Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

I3 som familiebil?

Startet av Stikkontakten, lørdag 28. mars 2015, klokken 17:49

« forrige - neste »

Stikkontakten

Vi er en familie på 4, 2 voksne og 2 barn under 5 år. Vurderer å bytte vår stasjonsvogn mot en I3 og ha den som eneste bil. Er det noen andre som bruker denne som eneste bil? Og evt. hvilke utfordringer har dere hatt?

brimi

Vi er også 2 voksne pluss en 8åring og ei på 10mnd. Utfordringen vår er at barnevogna tar mesteparten av bagasjerommet. Bakseteplass er ikke noe problem. Vi har fortsatt en vanlig bil også, men den står jo mesteparten av tiden. Ingen vil bruke den lengre :)
Bmw i3

Olemann


Samme her, i3'en brukes hele tiden.  Diesel stasjonsvogna kun som hyttebil og for å dra båten og kjøre med henger. 

emil

Unger over en viss alder gjerne ha med seg venner, og med alle setene opptatt kan det bli problematisk.

Litt eldre unger går også gjerne ut og inn av bilen på egenhånd, dørløsningen kan bli en utfordring da.

Så lenge begge sitter i barneseter og uansett trenger hjelp ut og inn av bil har punktene over mindre å si, men selv små unger blir eldre...

phnuxen

I3 som eneste bil.. for meg er det Nei og det går mest på at det ikke er nok baggasjeplass. (kanskje særlig for vi er 4 stk) Hadde jeg vært enslig, eller vi var 2 stk uten barn hvor man kunne legge ned ene eller hele baksete ved behov så hadde det vært plenty plass og I3 ville nok funket som eneste bil. Vi har en stasjonsvogn som nummer to til hytta, dra henger og IKEA-dager. Ikke mye i bruk, men jeg er glad jeg har den. Får nok ikke så mye igjen heller om jeg selger den likevel, taper alltid penger på bilsalg. Så da kan jeg heller betale årsavgiften på den bilen i 3 år så slipper jeg å gi 15000 i rabatt til eventuell ny kjøper av bilen ..

bromm

Vi har i3 som eneste bil, og vi har ei jente på 13. Det fungerer i allefall helt perfekt, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle ha gått med 2 barn. Barnevogn er selvfølgelig en utfordring, men det er jo uansett en veldig tidsbegrenset periode og det er flere som har funnet vogner som går fint bak i i3. Når det gjelder plass så er i3 fenomenal pga. romløsningen i kupéen. Det går baggasje på gulvet mellom setene både frem og bak, og hvis seteryggene slås ned så er den en av de de veldig få bilene hvor man faktisk får inn hele det oppgitte volumet på 1100 liter. Jeg blir stadig forbauset over hvor stor den er på innsiden, så med 4 personer (max) så mener jeg bilen fungerer like godt som hvilken som helst bil.

phnuxen

Sitat fra: bromm på søndag 29. mars 2015, klokken 13:40
Vi har i3 som eneste bil, og vi har ei jente på 13. Det fungerer i allefall helt perfekt, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skulle ha gått med 2 barn. Barnevogn er selvfølgelig en utfordring, men det er jo uansett en veldig tidsbegrenset periode og det er flere som har funnet vogner som går fint bak i i3. Når det gjelder plass så er i3 fenomenal pga. romløsningen i kupéen. Det går baggasje på gulvet mellom setene både frem og bak, og hvis seteryggene slås ned så er den en av de de veldig få bilene hvor man faktisk får inn hele det oppgitte volumet på 1100 liter. Jeg blir stadig forbauset over hvor stor den er på innsiden, så med 4 personer (max) så mener jeg bilen fungerer like godt som hvilken som helst bil.

Joda, bilen er romslig inni den iforhold til hva man skulle tro når man ser den utenfra. Dog, med to barn under 5år er vel sjansen stor for at man benytter barneseter hvilket tar vekk muligheten til å legge ned sete. Da har du altså kun et minibaggasjerom, et hanskerom og en ekstra koppholder (om du valgte dette) å legge handleposene dine i.
(Det ligger noe i 1 barn er som 2.. og 2 barn er som 10... det gjelder også baggasje.)

Men kjære vene, klart alt går, det er også mulig å bo 20 stk i en 50 kvm leilighet om man prioriterer riktig ;)

Det var kanskje en grunn til at dere valgte stasjonsvogn i utg. punktet?

TorS

Vi er 2+2 (9 og 7 år) og har en bil i tillegg til i3. Den andre bilen har vi omtrent ikke brukt siden vi fikk i3 helt i slutten av oktober. Jeg har planer om å selge den andre bilen selv om vi eventuelt går på et "tap". Jeg vil tro vi kan leie mye bil for salgssum+forsikring+årsavgift++ dersom det oppstår et behov. Vi har hatt en langtur til Trondheim i vinter (se http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,18135.msg293070.html), samt noen "halvlange" (100km++) turer.  Vi bruker i3 daglig (20km t/r) på jobb og til mye småturer ellers. Har kjørt 8100km / 5 mnd. Har vært en del på bortoverski i vinter (typisk 70km t/r). Har hatt skiene i en skipose inne i bilen, som vi har stroppet fast. Bagasjeplassen er ikke allverden, men det har fungert greit for oss. Som nevnt her tidligere er det mye plass på gulvet mellom setene sammenlignet med en "vanlig" bil. Svært lite "rekkeviddeangst" siden navigasjon og estimert rekkevidde fungerer bra. Er veldig fornøyd med bilen. Kan anbefales.
iX3 fra 24.03.2021.
i3 fra 29.10.2014. Solgt 20.1.2021.
Ålesund.

Sirka

Hvis dere har et bilkollektiv/delering der dere bor, vil jeg varmt anbefale det som et tillegg dersom dere har behov for større bil av og til! Jeg har vært medlem av Bildeleringen i Bergen også før jeg fikk meg elbil, har vært superfornøyd med det. Veldig praktisk med lett tilgang til alt fra små elbiler via stasjonsvogner til store varebiler etter behov. Jeg har faktisk ennå ikke hatt bruk for bil derfra en eneste gang etter at jeg fikk i3'en - har kjørt på ferietur Bergen-Oslo, til og med - men så er vi bare to i familien, da. :)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

moby666

Skal du bruke elbil som eneste familiebil så ville jeg helt klart valgt en annen elbil som er større og har 5 seter.
MB B klasse koster ca det samme som i3 og er vesentlig større. Golf og Soul koster mindre og er nok mye mer praktiske begge to.

LKA

Vi er bare to stykker, men kjører ofte med fire personer i bilen og mye bagasje. Bilen rommer langt mer enn den ser ut til å gjøre og vi har aldri hatt problemer. Merker heller ikke noe særlig økt forbruk med full bil og den virker nesten like sprek som uten last. Problemet er store ting som barnevogn som ikke kan stues. Da bør vogna kjøpes inn etter bilens mål. Vår andre bil, en Volvo herregårdsvogn brukes nå kun som bil til hytta på fjellet og på turer over 15 mil. Det vil i praksis si at vi bruker i3 en 90 % av tida. Fantastisk bil.

bromm

Helt enig - vi er 3 personer og bruker i3 som ENESTE bil
(Vi drar heller til fjerne strøk på ferie enn å sitte på ei kald hytte og glo i veggen ;) )

AyuCon

Vi er en familie på 4 som bruker i3 som eneste bil. Den er nok ikke den mest praktiske bilen, men den er en fryd å kjøre. Alle har god plass og vi har med oss barnevogn samt litt bagasje ved behov.

Klykken

I3 er den foretrukne hos oss 3 også. 15000km siden juli ifjor er beviset på det!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA