Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Noen dyrere for lading?

Startet av rogersen, tirsdag 29. september 2015, klokken 14:11

« forrige - neste »

cra

Sitat fra: tutti på tirsdag 29. september 2015, klokken 16:36
Kanskje enda et eksempel på at de rike favoriseres: Billige elbiler som må lade må betale blodpris (4x vanlig strømtariff). De rike som har Tesla slipper det hodebryet siden de som regel har gratis hurtigladere på veien.

Nei, det er omvendt! De fattige som kommer med Leaf eller lignende kan starte med fullt batteri etter 12 timer. Kommer jeg med tomt batteri på Teslaen vil jeg ikke være i nærheten av fulladet. Hvorfor skal vi rike diskrimineres!!??  >:(  ;)  ;D
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Torodd Stangeland

Gidd å diskuter en hundrelapp, for å få tilgang til strøm?
Ikke rart utenforstående ser på oss el-bilister som nadige snyltere.....
Bmw i3 2015 Solgt
Bmw i3s 2020

TMS85

Blåser liv i denne saken igjen, siden jeg skal til samme sted denne helgen.

Jeg sjekket med resepsjonen og de sa "Vi har 3 stasjoner til elbil og 6 timers lading koster kr.100,-"

Da er jeg helt enig med trådstarter at dette er svært dyrt hvis dette er basert på vanlig schuko-kontakt.

Er det faktisk det (altså schuko)?

hanche

Det finnes jo en hurtiglader i Kragerø, på Kalstad. Eller, som den heter på ladestasjoner.no: Fortum hurtigladestasjon Rema 1000, Kragerø.
Trondheim; Kia Soul 2016 · 2018 · 2020
– ingen planer om nye bilkjøp på laaang tid –

Beckern

Sitat fra: Torodd Stangeland på fredag 02. oktober 2015, klokken 15:09
Gidd å diskuter en hundrelapp, for å få tilgang til strøm?
Ikke rart utenforstående ser på oss el-bilister som nadige snyltere.....

Tja, du gidder jo også å diskutere det, men ut fra argumentene er det vel nepe nadige snyltere som passer best.

Det kan ikke underslås at det oppstår en viss forventning om tilrettelegging når kommuner, stat, kommunale selskap, butikker, private bedrifter, hotel m.fl stiller med enten med gratis ladetilbud eller rimelig ladetilbud.

Av de kundene jeg reiser til jevnlig så har 3 av 4 ladetilbud, enten gjennom nye type 2 ladere eller eldre "motorvarmer" schuko kontakter, jeg har ladet gratis ved hotel, sentere og butikker har type 2 osv. Det er ikke noe krav om at det skal være gratis men en forventning om at når det legges til rette så gjøres det uten å ta maksimal pris for det.

Det er det samme på jobben, der skal gårdeier ha 20k for å sette opp ladekontakt og 30k ekstra i året på toppen av plass-leien for strømmen.
Det er svært få utenom statlige selskap som aksepterer gårdeiers priser. Heldigvis er jeg i den situasjonen at jeg ikke må lade på jobben og er glad for å slippe å belaste selskapet for slike unødvendig store utgifter. Men det blir jo dermed langt færre ladekontakter installert der pga prispolitikken.

Andre her bruker slik høy leie som argument for at man da _kanskje_ får bedre infrastruktur. Ågerpriser gir ikke infrastruktur, de dreper den. Folk unngår slikt og etterspørsel synker -> tilbudet blir hverken bedre eller større.
Om man blir sett på som snylter for slike standpunkt så kan jeg leve med det. Før i tiden var man da kapitalist.

sylwester

100kr er ikke så ille for å slippe å tenke på det for kortere turer i løpet av en ferie. Det er faktisk ideelt siden alternativet for de som ikke vil vente på lading vil være 40 minutter med hurtiglading som uansett ikke gir like mye som en natt med saktelading. Selv de som er gniene kan finne på å slå til her, bare ikke hver dag.

Sammenlignet med hva du får for 100kr og hvor løst penger gjerne sitter på ferie og businessreiser så er det ikke så dum prissetting.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

E_S

Det er bare helt stopp i mitt hode når man betaler 100,- for en "vare" som i kostpris ligger på max 20,- i strøm for 6 timer med 3,6 kW. (og ja, jeg vet at det er utallige andre varer som har til dels mye høyere avanse enn dette her, men det er ikke poenget her..)
:)

sylwester

Du kan på 16A lade bilen din 86kW i løpet av ett døgn for den hundrelappen hvis du har den koblet til hele tiden du betaler for. Dvs at du kan fullade en Tesla.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: sylwester på mandag 24. april 2017, klokken 13:07Du kan på 16A lade bilen din 86kW i løpet av ett døgn for den hundrelappen hvis du har den koblet til hele tiden du betaler for. Dvs at du kan fullade en Tesla.
TMS85 sa at du betalte kun for 6 timer. Altså ett døgn vil koste 400 kroner.

100 kroner for 6 timer og 16A er dyrt. Det gir kun mening til den grad man betaler for parkering i tillegg til strømmen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

sylwester

Det fikke jeg ikke med meg. Trodde det funket som strøm til campingvogn på campingplasser. Hvis du slår til klokka 22 og må stå opp klokka 4 for å flytte bilen så er ikke det noe jeg ville gjort i ferien min.
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

Corny

#25
Kragerø resort ladeplassene er nå «oppgradert» med Proxll type 2 ladestasjoner. Man må ha med egen type 2 kabel, men man betaler da 100,- for 6 timer med «max 11kw» (3*230V-16A), men bilen må fortsatt flyttes etter 6 timer («ved endt ladeperiode».
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

E_S

Om man har bil som kan trekke 11kW er det spiselig, har man ikke det er det dritdyrt, enkelt og greit.
:)

sylwester

Siste jeg bodde på hotell kosta det 2500kr. Det er 10x hva en natt i egen leilighet koster.
100kr er et sted mellom 5-8x strømprisen. Jeg tror det fine med en slik pris er at de som virkelig trenger å lade muligens har ledig kontakt, mens hvis de hadde priset seg for lavt så ville de som ikke trenger det benyttet seg av løsningen hele tiden.
Uansett ang pris så konkurrerer dette med andre muligheter andre steder. Er du på destinasjon så har du muligens ikke behov for dette hvert døgn og hvis man er på ferie så får man selv bestemme om man ønsker å bruke tid på en rimeligere løsning enn det enkle som er å betale 100kr og slippe å tenke på å finne andre steder å lade.

Det med oppdatert løsning var jo fint, men hvordan er det med 6timersbegrensningen om natta? Man sover ofte litt lengre enn 6 timer på ferie :O
Oslo
Malefika, Nissan Leaf 2018LE hentet April 2018
Elvira, Norsk Nissan Leaf 2012, kjøpt 12.04.2016
Tesla M3 Reservert 01.04.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA