Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TMS Reiserute Europatur

Startet av erot, søndag 05. april 2015, klokken 00:15

« forrige - neste »

erot

Skal ta biltur i Europa for første gang i sommer og trenger litt råd og tips. Nå er superladenettverket så bra oppe og går at lading stort sett blir et ikke-tema på denne turen. Er mer usikker på hvor langt det er realistisk å kjøre og likevel ha tid til å se seg rundt og finne roen. Hovedfokus er å se fine steder, vin og mat, og bare slappe av. Har ingen must-opplevelser vi må innom, men håper å få sett litt TDF. Har to store gutter, ikke småbarn.

Tre dilemmaer på reiseruten:

Først blir det ferge Bergen-Hirtshals, så videre til Berlin-Praha-Wien.

1. Så, før nord-Italia: Ta turen innom Slovenia og Kroatia, eller holde oss på alpeveier mellom Tyskland og Østerrike og få med oss Salzburg, Zell am See osv? (Lurer litt generelt på hvor mye vi skal kjøre rundt i alpelandsbyer kontra raske transportetapper på motorvei mellom de større stedene.)

2. Så er det Veneto og bort til Piemonte (via Gardasjøen) der vi sikkert blir en stund. Blir det dumt å ikke ta omveien om Toscana når vi først er så nær? Kanskje fort gjort å bare havne lenger og lenger sør i Italia og ende opp med for mye kjøring som spiser tid.

Så blir det å roe ned litt igjen i Frankrike med Provence, Burgund og opp til Paris.

3. Veien fra Paris opp igjen til Danmark: Belgia med Antwerpen og videre gjennom Nederland, eller Moseldalen og videre oppover Tyskland?

Er en slik tur realistisk på ca tre uker uten for mye kjøring og stress, eller bør vi strekke det til fire? Tenker guttene kanskje blir lei etter tre uker

Siden jeg ikke har reist på denne måten før lurer jeg også veldig på hva som finnes av rimelig overnatting. Har mest lyst til å reise fritt og se an etter hvert hvor lenge vi vil være på hvert sted og hvor vi vil bo, men er redd for at det blir dyrt og vanskelig om vi ikke har booket en del på forhånd. Fire pers en hel mnd kan fort bli svinedyrt, til og med på vandrehjem og billighoteller. Tar i mot alle slags råd med stor takk.

Tuxedo

Spennende tur!  Tror jeg ville strukket denne til 4 uker, for å unngå stress.  Når det gjelder overnatting, så er det mye billig B&B nedover i Europa som ikke er på bookingsider og lignende, gjerne halve prisen (minst)  Dette er noe man må ta på sparket.  Typisk blir man godt kjent med de lokale på den måten.

Car-El

https://www.german-hostels.de/de

Vi traff på denne "kjeden" av uavhengige herberger i Trier. Brukte dem for overnatting også i Frieburg, München, Dresen og flere steder i Tyskland. Veldig billig. Og noen hadde også frokost for en rimelig penge.
Tesla Model S siden 20. Nov 2013.

erot

#3
Bumper denne igjen. Ser at det kan bli ladeproblem mellom Wien og Ljubljana. Vet ikke om jeg tør å kjøre 380 km, da må det gå i rolig tempo i alle fall. Noen som vet om lading i mellom? F.eks Graz?

Ellers tror jeg vi tar risken på å lete opp rimelige B&B i Kroatia, Italia og Frankrike. Booker på forhånd til og med Wien, og fra Paris og hjem. Håper resten går bra. Telt i bakhånd?  :o :-\

Annet dilemma: Er det bare å droppe Venezia i begynnelsen av juli pga turisme, eller er det levelig der? Et alternativ er å reise lenger nedover Kroatia, og så båt over til Italia. Da blir det Toscana i stedet for Venezia og litt mer kjøring.

Tuxedo

I Venezia er det turister hele året.  Verst i august, men begynnelsen av juli er ikke spesielt ille i forhold til resten av sommerhalvåret.  Når det gjelder hotellovernatting er dette blant de dyreste byene i verden. Fullstendig overtatt av turister, men ikke uten grunn:  Det er et helt fantastisk sted, med en unik historie  Et slikt sted som bare besøkes en gang i livet (minst).

erot

Takk for tips! Da er ruten stort sett spikret. Tar noen dager i Venezia og dropper Toscana på denne turen. Var heldig og fant billig (for Venezia) og sentral overnatting på rappen, Casa Favaretto Guest House.

Nå ser det ut til at guttene tar fly hjem fra Paris for å rekke ting og tang, så da blir vi plutselig to igjen som kan strekke det til nesten en uke til etter Paris. Men hvor? Kanskje til kysten (f.eks Trouville/Deauville), men da må det bli Belgia og Nederland hjem. Akkurat nå frister Moseldalen og tanken på god Riesling mest. Men derifra og opp aner jeg ikke hva som er en bra rute.

erot

Det må bli Mosel og Rhindalen. Bra det er plass til mye vin i en Tesla.

Siste etappe hjem skal kjøres på to dager, dvs ca Køln til Hirtshals. Vet ingenting om dette strekket, så jeg har ingen anelse om hvor vi skal stoppe på veien. Noe spennende å se eller oppleve her? Er Kanskje ikke noe poeng å stoppe i Hamburg eller andre byer (nok av store byer tidligere på reisen), men heller finne en liten koselig B&B på veien? Tips mottas med takk.

bb

#2700 P85 rød med alt på unntatt barn og alarm - bestilt 30.12.2012, levert 22.11.2013
Bjørns videoer

erot

Takk! Må se gjennom hele videoen, var jo svært relevant det der.

petersv

Mye bra øl i Belgia da ;) Heller det enn Riesling imo. Hehe.

erot

Det er sant, Går mye belgisk øl her i huset, men det må jeg ta igjen senere med god tid.

OlaM

Sitat fra: erot på onsdag 15. april 2015, klokken 21:27
Tips mottas med takk.

Her er et veldig hyggelig sted å overnatte før fergen hjem, ca 1 time fra Hirtshals. Rold Storkro Fine omgivelser, rimelige priser, god mat og dyp vinkjeller!
'21 3LR

ELbilist1

 8)Solskinnshistorie...
Grunnet vaktordning på jobben fikk jeg litt ferie nå.
Tok turen sydover.
Fra Onsdag morgen: Kristiansand - Hirtshals
Første lading på Rødekro (Fullladet hjemme)
- Der jeg traff en hyggelig "venn" fra Lyngdal...
Tusta meg så nedover Tyskland, Sveits og til Cannes FILMfestival på Fredag.
KANONFINT med 30 grader og deilig badevann, ikke galt til å være før 17 Mai..
Starta opp igjen på Mandagen i retning Genova (it), ble litt lite strøm
så jeg tok en sjangse på IKEA (Der virket ikke uttaket.... :( ) kikket i parkeringskjelleren.. flere 400v Stikk
- Går så inn i resep. å spør; INGEN vil snakke engelsk... Skjønner tilslutt at stolpe utenfor ikke virker, di vil ikke være med på at noe i kjelleren kan brukes....
JEG STJELER DERFOR LITT STRØM I KJELLEREN, og er noe nervøs i den halve timen jeg står der....
- Kjører så i 90 hele veien til SC v Milano og ankommer med 7km igjen.....
Sitter nå på hotell i Puttgarden (d) og skal opp Sverige i morgen.
MÅ bare si at SC nettverket er en drøm og bilen fungerer perfekt.
ITALIENERE kan jeg styre meg for!!! (Bortsett fra di røde på 4 hjul)

Skulle gjerne ønsket å ha et menyvalg på Navigasjonen...
- Blir lei av at den automatisk velger AUTOBAHN, når bilen bruker mye mere strøm der...

Kjørte opp og ned i Sveits på småveier og da var forbruket 150-160, men vanskelig å komme under 210 på Autobahn....

Snakka forresten også med en Tysker idag
- NY P85D, kjørte som før AUDI RS6
- Tidligere forbruk mellom 1,4 og 1,6 L/mil
- Nå (Tesla) 2600 - 2800 w/mil men stort sett GRATIS på SC, han var HAPPY!!!

Forsommerhilsen fra Sørlendingen
:) Ren nytelse, hvær dag!

Lynet

Høres kjempefin ut den turen da :-)

Men er ikke enig i din uttalelse om forbruk, den har jo ikke noe med HVOR du kjører, kun med hvilken HASTIGHET du kjører i.
Jeg har kjørt mye på autobahn med campingvogn med min fossile Passat TDI, og forbruket fikk jeg helt ned til 0,8 L/mil når jeg lå i 90km/h rett bak en trailer i mil etter miiiil. På alle andre veier lå jeg på ca 1,0 L/mil

Så skal du bruke veldig lite på europatur så legg ACC på 1 bak en trailer på motorvei.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

erot

Hmm... Jeg som prøver å lære meg litt fransk. Kanskje det er italiensk jeg kommer til å trenge mest. Får vel lære meg et par standardfraser om elbil og lading da  ;D


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA