Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

SC i Spania

Startet av schweitzeren, tirsdag 24. mars 2015, klokken 17:50

« forrige - neste »

schweitzeren

Hei og hop,

Sitter med en liten planlegger i magen... og den sier at jeg skal ta bilen til Spania... skal til Alicante egnen... og ser da at på Tesla's SC kart er 3 som er grå i Nord Spania... vil spare 1 god dag på at de er klar til jeg kommer i midt Juli :-)

Noen som har informasjon om de?

/Jesper
TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

Leif1

Såkalte coming soon det. De er sikkert straks klare for bruk.
Jeg setter ei flaske hjemmebrygg på at det er flere å velge i til du skal på tur.
Konvertitt fra S til X

Jejl

Det som er litt merkelig er at det har stått "kommer snart" i sikkert 4-5 mnd på disse. Spanjoler er ikke akkurat kjent for å være effektive og få ting gjort.
Vi skal også ned til Spania i juli og håper selvfølgelig å slippe saktelading eller chademo-adapter.

schweitzeren

Med andre ord... ingen så langt som har noen informasjon om de SC'ere  :-X

Har ikke lyst på at skulle bruke 2 dage ekstra i en alt for kort ferie

/Jesper

TMS 90D levert d.19.03.2016
TMS P85 Levert d.22.11.13 og innbyttet d.19.03.16 på 55.300km
Think 2009 med nytt Lithium batt. 21.500km
Think 2010 2+2 Lithium batt. 39.500km

sven erik

jeg er i spania  et stykke nedenfor malaga  men har ventet lenge på disse i spania  de kommer ikke så fort  på grunn av  noe uklarheter om strømmen +++

men lad med type 2 hos renault  har du dobbelt lader så kjører du  da ned til  aliante på en drøy dag  fra grensa  eller om du har chademo adapter og tar nissan  og  en kan få kontant kort fra ibil

masyvertsl

Skal til Albufeira i Juli og satser på at Tesla prioriterer solglade engelskmenn på vei til Portugal:)

Jejl

#6
Det ser ut til at det blir en god del som har tenkt å kjøre ned til kysten av Spania i sommer.
Det hadde vært nyttig for alle om de som allerede har kjørt nedover kan oppgi nøyaktig adresse for hvor de har ladet, ladefart, betaling(?) og hvilke fasiliteter som er rundt ladeplassen.  Jeg tenker at strekningen som går noen mil sør for Barcelona og ned til Valencia vil være den som er mest aktuell for de fleste.

Cirion

Denne dekker Spania godt:
http://www.electromaps.com/

Finnes også som app.

Vil fraråde på det sterkeste å bruke noen annen side etter min erfaring fra i fjor.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

Jejl

#8
Sitat fra: Cirion på mandag 30. mars 2015, klokken 14:16
Denne dekker Spania godt:
http://www.electromaps.com/

Finnes også som app.

Vil fraråde på det sterkeste å bruke noen annen side etter min erfaring fra i fjor.
Har sett litt på denne siden før.
Fra siste sc har vi ca 730 km frem til mål (Altea/Alfaz del Pi).
Hvis jeg skaffer meg et CHAdeMO-adapter tenker jeg at det kan være greit å lade f.eks her:
http://www.electromaps.com/puntos-de-recarga/7396_nissan-nikko-center-tarragona
Da ender vi opp med ca 6,5 t kjøring + 1,5 t lading = ca 8 timer.
Jeg har prøvd å se litt på Renaults ladestasjoner, men det var ikke alle som har oppgitt hvor mange kw de var på. Jeg har ikke dobbellader så jeg går ut fra at vi får 7,4 kw eller 11 kw på disse.
Da blir det ca 9 t kjøring (vil anta at det da smartest å holde ca 80km/t)+ ca 7 t lading= ca 16 timer.
Superladere i Spania vil spare oss for MYE tid.

Cirion

Renault sine ladestolper er som regel 43kW AC (samtlige jeg har brukt har vært det). Har du singel lader, får du 11kW på disse.

Er nok mer å hente med et Chademo adapter når man ikke har dobbeltlader. Samt at jeg syns ikke oppgraderingen til dobbeltlader er verdt det.

Er vi heldig, starter utbyggingen i Spania snart, og det blir ferre hull for å komme fram. SC er det eneste som funker på tur, alle andre løsninger egner seg mest når man like gjerne skal stoppe noen timer eller overnatte.
Kjører Model S Signature P85+ eller X100D 7s. X90D 5s solgt.

mandresen

Heisan
Får min S85D i løpet av mai måned og i juli skal vi ta med ungene på Europatur. Vi har blant annet booket hotell i Santa Susanna og det er 20 mil sør for SC i Norbonne.
Spørsmålet er hva jeg trenger for å lade på hotellet, hvilken type kontakt/overgang trenger jeg å ha med?

Jeg ser jo av kartet til Tesla at det er planlagt med SC nedover i Spania i år, er det lov å håpe på at de er klare til Juli monn tro?

Takker for svar

Mvh
Martin
Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

Jejl

Sitat fra: mandresen på onsdag 15. april 2015, klokken 09:19
Heisan
Får min S85D i løpet av mai måned og i juli skal vi ta med ungene på Europatur. Vi har blant annet booket hotell i Santa Susanna og det er 20 mil sør for SC i Norbonne.
Spørsmålet er hva jeg trenger for å lade på hotellet, hvilken type kontakt/overgang trenger jeg å ha med?

Jeg ser jo av kartet til Tesla at det er planlagt med SC nedover i Spania i år, er det lov å håpe på at de er klare til Juli monn tro?


Takker for svar

Mvh
Martin
Vi er nok mange som håper på noen sc i Spania før sommerferien.
Hvis dere skal videre lengre sørover og tenker å kjøre litt effektivt ville jeg heller ha booket hotel rundt 40 mil sør for Narbonne. Hvis hotellet har sagt at de har strøm vil jeg tippe på at de kun har en vanlig shucko, men ville sendt en mail og spurt for sikkerhetsskyld.

sturle

Sitat fra: mandresen på onsdag 15. april 2015, klokken 09:19
Spørsmålet er hva jeg trenger for å lade på hotellet, hvilken type kontakt/overgang trenger jeg å ha med?
Du kan evt ta med raud 16A CEE-kontakt for raskare lading dersom hotellet har ein slik tilgjengeleg, men sannsynlegvis får du berre vanleg Shucko.  Blå 32A er det ikkje noko poeng å ta med.  Dei finn du berre her i Noreg, og knapt nok her.  Spør gjerne hotellet kva dei har.

Andrewas

Det er 3 superladere merket "Coming soon". Disse ligger rett over grensen fra Frankrike - dvs. Zaragoza og rundt Barcelona.

Av det som er fremkommet fra Tesla selv og diverse forum er Spania en byråkratisk hengemyr på linje med Frankrike. Muligens uten samme mulighet til å trikse seg rundt byråkratiet ved å plassere ut en enkelt supercharger på pall m. uttak for 2 biler (slike er utplassert flere steder i Frankrike og Storbritannia).

Sett utifra hvor lenge det har vært ingen aktivitet, men like fullt annonsert som "kommer snart" tenker jeg at vi nok ikke ser disse superladerne ferdige så snart - og ihvertfall ikke de lenger sør i spania før årets sommerferie er forbi.

Dette er selvsagt ikke greit for nordmenn som vil kjøre til solkysten i sommer. Det eneste vi kan gjøre er å sende massivt mye mail til Tesla om behovet for en rute ned mot Spanias sørkyst - i håp om at de kan ta i bruk samme forenklede løsning som i Frankrike.
2013 Sig #174 Model S P85+ Pearl White m alt uten ekstra barneseter.
2023 Model X Plaid

mandresen

Takker så mye for raske svar.  For vår del i år så har vi leid hotell i 1 uke i Santa Susanna og det ligger 195km fra SC i Norbonne.
Jeg skrev mail til hotellet og de har sagt ja til å lade bilen, men lurte på hvilken type kontakt og hvor lenge jeg måtte lade. Så da ordner det seg nok. Holder med shucko kontakt for min del og lade halv tank:-)

Neste sommer derimot tenker vi å dra lengre ned og regner med ting er i orden da.

Melhus (Trondheim)
Tesla Model S85D, MC Red, RN336744, levert 26.05.15
Nissan Leaf 2012 modell, White Pearl
Mitsubishi i-Miev 2011 modell, Titanium Grey m/eberspacher (SOLGT)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA