Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kun 404 km Max lading normalt?

Startet av Wattson, onsdag 01. april 2015, klokken 02:10

« forrige - neste »

Wattson

Har nå hatt gleden av en S85D siden sist fredag og skal på langtur i morgen. Ladet derfor helt fullt - men får ikke ladet mer enn til 404 km.  Synes det var lite, men er det normalt?
Mvh Wattson
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

dosmont

Det er maks ja, det er sikkerhetsmargin og "reserve tank" de resterende kw i batteriet.
Jeg fikk 406 km, når jeg ladet helt opp.
Min sto 2 timer etter den var ferdigladdet, før jeg sjekket rekkevidden, så sikkert et par km mere  :)
Hvor lenge sto bilen, etter at den var ferdigladdet da?
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Wattson

#2
Tusen takk for kjapt og beroligende svar Dosmont. 404km var når den var ferdig ladet i natt rundt kl 0200.  Ser at den nå står på 401 km akkurat nå - 7 timer etterpå. Har i dette tidsrommet også mottatt en nedlasting av ny sw på to timer som kanskje også har tatt litt strøm.  Igjen takk for svar som gjør at vi legger ut på turen til Malmø senere idag som planlagt, uten å måtte sjekke noe mer.  God påske!
Mvh Wattson
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Øyvind.h

#3
Sitat fra: Wattson på onsdag 01. april 2015, klokken 09:07
Tusen takk for kjapt og beroligende svar Dosmont. 404km var når den var ferdig ladet i natt rundt kl 0200.  Ser at den nå står på 401 km akkurat nå - 7 timer etterpå. Har i dette tidsrommet også mottatt en nedlasting av ny sw på to timer som kanskje også har tatt litt strøm.  Igjen takk for svar som gjør at vi legger ut på turen til Malmø senere idag som planlagt, uten å måtte sjekke noe mer.  God påske!
Mvh Wattson
Lykke til :) Da er det bare å peise på ned til Uddevalla. Lade 20 minutter, så videre til Falkenberg og nye 20 minutter. Deretter videre til Malmø :) Husk at snitteffekten for ladesesjonen i de aller fleste tilfeller blir høyere jo lavere nivå du har på batteriet når du ankommer. Ikke vær redd for å ankomme med bare noen mil igjen på batteriet, men husk også at kjøring i 140-150km/t gjerne drar 20-30% flere km enn du faktisk kjører (dvs du kommer 300km med 400km på batteriet i 150 sånn rougly). Men ser du at det blir snaut kan du jo alltids slakke av til 100-110.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Øggen

Bare et tips. Å la bilen stå så lenge fulladet uten å bruke den er ikke å anbefale. Bedre å time ladingen slik at den er ferdig til avreise. Da har du også varmt batteri som bonus.

Wattson

Takker så mye for verdifulle tips angående langkjøring til en nykommer med batteribil 
Mod Y LR 1ste september 2022, enhanced autop.
S90D 22de mars 2017 mcu1(64GB eMMC),ap2.0,hw3/fsd
S85D 27de mars 2015 AP1 (byttet inn)

Ko_deZ

Kjemien i batteriet er slik at det "slites" mest når det står med full eller ingen lading. Derfor anbefales det å ikke lade fult om du ikke trenger det. "Slitasjen" er tidsavhenging, slik at om bilen står 12 timer fulladet før du drar så er det 12 ganger så mye slitasje som om den står fulladet 1 time. Det er forøvrig ikke noe problem å fullade en gang iblandt, men det er ikke anbefalt å la den stå fulladet ofte og lenge. Det samme gjelder altså nesten utladet. Plugg i og lad opp så snart du kan.

Når det gjelder oppvarming av batteriet så skjer det automatisk når du skrur på kupévarmeren. Du vil kunne se det når du setter deg inn i bilen, at det trekkes en del effekt uten at du kjører. Det er altså varme til kupé og til batteri. Enkleste er å logge på appen og skru på forvarming, for da varmes også batteriet som sagt. Er litt rart å kjøre uten regen de kaldeste dagene, så jeg forsøkte å alltid skru på forvarming.

Elbilist79

Ser at mange med biler som er eit år gammel får rundt 390 km på 100% lading. Dvs ca 15 km mindre. Betyr det at batteriet tapet seg cirka 3% i kapasitet på eit år?
S85, Sølv

Muffinman

Min hadde 394 det første året, omtrent helt stabilt. Så forsvant 20tkm med en softwareoppdatering. Med andre ord, 374 nå. Og det holder seg også stabilt.

Elbilist79

Sitat fra: Muffinman på torsdag 02. april 2015, klokken 22:53
Min hadde 394 det første året, omtrent helt stabilt. Så forsvant 20tkm med en softwareoppdatering. Med andre ord, 374 nå. Og det holder seg også stabilt.

Har nye S85D større batteri få, sidan dei får 404 km?
S85, Sølv

inverter

den med to motorer har vel noe lavere forbruk enn den som kun har en motor. Mulig det forklarer forskjellen....

Havebigfun

Forbruket er mere avhengig av hø foten enn av motorene man fikk med bilen.
Jeg er ikke i tvil om at batteriene gjennomgår endringer ettersom bilen utvikles videre. Antall celler reduseres for å redusere vekt og gi rom for en oppgradering senere- Kan hende E-batteriene som er på bilene nå har litt høyere ytelse. Utrykker man forskjellene mellom batteriene i % blir det stort sett små avvik som ligger for det meste i målevariasjonen.
Ellers er rekkevidden definert av SW slik muffinman erfarte da han mistet 20 km over natten.

Muffinman

Fikk 365 i dag, men ganske kaldt og en stund siden siste fullading. Om jeg regner sammen forbruket så lagt mot brukte % soc er batteripakken min på 64kWh. Legger vi på 5kWh reserve er vi oppe i 69kWh. 4 kWh beskyttelse i topp, og min pakke har mistet 11 kWh på 15 måneder.

Håper dette er målefeil.

GeirHM

Jeg forstår ikke helt hvorfor dere snakker om antall km som står oppgitt ved fullading. Er det ikke slik at antall km vil variere med kjøremønsteret historisk på bilen? Slik at du på ulikt brukte biler vil få ulike tallstørrelser her?

Jeg har enda ikke ladet til 100%, jeg nøyer med med 95% og passer da alltid på at bilen kjøres straks når jeg når dette ladenivået. Når bilen står lar jeg den holde seg på under 80%. Jeg unngår også lengre perioder med lite strøm på batteriet.

D er en herlig bil!

Elbilist79

Sitat fra: Havebigfun på fredag 03. april 2015, klokken 08:28
Ellers er rekkevidden definert av SW slik muffinman erfarte da han mistet 20 km over natten.
Men det forklarer ikkje kvifor 1-2 år gamle biler har 370 km på maks lading og nye biler har 404 km på maks lading (går ut ifrå at dei har cirka samme software versjon, og dermed samme metode for utrekning av antall km).

Sitat fra: GeirHM på søndag 05. april 2015, klokken 16:18
Jeg forstår ikke helt hvorfor dere snakker om antall km som står oppgitt ved fullading. Er det ikke slik at antall km vil variere med kjøremønsteret historisk på bilen? Slik at du på ulikt brukte biler vil få ulike tallstørrelser her?
Folk her på forumet har tidligare slått fast at antall km som vises på typical ikkje har noko med historisk kjøremønster på bilen trur eg. Det er utrekna utifrå kapasitet på batteriet delt på eit bestemt tall for wh/km.
S85, Sølv

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA