Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lademuligheter Fylkesvei 40 - Kongsberg - Geilo

Startet av Trond.m, mandag 06. april 2015, klokken 19:00

« forrige - neste »

BjørnL

Jeg var i kontakt med Kiwi på Moane, Kongsberg i dag, og de hadde ikke noe tidspunkt å komme med for laderen der. Men det virker jo som Fortum holder kortene tett til brystet i denne prosessen, så plutselig kan den jo være der! Jeg kjører forbi butikken nesten daglig, og skal melde fra så snart jeg ser noe som likner en gravemaskin i nærheten av den :)

Trond.m

Sitat fra: BjørnL på fredag 24. juli 2015, klokken 18:26
Jeg var i kontakt med Kiwi på Moane, Kongsberg i dag, og de hadde ikke noe tidspunkt å komme med for laderen der. Men det virker jo som Fortum holder kortene tett til brystet i denne prosessen, så plutselig kan den jo være der! Jeg kjører forbi butikken nesten daglig, og skal melde fra så snart jeg ser noe som likner en gravemaskin i nærheten av den :)
Det høres bra ut. Jeg skal innom Kiwi Rødberg i løpet av en uke, så jeg kan rapportere derfra  :)

BjørnL

Det blir spennende å høre hvordan det går på Rødberg. Jeg skal selv kjøre Kongsberg- Dagali til helga, men er innstilt på at det må bli via Hallingdal, som jo er en god del mil ekstra. Med siste hurtiglading på Ål bør det holde til Dagali. Neste tur håper jeg kan bli gjennom Numedal med hurtiglading på Rødberg!

Trekkoppbil

Spørsmålet er hvordan man skal gå fram, hvis noen vil foreslå lokalisering til Fortum.

Dersom noen vil engasjere seg, så burde det vel være mulig å spørre de lokale e-verkene om det finnes TN-nett nede i bygda noe sted, eller om det blir planlagt anlegg som har kapasitet til lading. Jeg antar at det er stort sett på fjellet at det er nye anlegg, hvor det er størst håp om å finne TN.

Videre kunne man spørre spisesteder og butikker langs veien, om de har lyst til å tilby ladeplasser. Dersom det bare er IT-nett på stedet, så kan jo 32A enfase også være til en viss hjelp under ei spise-, do- og handlepause.  En time på 32A kan være nok til at man kommer 4-5 mil videre.

En del parkeringsplasser fra forrige århundre, har jo motorvarmestolper. Da får man ikke mer enn 16A, og kanskje 10 eller mindre, og kanksje ingen ting. Jeg prøvde ved kommunehuset i Rollag i sommer, og der var det strømløst. Tidligere har jeg fått strøm bak butikken på Veggli, så man kan få noe under handlepauser.

Fordelene med Lampeland, ville være at man kunne strekke rekkevidda fra Oslo. Mellom Oslo og Kongsberg er det ladere med 10-20 km mellomrom, og enda mindre enkelte steder. Den tettheten bør man ha til praktisk bruk, og med hurtiglader på Lampeland, ville man kunne strekke denne dekninga fra Kongsberg opp til Lampeland. Dessuten er det Kiwi, Statoil og overnattingssted på Lampeland.

Ellers vil det være mest kritisk å få hurtiglading midt i dalen, som Rollag eller Veggli, i tillegg til Rødberg.

Om noen få år, når el-bil blir allemannseie, bør hurtigladerene stå like tett som bensinstasjonene gjorde i gamle dager:  Lampeland, Flesberg, Rollag, Veggli *2, Norefjord og Rødberg.

Trond.m

#19
Sitat fra: nime01 på mandag 27. juli 2015, klokken 12:11
Har noen vært i kontakt med aktuelle lokasjoner i Rollag/Veggli ?
Jeg var i kontakt med yx stasjonen på Veggli som kunne være interessert. Sendte informasjonen over til Fortum og de skal ha sendt tilbud. Men det vil kreve store investeringer i strømforsyningen og dette må dekkes av bensinstasjonen. Jeg har derfor forstått det slik at det ikke blir noen avtale.
Jeg har også vært i kontakt med sammfunnsplanlegger Dag Åsmun Bilstad i Rollag kommune og gitt kontaktinformasjoen videre til Fortum. Vet ikke om det har kommet noe ut av det. Det er interesse for å få til noe i Veggli, men så langt tror jeg ikke det er noen konkrete planer desverre.

Leon

Sitat fra: nime01 på fredag 24. juli 2015, klokken 17:40
Ifølge lokasjonsplanen til Arctic Roads, så vil de dekke strekningen i løpet av 2017

Buskerud Kongsberg 2016
Buskerud Noresund 2017
Buskerud Rødberg 2017
Buskerud Dagali 2017
Buskerud Geilo 2016

Glem det. It's not going to happen...

Glem hele Arctic Roads. Med sin prispolitikk er de uansett ikke et alternativ for de fleste av oss.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

Trekkoppbil

#21
Det er ille at det står så dårlig til i gamle kraftkommuner.

Det enkleste er nok å sette opp ei mølle i en gammel bekk, som drar ei tredemølle hvor du kan lade bilen mekanisk og trådløst.
Da slipper du tordenskader, som ellers gjør det farlig å lade i en gammel dal.

Brosmen

Var en tur innom Modalen på torsdag. En fin liten kraftkommune mellom fjellene. Det var ikke mangel på CEE stikk til marinaen, men hadde tilgode å se et uttak for elbil noe sted...
Dog, ikke langt til BKK sin lader i Romarheim da :)

Var en fin tur :)
Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive (03.07.2015)

Trond.m

Kiwi Rødberg var lovet av Fortum DC hurtiglader og 22 kw ladestolpe i uke 32. Nå er denne fristen passert og det er fortsatt ikke tegn til noen hurtiglader  :(

Trond.m

Hurtiglader fra Fortum er nå under montering på Kiwi Rødberg. Den skal være driftsklar 12.8.2015  :)

LarryF

Sjekket ut hurtigladeren på Kiwi, Rødberg i dag. Beliggenhet på siden av butikken mot elven og så ut til å være i full funksjon!
e-Golf, Pacific Blue, 2014 (uten varmepumpe)
Model X90D bestilt og bekreftet. Titan, 7 seter med AP, vinterpakke og hengerfeste

Trond.m

Bra  :). Noe nytt om den planlagte Fortum laderen på Moane v/ Kongsberg.
Hadde helst sett at Grønn Kontakt oppgraderts sin lader ved Shell Express til å støtte Combo. Å kjøre en omvei via Moane for å lade litt på vei til Rødberg er mer en nødløsning inntil det finnes bedre alternativer.

Leon

Sitat fra: TM på fredag 14. august 2015, klokken 06:04
Bra  :). Noe nytt om den planlagte Fortum laderen på Moane v/ Kongsberg.
Hadde helst sett at Grønn Kontakt oppgraderts sin lader ved Shell Express til å støtte Combo. Å kjøre en omvei via Moane for å lade litt på vei til Rødberg er mer en nødløsning inntil det finnes bedre alternativer.

Til info så har Grønn Kontakt svart på dette her.
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

frkir

Tesla Model 3 'Sleeper' performance
Tesla Model Y Performance 2023
Elektrisk hverdag gjør alt mye lettere...

Oyvindso


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA