Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Jerrykanne for BMW i-modeller :-)

Startet av HHF, onsdag 25. mars 2015, klokken 19:04

« forrige - neste »

HHF

Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Olemann

Ja, flott ide, men det må være heftig ny teknologi om den lille kassa/generatoren der klarer levere mer enn 16A eller 3.8 kVA. Selv da blir det fort et par timers pause i grøftekanten om man vil lade opp noen mil.....
De generatorer jeg har vært borte i er knapt nok bærbare når de gir noe særlig over 10A.

Sitat fra: HHF på onsdag 25. mars 2015, klokken 19:04
Dette kunne jo være noe i nærheten av genialt om det ikke blir for dyrt.

http://www.bmwblog.com/2015/03/25/no-more-range-anxiety-thanks-to-jerr-e/

moonbuggy

Jøss, hvorfor portabel, hvorfor ikke ha en liten dedikert lademotor i bilen med en liten tank ?
Da kan denne startes mens man enda kjører, før batteriet er helt tomt.
Tenk om alt kunne styres fra idrive og vi selv kunne bestemme innslagspunktet når generatoren skulle starte lading ?
Det er en virkelig genial ide  ::)

brimi

Bmw i3

HHF

Olemann; det gjenstår naturligvis å se hva denne saken blir kapabel til, men det er klart den må levere noe ny teknologi for å være interessant. Ladekapasitet blir viktig, men samtidig kan en nødløsning som tar lang tid være bedre enn å være helt tom et sted uten mulighet for å lade uansett hvor lang tid det måtte ta.

Moonbuggy; hva gjelder spørsmålet om hvorfor portabel, så er jeg litt usikker på om det ligger noe ironi bak, men svaret er ihvertfall at en fastmontert løsning ikke vil være tillatt i Norge samtidig som reglene for hva som kan være registrert som elbil overholdes. I andre land leveres jo i3 med en range extender (ReX) som nettopp er det du skriver - en liten motor som drives av bensin og som lader batteriet og driver bilen videre når batteriet er tomt (eller slår inn rett før). Så for de som kan kjøpe denne, er det naturligvis et bedre alternativ.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA