Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Comfort Access

Startet av turfsurf, fredag 19. juni 2015, klokken 09:07

« forrige - neste »

havardolini

Det er litt morsomt å følge denne diskusjonen.
For meg er nøkkelfri adkomst noe som virker kjekt, men samtidig noe jeg har klart meg uten i mange år uten at jeg har kjent på det som noe savn. Jeg har ikke så veldig dyp håndveske, så det går stort sett greit å lete den fram :)
På min nåværende bil kan jeg trykke på en knapp på nøkkelen for å åpne bakluka. Det er veldig kjekt å ha nøkkelen klar i håndflata med fingeren på avtrekkeren når det regner og man har fulle bæreposer i begge hender. Da er det bare å lempe varene inn uten å måtte sette dem fra seg i en eller annen sølepytt :)

Jeg vet ikke helt om jeg kommer til å velge med Comfort Access. Jeg tenker at det er viktigere å ta med moderne hjelpemidler som f.eks. adaptiv cruise Control og sikkerhetssystemer, enn noe så uviktig som nøkkelfri adkomst, dette både for min egel del og for annenhåndsverdien når bilen en gang skal selges.

Men enn om vi kunne ha operert inn chipen i håndflata eller noe, da hadde vi snakket 100% nøkkelfri adkomst :)

bromm

Sitat fra: Anterialis på mandag 22. juni 2015, klokken 14:12
For meg virker det tungvint å måtte trykke på nøkkelen, legge nøkkelen fra seg i bilen ett sted eller tilbake i lomma, for så finne frem nøkkelen igjen nå man døl låse. Og jeg er helt enig at knappen for frunken er meget kjekk - jeg har ikke åpnet frunken på noen annen måte. For meg er det enklere å trykke på knappen på vei ut av bilen enn å finne frem nøkkelen i en trang jeans minilomme (legger CA nøkkelen i den lille lommen ovenfor hovedlommen hø side, meget praktisk :))
Hvorfor i all verden skal du legge fra deg nøkkelen inne i bilen ? Det er altså slik:
1. Stikk hånd ned i lomme, der nøkkelen ligger -> trykk på ønsket knapp (man finner superenkelt knappen med å ta litt på nøkkelen, som derfor aldri trengs å komme ut av lomma).
2. Når man går fra bilen så gjentas #1 (med "motsatt" knapp) for å låse bilen.

PS! pass på så ikke minilommen er for trang - det er mange som kommer tilbake til bil med begge vinduene nede og bilen full av regn, fordi nøkkelen har blitt aktivert pga. trange bukser  ;) (man kan riktignok slå av Comfort Closing i menyen, men da mister man jo også muligheten til å åpne/stenge vinduene ved "long press" på open/close (perfekt på sommeren), samt innslag av speilene ved long press på close)

PS2 - det er ikke enklere å snu seg på vei ut av bilen for å trykke på dørhåndtaket. Det er faktisk mer komfortabelt å bare slenge døra igjen etter seg og gjennomføre punkt 2 (hånd nedi lomme, remember) ;)

bromm

Sitat fra: havardolini på mandag 22. juni 2015, klokken 15:23
På min nåværende bil kan jeg trykke på en knapp på nøkkelen for å åpne bakluka. Det er veldig kjekt å ha nøkkelen klar i håndflata med fingeren på avtrekkeren når det regner og man har fulle bæreposer i begge hender. Da er det bare å lempe varene inn uten å måtte sette dem fra seg i en eller annen sølepytt :)
Dette får du ingen glede av på i3 selv om du har CA - det er nemlig ingen heis for bakluka, så den spretter bare ut et par cm. Du må derfor uansett sette ifra deg bæreposene i sølepytten, for så å løfte luka manuelt.

Jeg har sett at enkelte andre BMW'er (f.eks 1-serie) kan modifiseres med ekstra fjærer på demperne slik at luka får nok fart i utkastet til å sprette helt opp. Mulig det kan gjøres på i3 også - men man har som sagt samme muligheten for dette på den programmerbare nøkkelknappen - så CA er ikke nødvendig med mindre man vil sette fra seg bæreposene, åpne fordøra og så trykke på knappen inne i bilen ;) ;)

LMOR

Det er 2 ting som mangler på i3 i forhold til det som er vanlig på CA. Fjær på bakluken og en knapp i bakluken for å låse bilen.
Men det er en 3er og ikke en 5er...

Ellers er det vel greit å høre på de som faktisk har det. Det er ingen ulempe å ha CA, spørsmålet er om en synes det er verd det. Det gjør altså jeg, selv om jeg ofte bruker bromm sitt forslag når jeg går fra bilen. Men det er først og frems pga knappen på bakluken mangler.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

EinarV

Bare en antagelse, men regner med at de som ikke anbefaler CA ikke har hatt det før. Jeg har det på begge mine biler og ville ikke vært foruten. Var ute i en demo bil fra Bavaria her om dagen som ikke hadde det og det var faktisk et savn bare denne ene gangen også. Det jeg savner mest med CAen på i3 kontra 5eren er muligheten for å åpne bagasjeluken med et sveip med foten under støtfangeren, genial funksjon når man kommer med en unge på armen og to-tre bæreposer i hånden.
Tidligere styremedlem
Hordaland Elbilforening

Tidligere Styreleder
Rogaland Elbilforening

2017 BMW i3 94Ah
2014 BMW i3 60Ah - solgt

02jan

Comfort acces , har jeg på min jeep CJ, som er uten dører og tak, nøkkelløs start er det også.

Men valgte bort CA , da nøkkelen styrer både klima, dører, vindu og soltak. Bruker trunken en del, så igjen må jeg trykke på knappen og andre ganger bruker jeg tlf for aktivering av AC og dør mens jeg er på vei bort til bilen.

Skulle gjerne hatt innvendig knapp for åpning av ladeluke + trunken , slik det feks. er på en 15 år gammel Honda. Og ja - invendig bryter til bakluke som spretter opp , det hadde vært kjekt ( det hadde jeg i gamledager, 1985 modell audi)










Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

havardolini

Sitat fra: EinarV på mandag 22. juni 2015, klokken 22:01
Bare en antagelse, men regner med at de som ikke anbefaler CA ikke har hatt det før.

Du har rett i din antagelse når det gjelder meg i allefall, men hva så? Jeg har ellers inntrykk av at det er en lett blanding av folk som MÅ ha CA, og mange som har det på fossilbilen, velger det bort på i3.
Hvis jeg har armene fulle av bæreposer, finner jeg frem bilnøkkelen før jeg går ut. Hvis ikke, finner jeg den fram på vei til bilen. Vi mennesker er vanedyr, det er i alle fall sikkert.

Jeg bestilte meg forresten en i3 selv i dag, man gleder seg! :)

Klykken

Har hatt biler med CA før ja, men hadde budsjett å forholde meg til på i3en. Det er mye annet som velges før CA, for min del.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA