Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kvifor ikkje omprogrammere Eco-mode til rein elektrisk drift?

Startet av RuneHa, fredag 27. mars 2015, klokken 22:48

« forrige - neste »

RuneHa

Vi har hatt vår PHEV gjennom den første vinteren og slit med eit problem som andre også har kommentert. Bensinmotpren startar når du absolutt ikkje har bruk for den f.eks. på turar i byen på 5 km der du har meir enn nok straum på batteriet både til drift og varme. Sjølv om vi har forvarma i 30 min. eller når det er mange varmegrader ute, skjer dette. Har prøvd å ta opp dette med Mitsubishi, men får ingen seriøse svar. Eg har peika på at Markedsføringa av bilen er feilaktig. Vi kan ikkje køyre alle korte turar 100% på el. slik reklamen seier. Forumet her er fullt av tips for kva ein kan gjere for å unngå at bensinmotoren startar. Veit at fleire andre Plugg-inn hybridar har eller kjem med funksjon for rein elektrisk drift. Har bestemt meg for å ta opp politisk at det må bli eit krav for gunstige avgifter for plugg-inn hybridar, at dei kan ha 100% elektisk drift ved korte turer i byen så lenge batteriet varer ev. Då er eg sikker på at Mitusbishi raskt vil komme med ny programmering av knappen for "Eco-mode"... og verksmeisteren der eg hadde bilen på service i dag var heilt enig. Kanskje fleire vil vere med på ein kampanje for å få Mitusbishi til å gjere ei slik omprogrammering ?

drphev

Skriv gjerne under eg! Det kan nok argumenterast at ein ønskjer at motoren skalbstaryast ved maks pådrag då ein kanskje skal akselerere forbi nokon td. Men det er jo fortsatt mogleg ved flat pedal.

Det som irriterer meg er at sjølv på korte turar, utan varme og med 5 plussgrader ute så starter motoren av og til. Kva er det for? FOr varme av kkatalysatoren som me ikkje treng?
Hjelmeland i Rogaland
Kansellert Model X Sig. res. #157 27.02.2015
Mitsubishi Outlander PHEV

erik e

Hvordan er andre tilsvarende biler? Tror ikke jeg vil være med og "lære" Mitsubishi noe om dette. En hybrid er en ganske avansert bil.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

lab07

Du kan kjøre på 100% EL så sant du ikke har varmeapperat på.
Trykk av varmeapperat så stopper motor også.
Outlander PHEV 2014

thorlar

Sitat fra: erik e på lørdag 28. mars 2015, klokken 10:58
Hvordan er andre tilsvarende biler? Tror ikke jeg vil være med og "lære" Mitsubishi noe om dette. En hybrid er en ganske avansert bil.

Kjenner ikke til alle, men min Opel Ampera kjører kun elektrisk det dersom det er strøm på batteriet. Det finnes bare to unntak til dette:

1) Du kan selv velge å starte fossilmotor for å spare på batteriet til du kommer nærmere bestemmelsesstedet. Dermed kan du komme glidende på elektrisk drift de siste kilometrene!

2) Når temperaturen er lavere enn 11 minusgrader så starter fossilmotoren fra tid til annen for å hjelpe til med temperaturen i kupeen. Motoren går noen få minutter, slår seg av en stund, for så å starte opp noen minutter igjen.

Selv har jeg samlet brukt ca 277 liter bensin de siste 2,5 årene med total kjørelengde ca 48.000 km
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

TB

Meinar å ha lest at hybridbiler passar på at drivstoffet ikkje "går ut på dato" ved å bruke opp drivstoffet.  Usikker på om det er reelt.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

thorlar

Sitat fra: TB på lørdag 28. mars 2015, klokken 16:33
Meinar å ha lest at hybridbiler passar på at drivstoffet ikkje "går ut på dato" ved å bruke opp drivstoffet.  Usikker på om det er reelt.

Det har du rett i, det gjør faktisk min Opel Ampera! Skjer en sjelden gang i blandt, dersom du har kjørt mange måneder uten at motoren har blitt vekket til live.
Nittedal i Akershus. Kjører Opel Ampera siden høsten 2012

kaiat

Toyota Prius hadde en knapp for kun el-drift, selv om rekkevidden bare var et par kilometer og maks hastighet 50 km/t eller noe slikt.

Fiffik78

Er som sagt bare å skru av vifte/ventilasjon/varme, men er det rått i lufta er det en dårlig ide. Dog, sjekker du forbruket over en bil i feks 10 minus så snakker vi rundt 0.15-0.25 på mila kontra 0, det er til å leve med på en hybrid synes jeg.
Outlander PHEV 2014

teimann

Jeg er helt enig med RuneHa i at hvis vi aktiverer Eco-mode så burde ikke bensinmotoren starte. For å unngå dette "tullet" er jeg alltid påpasselig med å ha avslått varmeapparatet før jeg stopper. Da starter ikke bensinmotoren neste gang jeg starter. Evt. setter jeg det på 15 grader, og da går det også greit. Men det burde som sagt ikke vært slik at bensinmotoren starter helt unødvendig. Det utgjør faktisk en hel del på forbruket. Ikke alle passer på å slå av varmeapparatet. Kun strøm klarer jo å lage mye varme (forvarming fungerer jo uten bensin) så det burde gått fint. Vi burde selv fått valgt om vi ville ha ekstra varme ved å bruke bensinmotoren. Jeg synes også at bensinmotoren ikke bør starte selv om vi gir litt ekstra gass. Det kunne evt. vært et ekstra "trykkpunkt" i bunn som starter bensinmotoren.



erik e

Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

RuneHa

Takk for gode innspel..
EL-bil er rgeit som bil nummer to. Poenget med Outlander PHEV er at vi greier oss med ein bil... køyrer 100% elektrisk i byen ( berre ein passar på forvarming og varmeapparat m.m. om vinteren.. som Mitsubishi burde ha gjort enklare).. og kan køyre ved, jord, matreialar og hageavfall på tilhengaren. Miljømessig trur eg ein bil er langt betre enn ein fossilbil + ein El-bil.

TeslaMeløy

Helt nye Outlander PHEV har egen EV knapp for å kjøre helelektrisk. dvs de som bestilles fra nå.
2015 Tesla Model S 70D
2015 Tesla Model S 85
2016 Tesla Model S 70D
2016 Tesla Model S P90D Ludicrous
2013 Tesla Model S P85
2016 Tesla Model S 60 (facelift) Til Salgs 669000kr.
2017 Tesla Model S 60D (Kommer i Mars 2017)

LarsErikOsterud

Jeg kjører helt normalt på min PHEV og da starter bensin-motoren litt når jeg starter (antagelig for å varme opp, testet med forvarming i dag, og da startet den ikke). Ellers starter den hvis batteriet er under 50% og jeg kjører på vei med over 80 km/t, hvilket jo er lurt, for da sparer den strømmen til lavere hastigheter i tettbygd strøk. Synes dette fungerer helt utmerket. Forbruket ligger mellom 0,15 og 0,20 så jeg kan ikke akkurat klage :-)
Lars-Erik Østerud  -  2016 Outlander PHEV  -  http://car.osterud.name

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA