Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Autopilot

Startet av P85D+, mandag 06. april 2015, klokken 23:01

« forrige - neste »

Celter

Et annet tips som kanskje ikke alle er klar over. Ved køkjøring slår jo ACC seg av etter noen sekunder. Man behøver IKKE å berøre "gasspedalen" for å slå den på igjen. Det holder å dra Cruisekontroll spaken mot deg.
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

P85D+

Etter 6.2 oppdateringen holder vel ACC bilen stille i 30 sek. Før den går i stand by?
P85D og 85D

Torpedo Ted

Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 11:57
Etter 6.2 oppdateringen holder vel ACC bilen stille i 30 sek. Før den går i stand by?

Det gjelder dessverre kun på skikkelige motorveier :(

B_Tesla

Sitat fra: Celter på tirsdag 07. april 2015, klokken 10:13
Et annet tips som kanskje ikke alle er klar over. Ved køkjøring slår jo ACC seg av etter noen sekunder. Man behøver IKKE å berøre "gasspedalen" for å slå den på igjen. Det holder å dra Cruisekontroll spaken mot deg.

Det same gjelder etter at man har bremset og ACC går "av". Trekker man ACC spaken til seg, så går ACC tilbake der den var. Samme som reset i BMW.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Celter

...og trekker du spaken til deg et par sekunder settes hastigheten til gjeldene fartsgrense (eventuelt til det antatt km/t over fartsgrensen som du har definert)
Håper de snart får implementert at dette skjer automatisk når det er ny fartsgrense. Det burde være enkelt. Firmware 7.0?
Porsche Taycan Turbo (Bestilt)
Tesla P85D  (Solgt)
Tesla P85+ (Solgt)

P85D+

Bra tips mht. å benytte spaken!

Testet litt i dag på en tur.
Kollisjons varsel kom på ved "for høy hastighet" mot bil foran - men den bremset ikke!
Cruise : Holder fortsatt kun 3 sek. etter stopp - mener jeg har lest et sted at den skulle forlenges til 30 sek. ?

Varsler heller ikke ved fotgjengere (-: (gikk bra )
P85D og 85D

petersv

Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:14
Bra tips mht. å benytte spaken!

Testet litt i dag på en tur.
Kollisjons varsel kom på ved "for høy hastighet" mot bil foran - men den bremset ikke!
Cruise : Holder fortsatt kun 3 sek. etter stopp - mener jeg har lest et sted at den skulle forlenges til 30 sek. ?

Varsler heller ikke ved fotgjengere (-: (gikk bra )

Så du kræsja?

P85D+

Nei - stoppet for egen maskin (-:
P85D og 85D

Dennis

Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:14
Cruise : Holder fortsatt kun 3 sek. etter stopp - mener jeg har lest et sted at den skulle forlenges til 30 sek. ?

Blir vist bare forlenget til 30 sek hvis man kjører på en stor åpen vei. Er det for mye hindringer rundt må man gjøre som før.

cyber


mr_Utopia

[quote/]
Hvordan fungerte dette på VW, bremset den automatisk hvis du kjørte rett mot en vegg, for eksempel? Hvis denne bremsefunksjonen er det "siste" bilen gjør før det smeller, kan vi vel prøve å simulere en kollisjon med presenning eller lignende, noe som fremstår som massivt for radaren?
[/quote]

Vel for å moderere meg litt, jeg har flere ganger opplevd automatisk oppbremsing på min 2014 VW. Det var i forbindelse med at jeg kjørte forbi biler som skulle svinge av veien foran meg, og jeg "sneiet" dem. Det tolket bilen som om det holdt på å bli sammenstøt. Men bilen bremset opp på fullt. Litt vanskelig å avgjøre om den hadde klart å bremse helt opp og unngå sammenstøt helt, men tror det. Det hadde uansett ikke blitt personskader.

Det som har vært mest nyttig er det halvsekundet før autobrems slår inn. Da piper det som F, og jeg bremser. Det har skjedd 1 gang, da bremset jeg selv etter alarmen gikk, og rakk fint å bremse da køen foran meg hadde stoppet i 70. Den er nesten litt overfølsom, men har lært meg å være litt mer defensiv i kjørestilen pga den. For å unngå piping. Samtidig så er det en avstandsvarsler som indikerer når jeg holder for lav avstand til bilen foran.

Men den er vel bare radarbasert, og har også fått varsel i tett snøvær om at Kollisjon assistent (eller hva det heter) er koblet ut.

petersv

Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:26
Nei - stoppet for egen maskin (-:

Hehe, regna med det, men poenget mitt var at vi da faktisk ikke vet om deb ville bremsa eller ei. Den bremser nok senere enn de fleste føler er komfortabelt.

Lynet

Sitat fra: petersv på tirsdag 07. april 2015, klokken 16:34
Sitat fra: P85D+ på tirsdag 07. april 2015, klokken 15:26
Nei - stoppet for egen maskin (-:

Hehe, regna med det, men poenget mitt var at vi da faktisk ikke vet om deb ville bremsa eller ei. Den bremser nok senere enn de fleste føler er komfortabelt.

Nettop, og en kollega av meg kjøpte ny Volvo i fjor. Bilen foran bråbremset på blankis og stoppet på en barflekk, og gjett om Volvoen både blinket og ulte innvendig, bremse gjorde den sammen med sjåføren også! Men sammenstøtet var uungåelig da Volvoen hadde alt for lite friksjon på isen!
Så autostopp tar ikke hensyn til føret, kommer sikkert på 8.0 hvis Elon Musk får et tips  ;D
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

B_Tesla

Auto brems er som regel designet for å unngå kollisjon i lav fart, samt redusere konsekvensene i stor. Hvertfall slik en del andre merker garanterer for dette. Type garanterer opp til 30-45 km/t.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Hyperstress


Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 07. april 2015, klokken 18:18
Auto brems er som regel designet for å unngå kollisjon i lav fart, samt redusere konsekvensene i stor. Hvertfall slik en del andre merker garanterer for dette. Type garanterer opp til 30-45 km/t.

+1. Jeg har ikke hørt om systemer som er designet for å alltid stoppe. Så at Volvo og VW har det tror jeg ikke er korrekt.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA