Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

ladestasjoner Oslo -> Kristiansand.

Startet av Panduck, onsdag 01. april 2015, klokken 16:11

« forrige - neste »

Panduck

Spørsmål til noen som er mer lokalkjente enn meg.

Vestfold Auto Hurtigladestasjon, er det noen som vet om dette er en pålitelig lader? Fungerer den? Den har ikke noe oppdatert info på lang tid.

Grønn Kontakt, Hurtigladestasjon på Brokelandsheia, heller ingen sanntidsinfo. Noen som har prøvd den? Ligger den ved Europris, eller hvor?

Grønn Kontakt, Hurtigladestasjon på Stoa, Arendal. Er denne grei å finne når man har kommet til BM? Antar det er like ved Kiwi, Stoa. Håper virkelig Kiwi der også får hurtiglader så det blir mer enn en.

Yepp, jeg skal på tur fra Eidsvoll til Kristiansand. Til Drammen er jeg på "kjente ladestasjoner", men etter der blir det ukjente ladere. Trist at Statoil ved Holmestrand er en sånn "enretningslader", og at Brokelandsheia kun har en multistandardslader. Type2-kabel og "vanlig stikkontakt"-kabel er med som nødløsning. Om ett par ladere er nede på sentrale steder, kan det bli en lang tur, men vi kommer vel frem etterhvert :P

Jan-Børre Olsen

Det er flere nå. Statoil Telemarksporten og Lasses bare en km unna har flere CHAdeMO og CCS. Det er også en i Sandefjord men er ikke sikker på om den er satt i full drift enda. Laderen står der i allefall. Statoil Grenland laderen er helt merkelig plassert når Statoil har en mer populær stasjon noe km unna som er tilgjengelig i begge kjøreretninger.
Vestfold Auto sin lader fungerer greit nok den men ikke med vanlig VISA kort. Jeg må bruke kredittkort av en eller annen grunn og det må visst andre også.
Å kjøre til Kr.sand burde ikke by på noe problemer lengre.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Brokelandsheia ligger ved teslaladeren på Cinderella, Arendal er ved enden av parkeringsplassen ved byggsjappa på motsatt side av kiwi. Litt bortgjemt bak trafokiosken.

Vestfoldauto ligger sammen med bensinpumpene ved siden av Meny, pleier å funke med rene kredittkort.

Rav4_EV

Kiwi Kleivbrottet i Holmestrand er også et alternativ.
Når motorveien slutter på Grelland tar du til venstre over motorveien og følger veien over Holmestrandstoppen.
Ladet der på Chademo sist mandag og da var alt i orden.
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Panduck

Takk for tilbakemeldinger :) Når jeg hoppet over enkelte, som Telemarksporten og Lasses Ladested er det fordi de har god info på nettet og er på steder med masse "backup" muligheter, så de beskymrer jeg meg mindre for. Det er ett par andre som er litt værre, spes. Arendal, den må virke for at det ikke skal ta veldig lang tid :P Men, vi har planlagt god tid, og må vi stå 2-3 timer ett sted for å saktelade, går det. Jeg bare håper at om det skjer, så har vi type2 kontakt der, så vi får full 3.3kW.

Kiwi Holmestrand er jeg klar over at er en mulighet, men jeg har sjekket status på den i dag, og hver gang jeg sjekker, er den opptatt. Fint at vi har 2 ladere på Kløfta, men det burde det virkelig ha vært på Holmestrand, de trenger det langt mer enn Kløfta :P

Panduck

Sitat fra: smaug01 på onsdag 01. april 2015, klokken 16:48
Det er også en i Sandefjord men er ikke sikker på om den er satt i full drift enda. Laderen står der i allefall.

Hvor er den i Sandefjord? Finner ingen info om denne, heller ikke som "kommer" på hurtigladekartet. Er det en del av Kiwi/Fortum sine, eller noen andre?

emil

Sitat fra: Panduck på onsdag 01. april 2015, klokken 21:33
Sitat fra: smaug01 på onsdag 01. april 2015, klokken 16:48
Det er også en i Sandefjord men er ikke sikker på om den er satt i full drift enda. Laderen står der i allefall.

Hvor er den i Sandefjord? Finner ingen info om denne, heller ikke som "kommer" på hurtigladekartet. Er det en del av Kiwi/Fortum sine, eller noen andre?

Kiwi Moveien, liten avstikker fra E18.

Lader du nok på Brokelandsheia har du Lillesand som mulighet også før Kristiansand.

Rolig kjøring Brokelandsheia-Arendal bør ikke bruke mer enn 5-6kWh på tørre veier, Arendal-Kristiansand sentrum bør gå greit på 10kWh på tilsvarende føre og med 80-90% på Brokelandsheia skal du egentlig ikke trenge noe lading før Kristiansand i en vanlig Leaf.

Men sånn er det når jeg kjører med LeafSpy aktiv på veldig godt kjente strekninger, andre kan oppleve helt andre tall og få litt rekkeviddeangst fordi de ikke vet at det kommer lange strekninger med mininalt forbruk etter enkeltstrekninger med høyt forbruk.

Jan-Børre Olsen

Kiwi Moveien står laderen i Sandefjord. Den står ikke på kartet av en eller annen grunn.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

Marecat

#8
Sjekket laderene på Kiwi Moveien i går, forsøkte ladebrikken til Fortum på den ene uten resultat, ringte til Fortum og de sa at den var i orden dagen før ved bruk av sms. Vet ikke om den andre var i orden da jeg ikke hadde tid til å sjekke.Uansett er det fint at det kommer ladere i Sandefjord, ikke lange avstikkeren fra E18 da den ligger halvveis ned til byen, kjapt å komme opp til motorveien igjen. Fint også for de som skal til-fra Strømstad med ferge.For de som skal med fergen til Strømstad  uten å ta med bilen ombord er det også kommunale parkeringsplasser med lademuligheter like ovenfor fergeterminalen.:) :)

Panduck

Turen ned gikk greit, men det er litt irriterende å måtte lade mer enn man strengt talt trenger, fordi man ikke helt vet om man kan stole på at en lader fungerer eller ikke.

Ved de to GK laderene i Drammen sto en eGolf tilkoblet mens vi ladet på den andre. I de 20 minuttene vi var der, var bilen helt ferdigladet. Etter at vi koblet fra kom føreren. "Tar jo 45 minutter å lade bilen! Har bare stått her en og en halv time!!!". Det er TRIST hvordan folk ikke forstår, eller gir blaffen i hvordan man kan ødelegge for andre. Heldigvis var det lader ledig ved siden av.

Vi prøvde ladere litt her og der, Kiwi Holmestrand ble ledig når vi dro, og ettersom det ikke kom noen mens vi sto der, ladet vi opp til 90%. Så forsøkte vi Telemarksporten, som var ødelagt, dro vidre til Kiwi i Porsgrunn og ladet litt der, før vi fant ut at vi var sultene, så vi tok resten på Lasses ladested, det vi ladet helt alene. Så til Brokelandsheia, der det var gratis å lade. Lette litt etter laderen, og virket som en annen LEAF eier lette også, så vi var glad når vi fant den først. Men tok visst feil, for ingen LEAF eier dukket opp mens vi ladet,så vi sto der litt ekstra. Føltes dumt å lade når batteriet hadde såpass mange %, men når man ikke vet hva som virker av ladere, så lader man når man kan. Vi hadde vel nok batteri til å nå Kiwi Sørlandsparken, men Lillesand ble plottet inn, og det var egentlig greit, for det var jo helt gratis å lade der, av en eller annen grunn. Ladet opp til 70% og det var mer enn nok til å dra til Kristiansand.

Uansett: Skal dette bli en tur for mer enn "spesielt intereserte" som synes det er greit om man blir stående noen timer ekstra dersom en viktig lader er nede, MÅ det komme flere ladere, og da helst 2 ladere pr sted. Det skal bare en glipp til for at turen ville ta 1-4 timer mer.

Nå skal det sies at det ble ladet litt mer enn nødvendig og brukt mer tid på turen enn det vi trengte, da det er ekstremt mange geocacher mellom Drammen og Kristiansand.

emil

God å høre at turen gikk greit. Min forrige tur fra Oslo med avgang Frognerparken på ca 80% batteri gikk til Holmestrand først og så Lasses før ankomst Arendal. Synes det er helt akseptabelt. Har også hatt turer der jeg har kjørt innom alt av nye ladere for å se hvor de er. Veldig greit å slippe å lete etter lader den dagen en lader er defekt og du må presse ut de siste tilgjengelige Wh for å rekke neste.

Var Telemarksporten allerede ødelagt eller var den bare ikke satt i drift?

Også greit å høre at Brokelandsheia fortsatt er gratis. Skal en tur til Porsgrunn på lørdag og kan tilpasse ladingene til det. Også forsåvidt greit å vite at Lillesand fortsatt er gratis. Har et GrønnKontakt klipp igjen før jeg går over på minuttsprising, og når jeg kun trenger 5-10 minutter for å få passende buffer på tur/retur Kristiansand har jeg heller valgt Fortum sine ladere i Sørlandsparken eller Lund hvis jeg ikke har hatt et times Ikea-stopp med tilhørende lading eller annen saktelading i forbindelse med jobb.

Jan-Børre Olsen

Tok en tur i kveld for å reste Kiwi Moveien laderen. Ble imponert over at de har plassert to ladere der. BRAVO! To CHAdeMO, en AC43 og en CCS. Toppers men fikk ikke den ene som var påslått til å gi noe strøm selv med SMS. Fikk denne meldingen 10min etter at jeg sendte start melding: Ladestolpen svarte ikke på anropet. Vennligst sjekk at du har fulgt alle instruksjonene på laderens skjerm og at laderen er riktig tilkoblet til elbilen.
2023 Nissan Ariya Evolve e-4orce

emil

Har selv hatt problemer med SMS på helt nye Kiwi-ladere, RFID har derimot fungert bedre.

Denne er vel som en del andre doble ladere CHAdeMO+CCS og CHAdeMO+AC?

Er de også merket med at kun en bil kan lade om gangen pr lader?

Panduck

Sitat fra: emil på torsdag 02. april 2015, klokken 20:49
Var Telemarksporten allerede ødelagt eller var den bare ikke satt i drift?

Den var ødelagt. Jeg var ikke imponert over denne ladestasjonen i det heletatt. En enslig lader i et hjørne av plassen, ingen god mulighet for køing, om de skal utvide med en lader til må det bli et helt annet sted. Virket som om noe de har slengt opp som de egentlig ikke vil ha. Økern er mye bedre, og Statoil Minnesund er langt, langt bedre. Kjører heller omvei til Kiwiladeren enn den, dersom alt ser opptatt ut på Lasses ladested. Lasses synes jeg er et minimum av hva man skal forvente av ladesteder... Vi ente opp med å spise lunch der, så da la vi igjen penger på et sted vi ikke ville ha stoppet på om det ikke var lader der.

Jeg vet ikke om Lillesand er ment til å være gratis. Alt om betalingsinfo osv sto der, men jeg har opplevd at noen av ABB laderene er gratis noen ganger av ukjent årsak. Kanskje det er noe som skjer dersom de ikke får nettkontakt? Ikke vet jeg, men jeg ville ikke forventet at laderen var gratis.

Laderen på Brokelandsheia var en type jeg aldri har sett før (annet enn bilde) det er vel den som er satt opp sør for Trondheim også av EV power. Veldig fin lader, kjempeenkel å bruke, lett å ta ut og sette tilbake ladepluggene. Kanskje det blir en vanlig lader å se fremover? Det eneste som forundrer meg er at de ikke har noe som helst beskyttelse foran hurtigladeren. Det er alt for lett å kjøre borti en lader som det der. 2x22kW stolpen som stod ved sidenav likeså. Det tok jo ikke lang tid før en av 22kW stolpene på Råholt amfi lå på bakken, det er dumt om en dyr 50kW lader skal ødelegges på den måten.

emil

#14
Lasses er fantastisk. Både doble mutistandard ladere, flere Type2 AC punkter i tillegg til både handle og spisemuligheter mens man venter. Disse er jo i tillegg satt opp uten Transnova støtte.

Alle GrønnKontakt-ladere er gratis i en periode etter oppstart, sikkert for å teste stabiliteten og kanskje litt stresstesting ved at flere bruker de når de er gratis enn det som vil være normalt ellers, men nå har Lillesand vært operativ i et par måneder så jeg trodde det var påtide å skru på betalingsbiten på den.

Samme også med Brokelandsheia, men der kjører de nok lengre gratisperiode enn vanlig siden det er helt ny ladertype. Burde helt klart vært tak over lader og AC-stolpe samt beskyttelse foran. Får håpe det kommer før noen kjører på og ødelegger. Brokelandsheia-laderen er viktig sikkerhet for mine turer og kan redusere ladetider oppover vestfold/telemark betydelig.

Fint at Statoil satser på hurtiglading, men det bør være en satsing og ikke bare tilfeldig plassering. De har fått støtte fra Transnova, men det kan jo være at det er kjedekontor sentralt som har søkt Transnovastøtte og at de som driver stasjonen egentlig ikke ønsker seg den.

Kommer nok til å kjøre innom den en dag, men betalingsløsning og pris gjør at den kun vil være reserve hvis både Heistad og Rugtvedt er nede. Kiwi Heistad er heller ingen omvei å snakke om hvis man bare skal E18 gjennom Telemark og ikke inn til Porsgrunn.

Brokelansheia-Sandefjord er under 10 mil og fullt mulig som en alternativ løsning hvis det blir mye køer på Rugtvedt/Heistad.

Uansett flott at det har kommet så mange lademuligheter på strekningen som for bare 6 måneder siden var en av de dårligste i landet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA