Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Tiltrekker Model S seg skader?

Startet av B_Tesla, mandag 30. mars 2015, klokken 23:29

« forrige - neste »

B_Tesla

Nå må jeg virkelig bestille meg dash-cam. Har på tre dager hatt to biler som nesten har kjørt på meg. Første måtte jeg stå på hornet da jeg sto parkert. Hadde jeg ikke vært i bilen hadde jeg måtte bytte større deler av fronten. Her snakket vi god fart mens hun rygget (uten å se bak). Nr to var idag på parkeringen ved skiløypene. Bilen ved siden av svingte så brått ut fra parkeringen når han skulle rygge ut, at han var kun 2-8 mm fra å ta hele siden. Igjen satt jeg i bilen. Imorgen går jeg til skiløypene - tørr ikke la den stå nede i kaoset.

Er det slik at denne bilen er en magnet for skader? Er det størrelsen? Eller det at folk er red for å skade den -> må ikke treffe, må ikke treffe -> BOOM!
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Leif1

Visst f..n er den det. Senest i dag fant jeg blå lakk oppå en bulk i døra mi.
(Og min bil er vitterlig grå.)
Konvertitt fra S til X

tonl

Tror nok ikke det har noe med Tesla. Noe få er uoppmerksomme, mens andre bare gir blaffen i trafikkregler og bare gasser. Vet ikke hvor i landet du bor, men i Oslo har det vært ille de siste årene. Spesielt rundkjøring og vikeplikt.

Lynet

Størrelsen har ikke noen betydning, jeg fikk to skader på min Leaf i løpet av to uker fjor sommer. Hvert sitt hjørne på støtfangerne foran og bak var ikke sort lenger! Det ble lakkering av begge fangerne.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

teslAudun

Bilen har stort sett klart seg bra gjennom mange farer. Men har oppdaget at panseret er svært utsatt for stensprut. Årets første polering avdekket mange små lakkskader i panser   :-\

Blir vel en omlakkering noen år frem i tid.  (multicolor red)
Tesla Model Y  (blå 2022)

x Jan.17  Model S 75, rød
x Nov.13 Model S 85, rød med alt
x Sept.15 Nissan Leaf

Ko_deZ

Hvorfor trenger vi å kjøpe dashcam i en bil som har innebygget kamera både foran og bak? Burde det ikke vært en "offentlig parkering" modus hvor det ble gjort opptak og lagret på en minnepenn ellerno dersom noen er nærme bilen på en eller annen kant? Jeg kan godt være villig til å avse 1-2kWh i døgnet for en slik funksjon. Er ikke ofte den trenger å være på.

B_Tesla

#6
Kamera bak kan kanskje fungere. Men usikker på om det fremme har god nok vinkel. Dash-cam har veldig bra FOV. Men dette er helt klart noe som bør være standard i fremtiden.

Filmer jeg at noen kjører på meg, samt stikker, sender jeg to brev. Ett krav til bilens forsikringsselskap, samt anmeldelse til politiet. Å stikke fra en påkjørsel er strafbart (selv uten personskade), og eneste måten vi blir kvitt problemet med at folk stikker av, er at de straffes for det. Idag er det ingen straff for det.

EDIT: Dersom jeg ikke husker feil, er strafferammen opp til 6 mnd tap av førerkort+bøter.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Haldenser

Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 31. mars 2015, klokken 12:55
...
Filmer jeg at noen kjører på meg, samt stikker, sender jeg to brev. Ett krav til bilens forsikringsselskap, samt anmeldelse til politiet. Å stikke fra en påkjørsel er strafbart (selv uten personskade), og eneste måten vi blir kvitt problemet med at folk stikker av, er at de straffes for det. Idag er det ingen straff for det.

EDIT: Dersom jeg ikke husker feil, er strafferammen opp til 6 mnd tap av førerkort+bøter.

Hvordan vet du hvilket forsikringsselskap bilen er forsikret i? Er ellers helt enig i det du skriver, men pleier først å ta kontakt med eier for å høre om hva han har å si til sitt forsvar. Har også bestilt en dashcam som snarlig skal monteres! Har heldigvis ikke fått noen skrammer enda (bortsett fra steinsprut) de 3 mnd jeg har hatt bilen hittils
2013 US Leaf Tekna
TMS75D - Utlevert 1/12/17 - VIN 213646
TMS85  - Utlevert 20/12/14 - VIN 64642 - SOLGT

Sjøhyene

Eneste skaden jeg har fått etter ett år er også steinsprut med medfølgende bytte av ruta. Men jeg kjører mest i Tønsberg og jeg tror vi gjevnt over er litt bedre sjåfører her enn i Oslo  8)
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

Amoss

Sitat fra: B_Tesla på mandag 30. mars 2015, klokken 23:29
Nå må jeg virkelig bestille meg dash-cam. Har på tre dager hatt to biler som nesten har kjørt på meg. Første måtte jeg stå på hornet da jeg sto parkert. Hadde jeg ikke vært i bilen hadde jeg måtte bytte større deler av fronten. Her snakket vi god fart mens hun rygget (uten å se bak). Nr to var idag på parkeringen ved skiløypene. Bilen ved siden av svingte så brått ut fra parkeringen når han skulle rygge ut, at han var kun 2-8 mm fra å ta hele siden. Igjen satt jeg i bilen. Imorgen går jeg til skiløypene - tørr ikke la den stå nede i kaoset.

Er det slik at denne bilen er en magnet for skader? Er det størrelsen? Eller det at folk er red for å skade den -> må ikke treffe, må ikke treffe -> BOOM!

Du får huske på de gode gamle ordtakene da:
- En ulykke kommer sjeldent alene
- Alle gode ting er tre.  (Min erfaring: det er ikke bare de "gode" tingene som kommer tre og tre... :p )


Det ser ut som om de passer som hånd i hanske på det du her beskriver. Da kan du slippe pusten lettet ut - alle de tre "gode" tingene har alt kommet, så nå behøver du ikke vente deg noe mer - før neste gang ;)
Model S 85D

B_Tesla


Sitat fra: Haldenser på tirsdag 31. mars 2015, klokken 14:06
Hvordan vet du hvilket forsikringsselskap bilen er forsikret i? Er ellers helt enig i det du skriver, men pleier først å ta kontakt med eier for å høre om hva han har å si til sitt forsvar. Har også bestilt en dashcam som snarlig skal monteres! Har heldigvis ikke fått noen skrammer enda (bortsett fra steinsprut) de 3 mnd jeg har hatt bilen hittils

Har ikke prøvd, men bør finne ut av det ved å ringe enten mitt eget forsikringsselskap, eller ringe til alle de store aktørene å spørre. Må jo her være et sentralt register. Biltilsynet vet jo om bilen er forsikret. Du kan følgelig kontakte eier direkte, men mitt poeng er at det også bør anmeldes.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

cirys1


B_Tesla

Å fy f*** så surt. Det der sumerer seg lett til 60-100k. Min skade på skarve 8k blekner.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Leif1

Summerer seg like godt til totalvrak det der, så dyrt som det er å gjøre noe med strukturen på disse bilene.
Konvertitt fra S til X

Jalla

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 31. mars 2015, klokken 18:07
Sitat fra: B_Tesla på mandag 30. mars 2015, klokken 23:29
Er det slik at denne bilen er en magnet for skader?
Absolutt!

Og selvfølgelig har ingen sagt fra om disse skadene.

Men bilen min er multicoat rød, så den er kanskje vanskelig å se.

Det var litt av en liste, men beklageligvis har det blitt slik i Norge. Min egen erfaring er at dette har økt i omfang de senere årene. Selv på parkeringen på jobben har det vært flere slike tilfeller, og ingen legger selvsagt igjen noen informasjon. Jeg sammenligner dette med tyveri, for utfallet er det samme.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA