Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fjær fra vindusvisker hoppet ut. Noen som har en aftrekker i Oslo området?

Startet av elbilertilalle, torsdag 02. april 2015, klokken 19:15

« forrige - neste »

Lynet

Sitat fra: SunSeeker på lørdag 19. desember 2015, klokken 16:50
Ja, det er gummien som er for hard, og i det viskern endrer retning (gummileppa bytter den draende siden) så får du denne "dump" lyden. Utrolig irriterende og kom etter ca 1000km
Jeg fikk beskjed om at de originale var for hard i gummien, når Tesla satte på Bosch ble det bra hos meg. 
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

krl

Mine ble dårligere etter viskerbyttet på forrige service. Men det ble byttet fra Bosch til Bosch, så jeg skjønner ikke helt hvorfor..

Er det trygt å vippe viskerne lett ut fra ruten for å rengjøre bladene? I manualen står det null og niks om maksimal avstand før det kan ødelegge mekanismen.. Og det ser ut til at en del her har vært uheldige.

SunSeeker

Sitat fra: BMW850 på søndag 20. desember 2015, klokken 10:46
OK, da får jeg prøve å mykgjøre den med litt silikon eller bytte til Biltema for det her vil jeg ikke høre på  :-\

Fukt en fille/papir med rødsprit og vask av de. Da blir de rene og det mykner dem.

BMW850

Sitat fra: krl på søndag 20. desember 2015, klokken 11:44
Mine ble dårligere etter viskerbyttet på forrige service. Men det ble byttet fra Bosch til Bosch, så jeg skjønner ikke helt hvorfor..

Er det trygt å vippe viskerne lett ut fra ruten for å rengjøre bladene? I manualen står det null og niks om maksimal avstand før det kan ødelegge mekanismen.. Og det ser ut til at en del her har vært uheldige.

Viskeren skal IKKE vippes helt ut/opp på "normal" måte. Da er det visst noe fjæropplegg som spretter ut og fucker opp noe. Står i instruksjonsboka at dette evt ikke går på garanti. Ta opp panseret og du får løftet de tilstrekkelig slik at du får rengjort dem.

Jeg smurte med en silikonstift idag og det hjalp. Får se hvor lenge det varer. Eventuelt vaske med rødsprit og smøre en gang til :)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

nortrahof

Dersom man rengjør vindusviskerne fri for fett, har de lett for å lage lyd om de ikke etterbehandles.

Hver gang man renser vindusviskerne med løsemiddel av en eller annen sort, bruker jeg først å tørke dem helt tørre. Deretter tar jeg litt grafittpulver ("dry lubriciant") på en liten bit tørkepapir og "masserer" dette på viskerbladet. Man må kanskje gjøre dette 2-3 ganger i løpet av året. Dette eliminerer at viskerbladet lager lyd og "hopper" på ruten. Grafitten gir ikke belegg på ruten som det silicone gjør!
Mener at nye viskerblader er innsatt med slikt grafittpulver?
Jeg kjøpte en liten flaske med grafittpulver for mer enn 30 år siden. Den har jeg ennå. Det er ikke mye man trenger!
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

elbilmanne

Hei igjen,

En liten oppdatering: Var innom tesla i et annet ærend i dag, og påpekte at jeg synes det var litt stivt med 870kr+mva for å løse og stramme en 17 mm mutter. De var helt enige, og skyldte på en nyansatt mekaniker som hadde ført timer på lista. De krediterte hele arbeidet, så jeg bare satt igjen med regningen på armen. Dette synes jeg er helt greit. Den var fornuftig priset, og jeg var dum som ikke sjekket manualen før jeg dro hardt i viskeren.

Takk for tipset med grafittpulver, nortrahof. Hvor får man tak i slikt?

BMW850 og KRL: Kjør vindusviskerene opp i servicestilling, så slipper du å åpne panseret. Control -> Settings -> Service...noe. Vindusviskerene må være av på blinker-pinnen for å kunne aktivere denne modusen. Man kan løfte ca 10 grader (eyeball guesstimate). Du merker lett motstand når du ikke kan løfte mer. Jeg tenkte at man måtte over et hakk som hadde "grodd fast" og dro litt ekstra hardt. Det stemte ikke.  ::)

Kvark

Sitat fra: magnushj på mandag 21. desember 2015, klokken 17:56
En liten oppdatering: Var innom tesla i et annet ærend i dag, og påpekte at jeg synes det var litt stivt med 870kr+mva for å løse og stramme en 17 mm mutter. De var helt enige, og skyldte på en nyansatt mekaniker som hadde ført timer på lista. De krediterte hele arbeidet, så jeg bare satt igjen med regningen på armen. Dette synes jeg er helt greit. Den var fornuftig priset, og jeg var dum som ikke sjekket manualen før jeg dro hardt i viskeren.

Alltid hyggelig når de retter opp feil og hører på kunden. :)
S85D

TomHenden

Var innom Tesla i Oslo for 2 uker siden for samme problem, (andre gangen jeg klarer å hekte av fjera når jeg legger glass coating...). Fikk dog ny arm på goodwill, noe jeg også fikk første gangen.
Levert: Model S 85 - 14.06.14 (Solgt, kjørt 40000km)
Levert: Model S 70D - 22.10.15 (Solgt, kjørt 13500km)
Bestilt: Model S 75D - Ferdig Produsert 11.07.16 - Levert 20.09.16

nortrahof

Sitat fra: magnushj på mandag 21. desember 2015, klokken 17:56
Takk for tipset med grafittpulver, nortrahof. Hvor får man tak i slikt?

Jeg kjøpte en liten flaske på en tilsvarende butikk som Biltema/ Clas Ohlson/ Jula i Tyskland for masser av år siden. Grafittpulver burde være lett tilgjengelig?! - Prøv "tørrsmøring".
Det jeg har er fra Teroson GmBH, Heidelberg og heter W2-787. 40 gram.
Her er en link til slikt stoff:http://www.homedepot.com/p/The-Hillman-Group-3-g-Powdered-Graphite-Lubricant-703185/100137063
VW E-UP nov. 2013 -> april 2017
TMS S85D mars 2015
VW E-Golf mai 2017

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA