeg ville ikke håpt på noe i nærmeste framtid siden støtteordningen er til reorganisering.
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

ladov

Noen sjangs for AC-lader i Lillestrøm i nærmeste fremtid? Nærmeste type2-kontakt er på Strømmen storsenter, så om transnova har stoppet å gi støtte skulle man tro at handelsstanden i Lillestrøm eller Skedsmo kommune ville sponset noen type2-ladepunkter?
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Ole Henrik Hannisdahl

Hei,

22kW AC på Lillestrøm er ikke på blokka, dessverre. Flere grunner til dette, blant annet mangel på tilgjengelig effekt på stedet som gjør at 22kW AC - ladere i tillegg til det som allerede står der fort kan bli skrekkelig dyrt

Mvh Ole Henrik
Daglig leder, Grønn Kontakt.

jkirkebo

Sitat fra: ladov på tirsdag 28. april 2015, klokken 08:56
Noen sjangs for AC-lader i Lillestrøm i nærmeste fremtid? Nærmeste type2-kontakt er på Strømmen storsenter, så om transnova har stoppet å gi støtte skulle man tro at handelsstanden i Lillestrøm eller Skedsmo kommune ville sponset noen type2-ladepunkter?

Er ikke hurtigladeren der byttet ut med en ny trippel-standard lader da? I så fall finnes det vel 43kW AC på den.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

ladov

Sitat fra: Ole Henrik Hannisdahl på tirsdag 28. april 2015, klokken 09:32
Hei,

22kW AC på Lillestrøm er ikke på blokka, dessverre. Flere grunner til dette, blant annet mangel på tilgjengelig effekt på stedet som gjør at 22kW AC - ladere i tillegg til det som allerede står der fort kan bli skrekkelig dyrt

Mvh Ole Henrik
Det var synd, takk for raskt svar. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Panduck

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 28. april 2015, klokken 10:20
Er ikke hurtigladeren der byttet ut med en ny trippel-standard lader da? I så fall finnes det vel 43kW AC på den.

Var der i helgen. Kun Chademo / CCS på den, ikke noe annet. Jeg fikk tilogmed sakteladingplass ved siden av når vi var på kino, det er ikke ofte det er plass der. Lillestrøm trenger virkelig flere ladepunkter!

Panduck

Må ha blitt byttet en del der, for laderen som sto der, er ikke den som det står bilde av på laderstasjoner.no nå.

Laderen det er bilde av er jo samme type som på brokelandsheia, men det var ikke den laderen som sto der på søndag, tror det var en ABB lader... https://media.ladestasjoner.no/api/b/1333.jpg


Tbeinet

Det med bruk må dere jo se litt på. Jeg får ikke brukt min elbil til hytta dersom jeg enten har litt for tung bil, dersom det regner, eller dersom det er vinter. Det er fordi det ikke er noen hurtiglader mellom Drammen og Notodden som passer min bil (combo)

Det hadde vært ønskelig med en kombolader enten på Hokksund eller i Kongsberg. For min del ville det bety at jeg faktisk kan bruke bilen på den distansen = bruk av laderen. Dersom jeg ikke kommer fram får jeg ikke brukt noen av laderne naturlig nok.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA