Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snittforbruk på min i3

Startet av moonbuggy, fredag 27. mars 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

02jan

Bilen har stått ute siste 2 mnd. Kun i snø/minusgrader inne i garasjen. Ca 5-10 grader , mens det var -10- -15 i vinter, hjalp veldig selv uten forvarmingen.

Siden jeg ble oppmerksom på planlagt forvarming, har jeg brukt denne de siste ukene. Fortsatt litt kjølig temp om morgen +2 til + 6.



Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Dette er ikke et svar, men et tips til de som eventuelt ikke vet det:

Når en er på tur, så er det viktig å kun sjekke gjennomsnittet på lik høyde, siden opp/ned betyr mye for forbruket.
F.eks. er det enkelt her på Vestlandet å sjekke det når vi er ved havoverflaten.

Men hvis en i spilt-screen velger "posisjon", så står høyden nederst der.
Da kan en følge med på forskjellige høyder, og ikke bli lurt av at gjennomsnittet går opp/ned underveis.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Tok interresante målinger i dag på vei til flyplassen. Målingene tatt i samme høyde, og med godt forvarmet bil, se den tråden.
Disse 2 målingene bør være direkte sammenlignbare.
Sjekk hastighetsforskjellen!
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Mer forvirret enn noen gang :-)
På fredag så kjørte jeg meg en tur etter jobben. Kjørte 50 km og fikk et forbruk på 14,7 kW/100 km.
Lader bilen, og har ikke noe forvarming på lørdag.
Kl 10.00 er det 6 grader ute, og jeg skal ut på handletur.
Husk ingen forvarming, bilen står ute, men jeg har 100% ladet bil.
Jeg starter opp, og WOW... SOC viser 125 km, og den viser 129 på Eco Pro og 141 på Eco Pro+.
Går da inn i service meny og den viser Batt.Kapa.Max 17,9 kWH (samme som alltid).
Batt.Ladung viser 17,6 kWh.
Jeg kjører da 36 km med forbruk på 13,7.
SOC viser da 86 km igjen på Eco Pro (den viste 129 før jeg kjørte 36 km).
Greit nok.
På ettermiddagen (9 grader) så kjører jeg en tur på 68 km og får et forbruk på 13,9.
Har da en rest på 25 km igjen, noe som stemmer veldig bra ift estimatet på 129 jeg hadde på morran.
jeg er lykkelig fordi jeg har jo bil der jeg kan kjøre nesten 130 km :-)
Setter bilen på lading.
På søndag morgen (6 grader) så sjekker jeg igjen. Da er vi tilbake der vi normalt ligger.
SOC viser da 96 km i Comfort modus. Altså tilbake til det normale.
På lørdags morgen hadde jeg 129 km ved samme temperatur....
Så her er det endel forvirring :-) Uansett om bilen viser 96 km, så tror jeg nå at jeg klarer å kjøre 130 km.
Jeg venter på ny software, så får tiden vise om Batt.Kapa.Max øker og rekkevidde estimeringen øker.
BMW i3, Oslo

moonbuggy

Wesnym:
Høyst besynderlig. Sjekket du batteritemperatur begge dagene ?

wesnym

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 12. mai 2015, klokken 14:06
Wesnym:
Høyst besynderlig. Sjekket du batteritemperatur begge dagene ?

Jeg tok desverre ikke bilde av batteritemperatur, så jeg husker rett og slett ikke.
Det burde være tilnærmet likt, fordi det var samme temp ute, og den hadde stått i ro omtrent like lenge, og bilen står alltid ute.
Jeg synes dette er veldig merkelig, og pr i dag er jeg ikke klok på denne bilen.
BMW i3, Oslo

LMOR

Som nevnt før, tror jeg det er en bug i software, som gir merkelige tall. Håper du får orden på det med ny software.
Men ellers spretter min opp i 140 en stund etter en langtur, og ned på 120+ med normalkjøring. Så mønsteret er det samme, selv om du får orden på software. Men da kanskje lettere å forstå hvorfor.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

LMOR:
Min "spretter" nesten aldri opp, uansett tur. Hos meg står gjenværende rekkevidde nesten stille i perioder når jeg kjører, mens kjørte kilometre tikker opp. Ved neste opplading, igjen samme "gamle" SOC og det samme skjer igjen. Tydeligvis svært lang lærekurve, eller kanskje man også bruker gjennomsnittdata fra andre brukere ?

LMOR

#113
Kan være fordi du har et mye bedre gjennomsnitt, og typisk "lengre" turer.
Jeg har gjerne 13 eller under på turer over 10km, mens et "vanlig kjøremønster" bare er på 3-5km, og da mellom 16-17 i forbruk.
Over 10km kjører jeg alltid ECO Pro, men normalt Comfort, osv

f.eks. i dag, så er siste 8km turen med gjennomsnitt 14, og en full-lading nå ga 119km, mens det burde da gitt 140+.
Men jeg er relativt sikker på at hvis jeg nå startet på en lengre tur, vil bilen relativt raskt havne på 140+, mens det med tidligere software versjoner ble stående på ca 120 frem til neste dag.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Olemann

#114
Mye rausere estimater for km nå enn med gamle sw.  Nå har jeg oftest 20-30% mer enn før oppgradering.  Før lå det på ca 10-11 mil, nå er det ca 13 mil.  Rett nok blitt varmere også. Kjører kun mange og korte turer.

I dag er første gang jeg har halv tank igjen og det opplyses om nesten 8 mil igjen.  Bra utvikling!

Synes også forbruk er lavere, altså display av forbruk, legger ved bilde av dagens tur.

Comfort, 14 grader,  16 grader kupe, AC av. Ringveien, Granfoss opp og ned, E18.  Sommerdekk. Pen kjøring rett nok. Men forbruk ned mot 8 er jeg happy med.

moonbuggy

#115
Her fra dagens kjøring. Ved start 11,5 grader. Batteri 13 grader. 18.8 max batteri. Lading 18.6 kwt.
Eco pro SOC 129 km.

De km som viser er hjem, etter 5 timers stans - 13,5 grader. (Litt høyere forbruk ut - litt opp i høyde 150 m)
Km kjørt totalt 97, og ved hjemkomst 47% batteri i rest, med angitt restrekkevidde 57km.

Det henger ikke på greip. Det burde jo egentlig vært oppe på 70 tallet minst. Samme forbruk som denne turen ville gitt 183 km rekkevidde idag.

LMOR

#116
Du må få ny software moonbuggy.
En merkelig ting på bildet ditt er gjennomsnittlig gjenvinning. Gjennomsnitt på 1?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

LMOR:
Det kan du si. Jeg har også stusset på det. Idag viste den 2. Det er faktisk det høyeste jeg har sett for gjenvinning etter en tur. Jeg håper SOC går seg litt til. Jeg venter antagelig noen måneder til før jeg bytter software. (Venter på noen feil først - foreløpig har jeg ikke sett noen).

Klykken

Hvorfor er 1 i gjennvinningssnitt merkelig? Jeg har forøvrig 2.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på fredag 15. mai 2015, klokken 08:31
Hvorfor er 1 i gjennvinningssnitt merkelig? Jeg har forøvrig 2.
Fordi det høres lite ut, da du må kjøre en god del under 1 for å få det som gjennomsnitt. Det betyr samtidig at noen må ha mye mer enn 3,7 i gjennomsnitt.
Appen mener forøvrig at noen har 11,9 i gjennomsnitt regenerert... Jeg fikk 8 ned 1240m.
Har sett mange rare tall i appen, så vi kan nok ikke stole på tallene.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA