Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snittforbruk på min i3

Startet av moonbuggy, fredag 27. mars 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

moonbuggy

Nå er vel i3s pakke på 21,6 kwt brutto. Kia er brutto 27 kwt. Vekten er interessant, men også her tror jeg Kia oppgir nettovekt, ikke med all innpakning som BMW gjør.

Men, Kia pakker mer kraft i sitt batteri og tillater også høyere utnyttelse.

LMOR

Dette er også kommentert i en annen tråd. Hvordan de regner det ut, og at BMW gjør det riktig, mens Kia oppgir feil tall.
Ved normal bruk er 160km maks, men jeg det er fullt mulig å kjøre 190km med i3. Jeg fikk 164km ut av bilen i 14 grader og med 3 voksne i bilen.
Med alle postene her som viser EPA sine tall som ikke er påvirket av feil opplysninger fra leverandøren, og som faktisk er sammenlignbare tall, forstår jeg ikke hvorfor dette kommer opp igjen hele tiden...
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Vi har pr i dag et snittforbruk på 15,6 kwh/100 km.
Vi bor i Oslo og kjører hver dag ca 40 km til/fra jobb. Og det har vi gjort i ett år nå med vår i3.

Men om morgenen ved ca +6 grader, så har vi aldri mer enn ca 90 km kjørelengde med 100% batteri.
Vi hadde det samme i vinter med minusgrader.

Nå har jeg resatt statistikken på ConnectedDrive, og skal følge med på forbruket fremover.
Dersom gjennomsnittet fremover viser 20 kwh/100 km, så er alt i orden med bilen :-)
Men dersom den viser 15-17, så kommer jeg til å antyde at det er noe feil med batteri kapasiteten...
BMW i3, Oslo

LMOR

Jeg hadde håpet at noen andre la inn noe her, slik at det ikke står LMOR for mange steder...

Du må få lagt inn ny software, se slutten av software tråden.
Noen har hevdet at de har fått 10% mer reell rekkevidde etter oppgradering. Det blir spennende å få tilbakemelding fra deg! Du er en kandidat for det.
Fint hvis du sjekker maks kapasitet nå (hvis du får det til), og et døgn etter oppgradering.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Sitat fra: wesnym på mandag 04. mai 2015, klokken 22:48
Vi har pr i dag et snittforbruk på 15,6 kwh/100 km.
Vi bor i Oslo og kjører hver dag ca 40 km til/fra jobb. Og det har vi gjort i ett år nå med vår i3.

Men om morgenen ved ca +6 grader, så har vi aldri mer enn ca 90 km kjørelengde med 100% batteri.
Vi hadde det samme i vinter med minusgrader.

Nå har jeg resatt statistikken på ConnectedDrive, og skal følge med på forbruket fremover.
Dersom gjennomsnittet fremover viser 20 kwh/100 km, så er alt i orden med bilen :-)
Men dersom den viser 15-17, så kommer jeg til å antyde at det er noe feil med batteri kapasiteten...

Kom meg inn i service menyen og henter frem noe interessant:
Batt.Kapa.max = 17.8 kWh

Vi har fått time hos Bavaria 26. mai.
Jeg må si at jeg er meget spent på resultatet etter det besøket.
Vi har software fra ca september 2014, så jeg krysser fingre for at SW upgrade gjør susen.
BMW i3, Oslo

moonbuggy

Sitat fra: wesnym på torsdag 07. mai 2015, klokken 18:55

Kom meg inn i service menyen og henter frem noe interessant:
Batt.Kapa.max = 17.8 kWh

Vi har fått time hos Bavaria 26. mai.
Jeg må si at jeg er meget spent på resultatet etter det besøket.
Vi har software fra ca september 2014, så jeg krysser fingre for at SW upgrade gjør susen.
Hvordan lader du ? (10A, 16 A eller hurtiglading)

LMOR

Har vært borte i flere med den SW versjonen der "ladeknepet" ikke virker, men oppgraderingen fixer problemet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Sitat fra: moonbuggy på torsdag 07. mai 2015, klokken 19:01
Sitat fra: wesnym på torsdag 07. mai 2015, klokken 18:55

Kom meg inn i service menyen og henter frem noe interessant:
Batt.Kapa.max = 17.8 kWh

Vi har fått time hos Bavaria 26. mai.
Jeg må si at jeg er meget spent på resultatet etter det besøket.
Vi har software fra ca september 2014, så jeg krysser fingre for at SW upgrade gjør susen.
Hvordan lader du ? (10A, 16 A eller hurtiglading)
16 A hjemme. Bruker Mennekes laderen som er instillt på 16 A. Bilen står ute.
BMW i3, Oslo

LMOR

#98
Et spørsmål til wesnym:

Bor du høyere oppe enn jobben, eller omvendt?
Slik at du f.eks. får 13 på vei til jobb og 18 tilbake? (snitt 15.6)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Sitat fra: LMOR på torsdag 07. mai 2015, klokken 20:54
Et spørsmål til wesnym:

Bor du høyere oppe enn jobben, eller omvendt?
Slik at du f.eks. får 13 på vei til jobb og 18 tilbake? (snitt 15.6)
Motsatt :-) Vi bor helt nede ved sjøen, og kjører oppover til jobb.
Høyere forbruk til jobb enn hjem altså.
På vei hjem i dag hadde vi 14,5 og hadde da kjørt 18 km med Comfort og 20 gr i bilen.
Gjsnitt på bil computer sier nå 14,7.
NB! Jeg bruker ikke tallene fra appen, fordi de kan jeg pr idag ikke stole på. Det er ikke samsvar med appen (ConnectedDrive), og det som vises i bilen.
Bilen forvarmes før vi kjører på jobb (fordi den da står til lading ) med angitt tidspunkt og precon. Vi forvarmer aldri når vi kjører hjem fra jobb.
PS! Det blir mye småkjøring på oss. Det er sjelden vi kjører langtur, og nå er jeg faktisk skeptisk til å bruke i3 på besøk til min mor som da bor 130 km fra Oslo.
Fullladet bil nå og SOC sier 96 km.
Garantert ingen endring i morgen tidlig på SOC, selv om bilen da er forvarmet (med forvarmet HV batt).
BMW i3, Oslo

LMOR

OK, blir spennende å se hvordan det går.
Husk at rekkeviddeestimatet du får opp er med Comfort, og du kjører EcoPro.
Med gjennomsnittet du har nå så kommer du 120km i EcoPro, mens min bil ville kjørt 134 med samme gjennomsnitt i dag.
Men kjører du 130km så vil sannsynligvis din akkurat greie det, mens min ville komme frem med 20-25km margin, fordi forbruket går ned jo lengre du kjører (når det er kaldt).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

wesnym

Ja hva skal man si....
Kjørecomputer viser altså 14,7 i gj.snitt. Bilen har stått på lading med forvarming og angitt avreise tidspunkt.
100% batteri, klar for å reise på jobb.
Det er 6 grader ute, og solen skinner fra blå himmel. Dette blir en bra dag tenker jeg i det jeg setter meg inn i bilen....
Starter bilen, og hold på hatten: Hele svimlende 92 km rekkevidde vises på displayet.
Kjenner faktisk skuffelsen setter seg i magen, og lurer rett og slett på om jeg har kjøpt katta i sekken.
Jeg tok meg ikke bryet med å gå inn på service meny for å lese av batt.kap, temp etc.
Bilen skal som sagt inn til Bavaria senere i mai, så får vi se hva som skjer etter det...
pr i dag er jeg vel meget skuffet, og bilen vår holder ikke det som er lovet.
Hadde vi kjørt som "griser", så hadde det vært greit, men da skal bilen vise ett mye høyere snittforbruk.
Jeg ser at mange her inne er meget fornøyd, og kjører distanser jeg bare kan drømme om pr i dag. Så håpet lever vel. Med ny SW så kansje...... to be continued........
BMW i3, Oslo

LMOR

Hvis du får mot til å sjekke service menyen når du kommer hjem, og 2 under maks kapasitet, så finner du rest kapasitet. Hvis du leser av det i kveld, sammen med hvor langt du har kjørt, så hadde det vært interessant.
Du har åpenbart for lav maks som har hengt seg opp, men det kan være rekkevidden har hengt seg opp også.
Men det står ikke 92 når du setter den i Eco Pro?
Det kan også være at det er kartene rundt deg som er problemet. Bilen klarer ikke beregne et fornuftig estimat. I så fall er en god test å sjekke dette når du står på jobb. Velg en destinasjon som er i Oslo Sentrum, Eco Pro, se om rekkevidden endres.
Ellers har jeg stor tro på du snart blir en av oss  :)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

#103
Min bil har "gammel" programvare oktober 2014.
Har en del svakere regenerering enn den jeg hadde i sommer, da jeg bruker
Bremsene nesten like mye som i min gamle bil.

Allikevel er det vanskelig å ligge på 1.5 eller høyere i snitt forbru, med temperatur 5-15 grader.

ligger nå på 1.33 snitt totalt på siste 2000km.

Med snitt 100km/t (GPS målt) opp fra olavsgård - Gardermoen - olavsgård, lå jeg på 1.4 i snitt .( 100 i snitt er noe annet en hva enkelte på andre delforum bruker som referanse - da det ofte refereres til 110 og høyere.)

Når jeg tar målinger på forbruk , er det viktig å måle start og slutt på samme punkt/sted, aller helst samme veistrekning t/r.

Bilens estimerte rekkevidde er ofte på kun 10-11 mil, men jeg enkelt kjører 13-15 mil. selv med mange stopp.

Rett trykk i dekkene er viktig, kjører med 2.6 foran og 2.9 bak.
Kjører stort sett i eco modus, kjører effektivt , gjerne i venstrefil, samtidig Ikke på noe som helst måte aggressivt (eller sparemodus).

Har du målt kjøring i dagens temperatur uten , bruk av varme/AC ? Burde være greit å komme ned på 1.1-1.2 i og rundt Oslo.


Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

LMOR

Det som gjør at du ligger lavere enn mange andre 02jan, er at du har bilen i varm garasje. Du får en flying start hver eneste morgen, og fordelen varer hele dagen.
Når vi sammenligner forbruk under +15 grader ute, er det viktig å vi tar med disse forskjellene.

Oppfordrer samtidig alle som ikke har lagt inn sine tall til å legge inn disse her:

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,20784.0.html

Hvis vi får nok data i alle kategoriene, så bli det mye lettere å vurdere om vårt forbruk er "normalt" eller ikke. Så langt viser tallene at det er ca 1kWh/100km forskjell mellom varm og kald bil + at forvarming ikke kommer opp i samme temperatur som en varm garasje. (er ikke tatt med i tabellen)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA