Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Snittforbruk på min i3

Startet av moonbuggy, fredag 27. mars 2015, klokken 14:05

« forrige - neste »

moonbuggy

Kanskje det er interessant å se hva andre har i snittforbruk på all kjøring.
Mitt forbruk er bare vinterkjøring på Sør-vestlandet. Aldri over 8 grader, lite minusgrader, mest rundt 0-4 grader, mye vind og mye regn. Mottok bil 12 desember 2014.
Det meste er korte turer nær og i by, 60% uten forvarming. 14 kwt/100km er jeg ganske fornøyd med så langt.
Typisk kjørestrekning er fra "suburb" og inn til bykjerne og tilbake. Typisk jobbkjøring, ca 30 km tur/retur, litt kupert med x antall rundkjøringer, irriterende fordi de er små og krever fartsendringer. Tipper at 60% er "jobbkjøring". Resten fordelt på noen langturer og mange små, langt kortere turer 3-8 km.

LMOR

#1
Fint hvis du også skriver noe om hva en typisk kjørestrekning er for deg, fordi det er veldig relevant ift gjennomsnittsforbruket.

Min tur i dag, i samme delen av landet var på 13,0. Men gjennomsnittet mitt (hele vinter) er på 17,9  :(
Men da er nok 70-80% uten forvarming, og 80-90% av turene er på ca 3-5km, noe som gjør at jeg ikke kommer ned på ca 13,0 - 13,5 som er det jeg typisk har fått i vinter på litt lengre turer.

Mye eksperimentering, ikke spart på noe, mange turer med opp mot 30 i gjennomsnitt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

#2
Snittforbruket mitt ligger på 15,8 siden juli i fjor. Typisk tur i ukedagene er 25km til jobb med forvarmet bil, og 25km retur med forvarming uten tilkoblet lading vinterstid og "kald" bil når været tilsier det. I Namdalen dette, så vi opplever temperatur ned mot 30- på det kaldeste og 30+ på det varmeste. Og ofte mye snø.
Topografi er varierende, men betegnes nok som forholdsvis flatt.

Kjørestil er aktiv såfremt turen er kort.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Yttertorjen

#3
Snittforbruket mitt ligger på 16,1 siden 1. September i fjor, mot snittet på 16,8. Har ikke spart på noe, hverken varme eller pådrag, samt mye høy lyd i hk anlegget. Kystklima med for det meste mildvær, har vært  14 dg med minus i løpet av vinteren, og da snakker vi om fra 0 til min -5 gr. C. Kjøringen er meget regulær: 17 km til jobb eller bytur og samme i retur. Endel bakker, 1 stor bro, 6 kraftige fartsdumper,  3 kryss og 1 rundkjøring.  Kjørt 8 k km. Har prøvd ukentlige varianter med og uten forvarming, med og uten lading. Rekkeviddeindikatoren er hver tur pinlig nøyaktig, stemmer hver tur ved endt reise.  Ved kald bil ( uten forvarming) stiger rekkevidden de første 3-4 km kjøring (stigende batt temp), men ved endestasjon er den redusert med nøyaktig 17 km i forhold til oppstart.  Ved varmet bil unngås reduksjonen, og stemmer godt ved endestasjon. Forbruksmessig er det uten unntak best økonomi å unngå forvarmingen - den trekker mye km. Antar det hadde stilt seg annerledes hvis jeg hadde ladet med hurtiglader, med lading så stor at det ikke hadde tappet tilgjengelig km kapasitet. Kjører i eco pro da jeg liker denne best mht pådragspedalen. Vifte på 2 og full varme. Legger merke til at for hver "hakk" jeg stiller ned varme stiger km indikatorer med 1 km, så fra full varme til medium stiger kjørelengden med 8 km. Varmen koster ! Men du verden så godt !

LMOR

#4
Har kjørt 13mil i dag på ECO PRO. Kaldt og vått. Synes vel gjennomsnittet ditt moonbuggy er litt for imponerende til å kunne være helt uten noen bug i appen. Kan du sjekke nest siste side i statistikken for å se om antall km totalt stemmer med kjørelengden, og at du ikke på siste side har noen 20 mil per lading feil som noen av oss har hatt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

17,4 kWh/100 km på 7600 km fra november til nå. 2x17 km jobb/hjem hver dag, uten fokus på sparing, kun komfort. Noen helgeturer med ekstrem fokus på sparing. Eco Pro+, lue, jakker, varmeteppe osv. Bilen går billig når det trengs.

ali_ben

Jeg har forbruk på 14,3 kWh/100km siden jeg fikk bilen 30. april i fjor. Har kjørt 25498 km som i all hovedsak består av kjøring 75 km til jobb og like langt hjem. Lader hjemme og på jobb. Det har i all hovedsak vært i 0-4 plussgrader, men også enkelte dager med minusgrader. Min erfaring er at rekkevidden er lite temperatursensitiv i intervallet +5 til -5 grader. Når temperaturen snek seg ned mot minus 15 var forbruket merkbart større, men aldri mer enn 20 kWh/100km på en tur. Det er veldig bra! Bilen har aldri sviktet meg. Jeg er veldig fornøyd!
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Hvilken SW versjon? Sjekker du også de andre statistiske data?
Det har vært mange bug i appen sin sync med bilen, jeg har måttet resette statistikken et par ganger pga feil. Jeg har hatt feil som sier jeg har kjørt 20 mil på en lading, og jeg hadde i lang tid feil som sa at maks strekning kjørt på en lading var ca 40km. Den endret seg ikke, selv om jeg flere ganger kjørte mer enn 100km. Jeg tror kanskje ikke vi kan stole på appen/siden når det gjelder gjennomsnittsforbruk heller dessverre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged


LMOR

Men i mars 2014 var ikke alt forbruket med i gjennomsnittsberegningen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

ali_ben

Sitat fra: LMOR på lørdag 28. mars 2015, klokken 07:46
Hvilken SW versjon? Sjekker du også de andre statistiske data?
Det har vært mange bug i appen sin sync med bilen, jeg har måttet resette statistikken et par ganger pga feil. Jeg har hatt feil som sier jeg har kjørt 20 mil på en lading, og jeg hadde i lang tid feil som sa at maks strekning kjørt på en lading var ca 40km. Den endret seg ikke, selv om jeg flere ganger kjørte mer enn 100km. Jeg tror kanskje ikke vi kan stole på appen/siden når det gjelder gjennomsnittsforbruk heller dessverre.

Vet ikke om det var meg du spurte, men jeg er litt usikker på min SW-versjon. Jeg har den som "alle" fikk i august i fjor (vi som hadde ac-problemer). Bilen er alltid litt mer pessimistisk enn faktisk kjørelengde. Normalt i vinter har vært at jeg har startet på 105-110 km på displayet (rundt 0 grader). Så har jeg kjørt 75 km og hatt 45 km  igjen ved ankomst. Det tilsier vel 120 km reell rekkevidde. Hvis batteriet er 18 kW har jeg da et snitt på 15. Men statistikken min tar jo også med august og september og da var nok forbruket lavere.
BMW i3 levert 2. mai 2014

LMOR

Spurte vel egentlig alle, fordi nyere SW versjoner tar med mer av forbruket. Som f.eks. når en må stå 40 min på fergen, eller utenfor en butikk. Alt dette forbruket bør være med i gjennomsnittet for den turen, selv om en står i ro når en varmer opp bilen. Det er derfor jeg tenker at 14 i gjennomsnitt på vinteren høres for lavt ut, hvis ikke en alltid varmer via kabel både frem og tilbake fra jobb, butikk, osv.
Ellers har det vært mye tull med appen, så jeg tviler på at den er i stand til å ha kontroll på gjennomsnittet over en lengre periode, når den ikke klarer å få med seg de fleste av mine turer, og hvis langt jeg kjører mellom hver lading osv. Kan ikke se at det finnes noe info i bilen om gjennomsnitt over levetiden, så da blir gjennomsnittet basert på tilfeldig utvalg turer?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

moonbuggy

LMOR:
Min bil ble levert i midten av desember. Den burde jo ha en temmelig fersk SW versjon. Jeg har aldri opplevd noe "mistenkelig". Rekkeviddeanslag er som regel i området 115-120 km, normalt litt pessimistisk. Starter jeg uten forvarming mister jeg rekkevidde raskere enn kjørt distanse i starten, før det snur. Kjørt distanse stemmer med det både bilen og appen forteller meg.

Totalt sett synes jeg BMW fortjener mye ros for sin "prediction software".

Men, jeg savner å kunne lese av SW versjon man egentlig kjører på. Litt synd at det ikke kan leses av et eller annet sted. Litt kjedelig å måtte vente til service for å oppdatere denne.

LMOR

Tror du kan lese SW versjonen fra Service Menyen, men ikke fra bilen. BMW sitt system er litt gammeldags, fordi det er mye som henger igjen fra andre biler. Tesla+ kunne starte fra scratch.

Enig i at din bil og app mest sannsynlig ikke har vært utsatt for de samme bugs, men sjekket du at totalt kjørte km i statistikken (ikke på bilen) stemmer med det som bilen sier?

Enig også at softwaren totalt sett fortjener mye skryt, og rekkeviddeberegningen er blitt enda bedre med den nyeste SW som kommer nå snart.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

Det kan være forklaringen på forskjellene ligger i SW, for jeg hadde mye mindre regenerering i går enn jeg kan huske jeg hadde på sist tur til Bergen. Jeg har januar 2015 versjonen.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA