Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Elbil noe for meg?

Startet av Ole-Brum, torsdag 09. april 2015, klokken 14:55

« forrige - neste »

Elbil fundamentalist

#15
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 14:55
Jeg er ny på forumet og kjører fossilt idag. Jeg er ikke fremmed for å anskaffe meg elbil men samtidig er jeg litt skeptisk, både angående elbilens fremtidsutsikter og hvordan regnestykket ser ut for meg på sikt. Hvis det blir elbil, blir det Tesla pga. rekkevidden. Mine tanker er som følger (correct me if I'm wrong):

Miljøaspekter og  Tesla:

- Lokal forurensing går ned (dette gjelder ikke dekkstøv mtp. en Tesla på 2,xx tonn)
- Hva blir gjennomsnittlig levetid til en Tesla? Mistenker at dette blir lavere enn en fossilbil pga. pris på batterier og elbilene stadig oppdateres slik at eldre modeller blir mindre populære (i større grad enn fossilbiler)
- Hvordan er livsløpsregnestykket til en Tesla i forhold til en fossilbil? Hvor mye mer forurenser en kondemnert Tesla i Forhold til en kondemnert fossilbil? Hvordan er miljøaspektet når man regner med produksjon av komponentene og bilen i sin helhet?

Økonomi ved Tesla:

- Billig i drift
- Verditap vanskelig å forutse, på lengre sikt frykter jeg det blir større enn på fossilbiler. Dette grunngir jeg med at forhandlere ikke tar brukte Tesla i innbytte. Andre forhandlere vil nok heller ikke ta i innbytte pga. dyre reparasjoner de ikke kan foreta selv osv.

Tesla som bil:
-   Går fælt (i alle fall opptil 100km/t)
-   Virker som det er mye små og store feil på de
-   Fin bil
-   Dårlig finish sammenlignet med andre premiumbiler

For å oppsummere er jeg veldig usikker. Jeg kjører tung MC, slik at jeg blir ikke blendet av akselerasjonen til Tesla som så mange andre. Til nå har verditapet vært hyggelig, men er skeptisk til videre utvikling. Miljøaspektet er jeg usikker på er reelt, annet enn lokalt.
Det farligste svevestøvet er fra forbrenning og bremsene. Dette er de minste partiklene som trenger helt ned i  lungene. *Bremsestøvet inneholder en del uheldige tungmetaller og annet som forårsaker kreft. Elbiler har ikke utslipp fra forurensning og regenererer mesteparten av bremseenergien. Veislitasje fra piggdekk er såpass grove partikler som for det meste setter seg i nese og svelg. Støv fra dekkeslitasje er det samme selvfølgelig uansett hva som driver bilen, men det utgjør ikke mye.
Levetid på en Tesla vil være bedre enn vanlige biler. Alt er bygget i aluminium. Bilene SW oppdateres med ny funksjalitet etc. Altså blir bedre og bedre med tiden. At nyere biler får HW messige fordeler de gamle ikke har er en selvfølge, men det gjør at Tesla adopteres til nye kjøpegrupper med andre prispreferanser.
Etter 20k km er en Tesla klima-nøytral i forhold til en tilsvarende ICE bil. Alt etter dette er positivt både lokalt og globalt. Kondemnert Tesla vil batteriet gjennvinnes og resten av bilen har høyverdig aluminium. Vil ha betydelig høyere vrakverdi. Miljøulempene på elbiler synker og vil fortsette å synke ved økt volumm. Når Telsa åpner gigafactory. solceller vil være energikilden til batteriproduksjonen.

økonomi:
Batteriet vil trekke ned prisen på bilen når det blir utslitt om 15-20år. Elbiler tåler betydelig høyere verdifall pga ekstremt billigere "drivstoff" utgifter, noe som vil holde den oppe i popularitet. Disse egenskapene samt lavere forventet vedlikeholdsutgifter balanserer hverandre om ikke oppveier for mye av verdifallet. Tror elbiler vil holde seg godt i verdi nettopp fordi totalkost er svært lave. Jo mer man bruker bilen jo mer sparer man. Folk som kjører mye er den viktigste kjøpergruppen da det er disse "forbruker" mest bil og står også for en stor andel av nybilsalget. Hvis disse for alvor begynner å kjøpe elbiler, vil det strupe adgangen for ICE biler i bruktmarkedet. ICE biler vil bli straffet hardere i bomringer og vil utsettes for lokale kjøreforbud. Dette svekker ICE bruktbiler. Bilforhandlere er spesielt negative til Tesla, da Tesla er selve satan for dem. Stikk til en BMW forhandler og spør hvorfor man skal kjøpe en ny 5 serie istedenfor en Tesla. Tror han bare svarer som Harly Davidson gjorde: "-If we have to explain -forget it..." og det er nettopp det du gjør: -glemmer alle ICE biler.. Bilblader fulle av biltester som nye Mærsje ECDI eller nye Mondeo TDIaut er ikke interessant lesestoff lenger... Ingen av dem møter forventningene dine lenger..

Selve bilen:
Har mange nye ting som online SW oppdatering, heftig 17" skjerm etc.
Ellers er ikke Teslaen fullt oppe i premium finish enda, men den nye versjonen model S har mange forbedringer. Min er vesentlig bedre lydisolert og knirker ikke noe sted. Min tidligere 5 serie var enda bedre lydisolert mot veistøy, men hadde også sine svakheter: Lekkasje i døren hvor vann kom inn i bilen, knirk i dashbordet og sprekker i treverket, elendig lyd i steroanlegget (business utgave) etc. etc. men bensinrekkesekseren og den herlige automatkassa var musikk i seg selv. Når det er sagt så skal motorlyd harmonere med opplevelsen av kraftutfoldelsen. Når man setter seg i en ICE bil etter man er blitt vant til ytelsene til en Tesla blir lydbildet altfor masete og "anstrengt" i forhold til det elendige momentet og responsen. Derfor blir det en real nedtur uansett. Dette opplever allerede Leaf eiere. Derfor er det så mange  elbileiere som ikke vil gå tilbake til ICE motorer. Porche 911 turbo med over 500hk må isåfall være alternativet, men da blir man slått ihjel av kostpris, drivstoff utgifter etc. etc. Du kjører MC kommer også til og oppleve at den blir litt slapp over lyskrysset sammenliknet med en P85D. Ihvertfall veldig masete å aksellesere tilsvarende på MC uten hjulløft eller bakhjulspinn. Har kjørt MC selv i noen år.

2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 23:01
Jeg er enig i at det er verdens beste elbil, og at Tesla har tatt elbilene et kvantesprang i riktig retning er det overhodet ingen tvil i. Derimot er jeg langt ifra enig i at det er verdens beste bil, det blir for dumt å påstå. Men siden Avgiftsstrategien i Norge er som den er, er det en veldig interessant bil sammenlignet med mange andre i den prisklassen. Er bare ikke overbevist om hvorfor jeg skal kjøpe en Tesla til 900k, man får mye tysk premium til den prisen...
Om du ikke har prøvekjørt, så er det ikke lett å ha en mening om hvor god den er å kjøre. :)

Så klart, folk har forskjellige meninger, men i min mening er Model S verdens beste bil. BMW &co lager så klart veldig gode fossilbiler, men det er det vi snakker om - fossiler. Bilene deres er utdaterte før de ruller ut av fabrikken.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

tomrh

#17
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 23:01
Er bare ikke overbevist om hvorfor jeg skal kjøpe en Tesla til 900k, man får mye tysk premium til den prisen...
Man kan også kjøpe tysk premium som leketøy og langkjøringsbil, og så kjøpe en ekstra Leaf, e-Up, i3 e.l. til all småkjøringa. Det er folk på forumet her som har valgt den konfigurasjonen. Så lenge man uansett tar seg råd til en dyr bensin eller diesel, kan det faktisk være besparelser i å ha en ekstra liten elbil fordi den reduserer utgiftene på bensin/dieselbilen (kortere kjørelengde -> billigere forsikring, mindre verditap og slitasje, lavere drivstoffutgifter).
Stjørdal
2019 Nissan e-NV200, 50.000 km
2012 Nissan Leaf (kjøpt -14), 190.000 km  
2012 Mitsubishi i-MiEV, 180.000 km

Ole-Brum

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 10. april 2015, klokken 02:25
Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 14:55

[/quote

Etter 20k km er en Tesla klima-nøytral i forhold til en tilsvarende ICE bil.


økonomi:
Batteriet vil trekke ned prisen på bilen når det blir utslitt om 15-20år.



Bilblader fulle av biltester som nye Mærsje ECDI eller nye Mondeo TDIaut er ikke interessant lesestoff lenger... Ingen av dem møter forventningene dine lenger..





Du skriver mye fornuftig, men det er noen ting jeg henger meg opp i og som jeg har sitert:

1. punktet: Hvis dette er tilfelle er det jo fantastisk, men har du en nøytral kilde som kan bekrefte dette?

2. punktet: Hvis batteriet varer så lenge er jeg enig, men vi vet vel begge at mange har måtte bytte batterier allerede på sine 1-2 år gamle Teslaer. Hva om det ryker etter 8,5år?

3. punktet: Det tar da utgangspunkt i at jeg har blitt elbilfundamentalist jeg også...

Mitt inntrykk er at Tesla har mye flere feil enn "vanlige" bilmerker, dette skremmer meg. Det er mye dyr kraftelektronikk som kan ryke og DU'er byttes jo over en lav sko. I mine øyne har Norge blitt testarenaen til Tesla, hvor det selges et produkt som ikke er helt ferdig. Alle disse garantireparasjonene må koste dyrt for Tesla, derfor frykter jeg konkurs.

Øyvind.h

At en fislekonponent ryker betyr ikke at batteriet er verdiløst.
Verdien ligger primært i kapasiteten. Tesla har så langt valgt å bare smelle inn nytt batteri hos de (få) som har fått problemer med kontaktor.
Batteriet som tas ut fikses naturligvis og settes inn i annen bil.

I fremtiden er det godt mulig småfeil i batteriet fikses mens bilen er inne og at samme batteri settes inn.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 08:131. punktet: Hvis dette er tilfelle er det jo fantastisk, men har du en nøytral kilde som kan bekrefte dette?
20.000 km kan være litt optimistisk. Men det er bare å regne på det selv. En tilsvarende fossilbil slipper ut i området av 250 gram CO2 per km inklusive oljeutvinning, raffinering o.l. Over 20.000 km er dette altså ca 5 tonn CO2. En elbil som kjører på ren vannkraft slipper ut 0 tonn.

http://www.tu.no/industri/2013/11/24/utslippene-halveres-med-norske-elbilbatterier

Her er en studie som viser at å produsere et Leaf batteri slipper ut 4,6 tonn CO2. Så klart, dette tallet vil være høyere for en Model S, antar vi at det er snakk om 14 tonn vil en Model S gå i null miljømessig etter 56.000 km.

Og når Gigafactory er klar vil strømmen være fornybar, da er vi nede på ca 24.000 km.

Så klart det er vanskelig å si dette nøyaktig, da Panasonic og Tesla har ikke offentliggjort denne informasjonen, men selv 50.000 km er ikke veldig galt. Da vil en Model S over levetiden spare miljøet for i området 50 tonn CO2.
Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 08:132. punktet: Hvis batteriet varer så lenge er jeg enig, men vi vet vel begge at mange har måtte bytte batterier allerede på sine 1-2 år gamle Teslaer. Hva om det ryker etter 8,5år?
Å bytte ut kontaktorer eller lignende vil nok ikke være veldig dyrt på sikt. Etter hvert er dette reperasjoner som vil gjøres hos verkstedet til relativt liten kostnad. Så klart - man kan være uheldig og hele batteriet går føyken, men tilsvarende hendelser kan man oppleve på en fossilbil også. Det kan være dyrt å bytte girkasse e.l.

Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 08:13Mitt inntrykk er at Tesla har mye flere feil enn "vanlige" bilmerker, dette skremmer meg. Det er mye dyr kraftelektronikk som kan ryke og DU'er byttes jo over en lav sko. I mine øyne har Norge blitt testarenaen til Tesla, hvor det selges et produkt som ikke er helt ferdig. Alle disse garantireparasjonene må koste dyrt for Tesla, derfor frykter jeg konkurs.
Hvis kostnadene med garantireperasjoner hadde vært spesielt høye ville vi sett det i regnskapet. Det gjør vi ikke.

De aller fleste reperasjonene har medført mindre utbedringer. På DU har det måtte blitt byttet noen deler til noen hundrelapper, og satt inn noen skiver osv, så har de blitt satt inn i andre biler. På batteriene har det blitt byttet noen kontaktorer til noen hundrelapper før de har blitt satt inn i andre biler. Hovedkostnaden har ligget i arbeidet og i frakt, men disse kostnadene har ikke vært helt hinsides.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

RaBalder

Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
Nå er det kanskje noen misjonærer eller fanatikere som er helt superfan av Tesla inne på dette forumet. Men det er da grenser for hvor mye tid man skal bruke på å forsøke å overbevise deg om at ting kan være bra.

Det er ingen andre enn deg selv som kan samle sammen argumentene for og imot fra ulike kilder. Det er bare du selv som vet hvor mye de ulike tingene betyr for deg. Også må du se til slutt om vekten av fordeler er større enn vekten av alle ulempene for den bilen og bruken av bilen som du ønsker deg.


Jeg selv leste opp og ned om alt jeg fant om Tesla. Jeg snakket med et par arbeidskamerater som hadde fått sin Tesla. Så la jeg de viktigste tingene på vektskålene, passet til og med å få med meg en prisoppgang før jeg bestemte meg  :(

Det var flere fordeler enn ulemper. Jeg presiserer at det er også er en del ulemper som må veies på vektskålen.

Ole-Brum

Takk for gode tilbakemeldinger, som flere sier er det nok bare å då testet en først og fremst for å se om det er noe for meg.

God helg!

Elbil fundamentalist

Sitat fra: Ole-Brum på fredag 10. april 2015, klokken 21:37
Takk for gode tilbakemeldinger, som flere sier er det nok bare å då testet en først og fremst for å se om det er noe for meg.

God helg!
Kanskje jeg var litt overoptimistisk på når en Tesla model S klokker inn klimanøytralt regnskap, og takker Espen for utfyllende info. Denne tråden er interessant i den sammenhengen: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,11780.msg167932.html#msg167932 Der kan du se hvor raskt en passat sviner til miljøet i forhold til en Tesla.

Batterilevetid: Her er en artikkel fra TU på Leaf batterier: http://www.tu.no/kraft/2014/03/15/-nissan-leaf-batterier-viser-ingen-svekkelse-etter-100.000-kilometer Tesla har langt større batterier, og bruker langt færre ladesykluser på å tilbakelegge 100.000km. Derfor vil ett Tesla batteri vare mye lenger.

Du kjører MC, og det gjorde jeg også. Brukte MC'n som "moped" i bytrafikken og ble bortskjemt med på fremkommelighet og gode parkeringsmuligheter. Da ble det en nedtur hver høst hvor jeg pakket bort MC'n og måtte bruke bilen igjen. Stod fast i kø og kjørte rundt i evigheter for å finne p-plass. Det var en stor motivasjon for meg til å velge min første elbil. En Buddy/Kewet tilbake i 2006. Begeistringen for elbil kom raskt og miljøengasjement også. Tror du også vil bli begeistret for disse egenskapene om du velger en elbil. vi hadde langturbil på fossil og elbil lokalt. en god "hybridløsning" i en overgang. Nå er vi hel-elektriske med både langturbil og lokalbil på elektrisk og er storfornøyd med det, og det er overhode ikke noe problem å byttelåne bil med venner eler noen i familien om jeg trenger ett hengerfeste en sjelden gang...

Nick namet "elbil fundamentalist" valgte tilbake i januar 2009 når dette forumet var relativt lite og det var mulig med litt "internhumor". Kan se nå at dette faller litt uheldig ut hvis noen tar det på alvor  ;D

God helg og godt bilvalg til deg også. Sikker på at du vil bli fornøyd om du velger en Tesla.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

MORO GARN

Hei,
Jeg er en student som går på høyskole i buskerud og vi fikk oppgave til å lage spørreundersøkelse, så jeg valg å lage en om el-bil. Det hadde vært kjempe om dere tok litt tid til å svare den: https://no.surveymonkey.com/s/ZDXFP33

Tusen takk for hjelpen, ha en forsatt god søndag. :)

Joey Pedersen

Sitat fra: Ole-Brum på torsdag 09. april 2015, klokken 22:13
Jeg håpte dere skulle overbevise meg om hvorfor jeg burde kjøpe Tesla. Hvorfor kjøpte dere? Hvorfor ikke kjøpe seg en GLC plugin-hybrid når den kommer?
Hei.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg en hybrid bil. Da slipper du å tenke på rekkevider og
planlegge for å finne ladestasjoner som er stress hvis du er ute på lange kjøreturer osv. Med en hybrid
så slipper du denne rekkevidde angsten siden du har en bensinmotor i reserve, og den har tilhengerfeste
som de andre ikke har. + At du har en ekstra motor i tilfelle den ene skulle slutte å fungere når du står på ødelandet.
Hybrid biler er årets bil i henhold til hva selgere forhandlerere og tester sier.
Det er mangen som har byttet in sin rene elbil med en hybrid bil.
Jeg var ikke i tvil da jeg kjøpte meg den nye GOLF GTE HYBRID, en ren elbil er noe jeg ikke vil ha.
Mvh
Joey Pedersen

Joey Pedersen

Sitat fra: tomrh på torsdag 09. april 2015, klokken 23:14
Hva med bare å prøvekjøre en Tesla da? I en kjøpsprosess er det naturlig å prøvekjøre biler man vurderer. Jeg ble overbevist om elbil av å bare prøvekjøre en liten Citroën C-zero for 3,5 år siden som en kollega disponerte.
Når det er slutt på godene for elbilene så vil denne blilen bli veldig dyr i henhold til vekkt osv.
Hører også verksted kostnadene på en Tesla er svindyre i forhold til andre biler. Tesla er Tesla for meg men
en bil som jeg ikke vil ha.
Mvh
Joey Pedersen

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:09Når det er slutt på godene for elbilene så vil denne blilen bli veldig dyr i henhold til vekkt osv.
Hører også verksted kostnadene på en Tesla er svindyre i forhold til andre biler. Tesla er Tesla for meg men
en bil som jeg ikke vil ha.
Det at bilen vil bli dyrere om noen år om det kommer avgifter er jo en god grunn til å kjøpe nå, før avgiftsøkningen.

Verkstedkostnadene er heller ikke noe stort problem. Man har 5 års garanti på selve bilen og 8 år på batteri og drivlinje. Med forsikring kan man også sikre seg greit mot uforutsette reperasjonskostnader.

Men så klart, det er ikke gratis med premium-bil. Bil er en dyr hobby.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Hei.
Hadde jeg vært deg så hadde jeg kjøpt meg en hybrid bil. Da slipper du å tenke på rekkevider og
planlegge for å finne ladestasjoner som er stress hvis du er ute på lange kjøreturer osv.
Eventuell rekkeviddeangst som man kanskje vil oppleve bytter man ut med økt tidsbruk i å fylle drivstoff hele tiden. Noen ganger på de mest ubeleilige tidspunkt. Man vil også bruke mye mer penger på drivstoff, og man må venne seg til at motoren fyrer opp hele tiden med resulterende bråk og vibrasjoner.

Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Med en hybrid
så slipper du denne rekkevidde angsten siden du har en bensinmotor i reserve, og den har tilhengerfeste
som de andre ikke har. + At du har en ekstra motor i tilfelle den ene skulle slutte å fungere når du står på ødelandet.
Om Golf GTE er så dårlig laget at man kan forvente at en motor tar kvelden titt og ofte, så ville jeg ikke kjøpt en Golf GTE! Uansett har også Tesla Model S 70D to motorer, men ikke forvent at noen av de ryker.

Tilhengerfeste er et greit argument. Dette kommer nok på Tesla i løpet av året så om dette er viktig kan man godt vente noen måneder.
Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Hybrid biler er årets bil i henhold til hva selgere forhandlerere og tester sier.
Det er mangen som har byttet in sin rene elbil med en hybrid bil.
Dette er året der plug-in hybrider endelig vil ta en nevneverdig andel av markedet, godt hjulpet av avgiftsletter. Men det vil fortsatt selges betydelig flere elbiler.
Sitat fra: Jostein Pedersen på tirsdag 14. april 2015, klokken 02:04Jeg var ikke i tvil da jeg kjøpte meg den nye GOLF GTE HYBRID, en ren elbil er noe jeg ikke vil ha.
Smaken er som baken.

Men dette er *elbil*forum, så ikke forvent at om du skal ytre dine meninger på en veldig bastant måte at de vil stå uimotsagt.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

SondreG

Husk at Tesla sparer store summer på at de ikke reklamerer.  Det er en besparelse få andre forundt. Når det gjelder levetid til batterier, er det mye å lære av dette fordraget: https://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs
Ellers er det selvfølgelig mer risikabelt å kjøpe Tesla enn mer etablerte merker med mer utprøvd teknologi, men risikoen minsker stadig. Det er nok denne usikkerheten, til dels basert på myter, som gjør at salget ikke er ennå høyere. Men om man har råd til bilen og risikoen, så tror jeg ikke man får en mer spennende bil. Man får ikke bare en bil, men blir også med på en reise sammen med en interessant produsent og engasjerte eiere.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA