Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Minimumsløsning i garasje

Startet av Sandvika, tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:20

« forrige - neste »

Sandvika

Ikke funnet et godt svar på denne på forumet. Ser i sikringsskapet at garasjekursen min er en "avlegger" av en 16A kurs som går til noen rom i huset (kun enkel belysning i disse rommene). I løpet av et år planlegger jeg oppussing i huset og ny kabel/dedikert kurs til garasjen (32a/230). I mellomtiden tenkte jeg å gjøre det beste ut av situasjonen. Er det trygt å sette bilen på 13a (schuko evt. 16a blå) og bare risikere sikringen eller burde jeg legge inn høyere margin ved å holde meg på lavere ladehastighet? 

sturle

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 24. mars 2015, klokken 09:20
Er det trygt å sette bilen på 13a (schuko evt. 16a blå) og bare risikere sikringen eller burde jeg legge inn høyere margin ved å holde meg på lavere ladehastighet?
Ja, med berre lys på same kurs bør det gå heilt fint.  Kjenn etter nokre timar om kontakten vert varm, for å forsikre deg om at han er i orden.  Dersom kontakten vert varm, må han skiftast.  Skru ned til 8A dersom sikringen går.

Ver OBS på at sikringen sannsynlegivs går med ein gong dersom du brukar ein støvsugar, vedsag/-kløyvar eller noko tilsvarande kraftig på same kurs medan du ladar.  Vanlegvis har du god margin for ekstra forbruk over eit kort tidsrom.  Med eit allereie høgt forbruk i botnen vert den ekstra marginen redusert.

Sandvika

Takk, kan man evt. bytte ut schukoen med blått uttak om det er varmt eller er det bare å flytte problemet?

cra

Hvis du har utenpåliggende kabler kan du jo skekke dem også, men som oftest er det selve shucko-kontakten som er problemet, ved at den blir slitt og du får slark i koblingene som igjen fører til varmgang. Om du ikke trenger max ladehastighet tilgjengelig så er det alltid lov å skru ned hastigheten manuelt. Om bilen er ferdig ladet kl. 02:00 eller kl 05:00 spiller jo (for de fleste) ikke noen rolle.

Nå vet jeg ikke hva slags kjøremønster du har, men om du alltid lar bilen stå til lading når du er hjemme så tipper jeg at du i praksis alltid vil ha nok strøm til å få gjort det du skal, selv om du skrur ned hastigheta en del.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Sandvika

Godt poeng.
Med 15.000km i året så dekker nok 9A mestepartern av mitt daglige daglig behov uansett.

Om det skulle knipe så setter jeg på 13 eller 16 men holder litt øye med den.
Evt.  så er det kort vei til SC Lier og enda kortere vei til Type 2 på Smartclub.

fonberg

Sitat fra: cra på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:38Om bilen er ferdig ladet kl. 02:00 eller kl 05:00 spiller jo (for de fleste) ikke noen rolle.

For alle med normal døgnrytme vil det være bedre om bilen er ferdig ladet kl. 05 enn kl. 02, for da er batteriet varmere når man skal ut å kjøre om morgenen.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

cra

Sitat fra: fonberg på tirsdag 24. mars 2015, klokken 12:46
Sitat fra: cra på tirsdag 24. mars 2015, klokken 11:38Om bilen er ferdig ladet kl. 02:00 eller kl 05:00 spiller jo (for de fleste) ikke noen rolle.

For alle med normal døgnrytme vil det være bedre om bilen er ferdig ladet kl. 05 enn kl. 02, for da er batteriet varmere når man skal ut å kjøre om morgenen.

Jepp, og med litt trening kan man sikkert få til å time det slik at bilen er ferdig på et gunstig tidspunkt. Jeg prøver ofte å prøve å¨treffe slik at den ikke er helt fulladet enda, men fortsatt lader når jeg skal avgårde. Med unntak av enkelte langturer vil det være rikelig på batteriet uansett.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

B_Tesla

Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.
--------------------------------------------------------
Innlegg postet med denne brukeren kan ikke refereres til utenfor elbilforum.no, uten godkjenning av brukeren

Sandvika

Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:21
Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.

Fikk bare tak i blå 1-fase 16a i dag, hva er forskjellen på 16a og 32a? Går tesla adapteret i begge?

Muffinman

Størrelsen. Tesla sitt adapter går kun på 32A. Du kan lage en overgang, men det blir litt tullete i forhold til å sette opp en 32A på veggen.

jkirkebo

Sitat fra: Sandvika på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:10
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:21
Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.

Fikk bare tak i blå 1-fase 16a i dag, hva er forskjellen på 16a og 32a? Går tesla adapteret i begge?

Nei, 16A er fysisk mindre. Elektroimportøren på Alnabru har, de selger også på nett (elektroimportoren.no)
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Sandvika

#11
Sitat fra: jkirkebo på onsdag 25. mars 2015, klokken 22:03
Sitat fra: Sandvika på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:10
Sitat fra: B_Tesla på tirsdag 24. mars 2015, klokken 18:21
Du bør sette på 1-fase 32a kontakt. Lader ikke fortere, men er mer robust kobling.

Fikk bare tak i blå 1-fase 16a i dag, hva er forskjellen på 16a og 32a? Går tesla adapteret i begge?

Nei, 16A er fysisk mindre. Elektroimportøren på Alnabru har, de selger også på nett (elektroimportoren.no)
Pokker, jeg som tok en råsjangs. Når Tesla skriver "IEC 60309 230 volt adapter (blå)" på sine bestillingssiden så er altså ikke dette en fullstendig beskrivelse da det også skulle stått 32A.

Redigert. Ser nå at det står 32a på ladesiden til Tesla.

marton

Jeg har ett 32A adapter og lading fungerer helt fint. Eneste som er litt merkelig er at bilen setter lading tilbake til 16A når den er ferdig, så neste gang jeg starter lading, så lader den med 16A. Andre som har opplevd dette?

Ser ikke ut til at jeg kan endre dette fra mobilen heller.
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

Muffinman

#13
Jepp. Har hatt problemer med det på flere ladesteder siden en oppdatering som kom i september i fjor. Et av punktene begynte å virke på opprinnelig verdi igjen for litt siden. Har ikke testet de andre.

Stilte seg tilbake til 16A om man bruker scheduled charging, om man starter lading fra app eller etter strømutfall. Et blink på 3 sekunder, så var man tilbake på 16A og våknet til langt mindre rekkevidde enn forventet.

Prøv å slette ladepunktet i bilen, det har hjulpet flere her inne selv om det ikke hjalp på min bil.

marton

Ok. Takk for info.

Jeg sendte nå en mail til Tesla også og spurte.. Får se om de svarer.
Tesla Model S P85+, 25 000km/år
Nissan Leaf, Nov 2012 - Mars 2015, 16 000km/år
Kjøp din tesla her:  http://ts.la/frodemarton7393
Bømlo, Hordaland

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA