Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Parkering med Autopilot

Startet av Batteritralla, torsdag 09. april 2015, klokken 00:25

« forrige - neste »

Kvark

Sitat fra: krister461 på torsdag 09. april 2015, klokken 14:22
Og hva gjør bilen om den treffer på uforutsette hindringer? Stopper? Prøver å finne en annen vei?

Blir uansett spennende å teste. Håper den bruker andre teknikker enn Rombaen min når den skal komme seg rundt...

Populær kar i nabolaget hvis Teslaen kjører rundt som en Roomba på første turen.
S85D

Batteritralla

Sitat fra: krister461 på torsdag 09. april 2015, klokken 14:22
Sitat fra: ducktolate på torsdag 09. april 2015, klokken 14:18
Hvordan skal bilen parkere i en dobbel garasje el trippel for den saks skyld? Det er jo vanlig over dammen. Det må vel en slags lær bilen hvor den skal stå løsning til? Samt lære den hvor "fortauskanten" er...
Det er nok ikke en helt triviell oppgave dette. Bilen må jo også passe på at den ikke står slik at garasjeporten treffer den når porten lukkes.

Og hva gjør bilen om den treffer på uforutsette hindringer? Stopper? Prøver å finne en annen vei?

Blir uansett spennende å teste. Håper den bruker andre teknikker enn Rombaen min når den skal komme seg rundt...

Konge kommentar
Jeg forbeholder meg retten til å ha positive og negative meninger om Model S, selv om jeg har solgt min :-)

petersv


ducktolate

#18
Har begge deler, så jeg ser begge poengene :)

Håper også man slipper å grave opp gårdsplassen for å legge lede tråd slik som gressklipperen bruker for å komme seg hjem...

Rødkleiv

Krysser fingrene for at denne funksjonen kommer. Håper den kan eliminere situasjoner hvor man stopper bilen utenfor garasjen, laster ut unger og så må ut igjen for å kjøre bilen inn i garasjen. Selv om vi har god bredde i garasjen er det ikke nok til å smelle dørene helt åpne på begge sider samtidig.

Men jeg lurer på hvordan de skal få parkeringen til å bli nøyaktig nok. Og hvordan skal bilen vite hva som er privat eiendom og ikke? Hva hvis man har en privat vei på flere km?

Kan det være slik at det må være et fast utgangspunkt hvor bilen kan selvparkere fra/kalles ut til? At man f.eks angir en rute på gårdsplassen og lærer bilen eksakt hvor mange meter og cm den skal kjøres derfra...


cyber

Sitat fra: Rødkleiv på lørdag 11. april 2015, klokken 08:54
Krysser fingrene for at denne funksjonen kommer. Håper den kan eliminere situasjoner hvor man stopper bilen utenfor garasjen, laster ut unger og så må ut igjen for å kjøre bilen inn i garasjen. Selv om vi har god bredde i garasjen er det ikke nok til å smelle dørene helt åpne på begge sider samtidig.

Men jeg lurer på hvordan de skal få parkeringen til å bli nøyaktig nok. Og hvordan skal bilen vite hva som er privat eiendom og ikke? Hva hvis man har en privat vei på flere km?

Kan det være slik at det må være et fast utgangspunkt hvor bilen kan selvparkere fra/kalles ut til? At man f.eks angir en rute på gårdsplassen og lærer bilen eksakt hvor mange meter og cm den skal kjøres derfra...

Det finnes en mengde videosnutter på nettet om hvordan feks Audi gjør dette.
Det er flere år siden Audi presenterte selvparkerende biler, men de har ennå ikke implementert dette i biler som leveres - sikkert med god grunn  ;)

cyber

Her er video fra Audi :

https://www.youtube.com/watch?v=AhXShONvnRA

På slutten av innslaget blir det sagt at Audi allerede benytter dette i ( sine ? ) parkeringshus, noe som indikerer at det ikke bare er bilen som er " klargjort " for dette, men også omgivelsene ???.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA