Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snittforbruk på min i3

Startet av moonbuggy, fredag 27. mars 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

wesnym

Vi har idag fått oppgradert software.
Batt.Kapa.Max før oppgradering: 17,9 kWh
Batt.Kapa.Max etter oppgradering: 19,3 kWh

SOC viste da 145 km i Comfort modus, men da hadde bilen stått inne i verkstedet flere timer.

Men jeg er positiv, fordi vi har jo helt tydelig fått mer batterikapasitet, og dermed også mer rekkevidde.
Akkurat nå er det 14 grader ute, jeg har 16,3 kWh Batt.Ladung og SOC viser 110 km i Comfort modus, og 133 km i Eco Pro.
Skal bli interessant å følge med på utviklingen fremover.
BMW i3, Oslo

Olemann

Merkelig dette at ny SW gir mer kapasitet, gitt ingen endringer forøvrig.  Jeg kan ikke skjønne hvordan dette kan skyldes annet enn at BMS tillater tapping ned til lavere spenningsnivå på cellene. I så fall er det iht. all teori jeg kjenner ikke et triks som øker levetiden på batteriene.

Merket selv ca. 20% økning i estimert kjørelengde etter oppgradering, men har ikke gått inn i servicemeny og lest ut kapasitet.

Noen som vet mer om kapasitetsøkningen etter ny SW?

LMOR

Til wesnym: Da håper jeg at du snart er oppe på 19,7 eller høyere du også!

Til Olemann: Dette har vært diskutert mye i mange tråder her de siste månedene.
Det er 2 ting ny software gjør:
1. Fixer en feil som gjør at en gradvis mister kapasitet (ikke reelt, men pga en sikkerhetssperre, litt tilsvarende AC problemene), som i wesnym's tilfelle er ca 5%.
2. At BMW nå tillater å bruke opp mot 5% mer, men bare når batteriet tåler det. Derfor vil det variere. Husk at i3 hadde en større margin enn de fleste andre.
Summen av dette er at flere opplever 10% mer kapasitet etter oppgradering.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

OK; så en kombinasjon av at det tidligere har vært upresis/feil måling av kapasitet og at man nå tillater dypere tapping.  Er jo bra at bilen går lenger i alle fall, så får holde fokus på det positive her.
Merker som sagt ca 20% lengre estimater enn før, men dette traff også høyere temp, så litt uklart hva som skyldes hva.
Da får vi følge med og se om BMW endrer oppgitt kapasitet i brosjyrer etc.

LMOR

Det har de ikke gjordt. Er nok konservative som vanlig. Worst case får du mindre enn 18.8. Jeg har sett alt fra 18.3 til 20.0 med ny software, og etter 1 års bruk! Normalt ligger jeg nå på 19.7.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

16,5 kWh/100 km i snitt til nå siden november. "Sliter" med å nå opp i de oppgitte 12,9 på landeveiskjøring og blanda kjøring. Kjører fint under 11,0. Under 10,0 har jeg også klarte uten å anstrenge meg. Ikke engang diesel-Golfen som prøvde å stange meg av veien fikk forbruket over 12,0. Han fikk en fin-fin demonstrasjon av umiddelbar gassrespons, trinnløs girkasse og lav vekt ;)

Rapid

Sitat fra: LMOR på tirsdag 26. mai 2015, klokken 23:14
Det har de ikke gjordt. Er nok konservative som vanlig. Worst case får du mindre enn 18.8. Jeg har sett alt fra 18.3 til 20.0 med ny software, og etter 1 års bruk! Normalt ligger jeg nå på 19.7.

Hvordan leser dere av batterikapasiteten?

LKA

Idag imponerte i3 en meg stort. Kjørte strekningen Stavanger sentrum - Finnøy med et snittforbruk på 10,5 kwh/100km uten forvarmet bil/batteri. For de som kjenner strekningen så inneholder den tre undersjøiske tunneler og flere 70 og 80 soner. Naboen kjørte bak i e-Golf og endte på 12.8 kwh/100 km i snitt.

LMOR

Bra. Hadde tenkt å poste i pre-condition tråden. Nå når natt-temperaturen er over 10 grader, og det er sol ute, så har forvarming nesten ingen effekt. Har gjort mange målinger. Det å ha bilen i varm garasje derimot, vil redusere forbruket ytterligere.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

TorAtle

Prøvde meg på første "langkjøring" i går. Oslo-Halden, ikke motorvei, ca 130km. Startet med noe over 90% SOC og kom frem med kun få km igjen. Likevel følte jeg aldri på angsten for å gå tom. Rekkeviddeindikatoren med innlagt destinasjon på navi fungerer veldig godt, synes jeg. Så lenge jeg hadde 5-10km mer rekkevidde igjen enn jeg trengte så var jeg på trygg grunn. Kjørte med ECO Pro mesteparten av turen og byttet til Comfort på slutten. 94% effektivitet og 13.4kWh/100km.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Anterialis

#130
Enig med det TorAtle sier. Dette er hva jeg personlig syns er utrolig bra med i3. Greit, den kjører kanskje ikke lengst hver gang. MEN, den er utrolig nøyaktig. Her om dagen skulle jeg kjøre 128 km uten særlig mulighet til lading. Bilen sa jeg kunne kjøre 129. Jeg hadde aldri rekkeviddeangst, den var dønn korrekt hele veien. Jeg kom hjem med 1 km igjen. Utrolig! Dette er mer verdt enn at bilen hadde gått 20-30 km lengre imo.



Jeg visste ikke at det kom opp enda en rekkeviddeindikator når man har under 1 km igjen. Nederste feltet (under øyeblikksforbruk-indikatoren) blir grått fra høyre og nedover mot venstre.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

moonbuggy

Mitt snitt er nå nede på 13,0. Jeg fikk bilen i begynnelsen av desember og totalforbruket går stadig nedover.
Etter siste lading har jeg kjørt 64km og har fremdeles 61% igjen på batteriet. (Det skulle gi 164km). 3 rundturer på litt over 20km med stopp i midten. Disse har alle vært nede på enten 10 tallet eller 11 tallet. (100% effektivitet hver gang)

Jeg må snart ta meg selv i nakken, det blir nesten for mye fokus på lavt forbruk under kjøringen.

Olemann


Dette er det beste jeg har klart så langt, rett nok med "sparefot". Men kjørte i Comfort og holdt følge med trafikken.  Ringveien, Granfoss, E18.   Varmt og tørt vær.

Men; 7.2 kWh/100 km er jo bra, kommer jo godt over 20 mil med det....selv om det nok hadde blitt med gnien sparefokus!

Trond.m

Sitat fra: Olemann på torsdag 18. juni 2015, klokken 12:25

Dette er det beste jeg har klart så langt, rett nok med "sparefot". Men kjørte i Comfort og holdt følge med trafikken.  Ringveien, Granfoss, E18.   Varmt og tørt vær.

Men; 7.2 kWh/100 km er jo bra, kommer jo godt over 20 mil med det....selv om det nok hadde blitt med gnien sparefokus!
Ja, når det går nedoverbakke kan man kjøre langt med elbil. Jeg tror ikke du kunne fått så lavt forbruk ved kjøring tur / retur. Men det er jo gøy å se så lave forbrukstall  ;)

Olemann

Kjørte 10 km og ikke så lett å få til 10 km nedoverbakke rundt Oslo.

Har prøvd å regne dette ut og kommet fram til at netto høydeforskjell fra start på Ullevål (98 moh) og til Fornebu (ikke helt nede ved sjøen, antar 10 moh) da er ca 90 høydemeter. 
Så ja, det var fall, men det var ikke nedoverbakke hele veien, er bl.a. stigning opp til Gaustad, samt til toppen av Granfoss før tunnelen.

Så jeg er happy med dette, men tror ikke det går an å få til dette snittet over en tur på 10 mil.



Sitat fra: TM på torsdag 18. juni 2015, klokken 13:38
Sitat fra: Olemann på torsdag 18. juni 2015, klokken 12:25

Dette er det beste jeg har klart så langt, rett nok med "sparefot". Men kjørte i Comfort og holdt følge med trafikken.  Ringveien, Granfoss, E18.   Varmt og tørt vær.

Men; 7.2 kWh/100 km er jo bra, kommer jo godt over 20 mil med det....selv om det nok hadde blitt med gnien sparefokus!
Ja, når det går nedoverbakke kan man kjøre langt med elbil. Jeg tror ikke du kunne fått så lavt forbruk ved kjøring tur / retur. Men det er jo gøy å se så lave forbrukstall  ;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA