Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Fast månedspris til boligsameie

Startet av SJD, mandag 23. mars 2015, klokken 11:28

« forrige - neste »

SJD

Hei!
Jeg har fått tilbud om å betale en fast pris på kr 300,- i måneden for bruk av strøm fra boligsameiet til lading av min e-golf. Er dette en ok pris? Bilen vil kjøres 16-20.000 km i året. Jeg må selv påkoste installasjonen etc. så her er det snakk om kun forbruk.

emil

2000 mil * 1.5kWh/mil = 3000kWh

3000 / 12 = 250kWh/mnd

300kr / 250 = 1.2kr/kWh


For å gjøre det enkelt for borettslaget kan det være verd å betale litt ekstra for strømmen, også for å forsvere seg mot skeptiske naboer. All lading utenfor sameiet vil øke kWh kostnaden hjemme.

Alternativet er minusmåler og betaling for faktisk forbruk.

jkirkebo

Sitat fra: emil på mandag 23. mars 2015, klokken 11:36
2000 mil * 1.5kWh/mil = 3000kWh

3000 / 12 = 250kWh/mnd

300kr / 250 = 1.2kr/kWh

Du kan ikke regne så lavt som 1.5kWh/mil. Husk tap i lader (typisk 10-12%), forbruk til forvarming osv. 2kWh/mil er nok en mer realistisk verdi, og da ender man opp på 90 øre/kWh. Meget akseptabelt synes jeg.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

emil

Sitat fra: jkirkebo på mandag 23. mars 2015, klokken 14:43
Sitat fra: emil på mandag 23. mars 2015, klokken 11:36
2000 mil * 1.5kWh/mil = 3000kWh

3000 / 12 = 250kWh/mnd

300kr / 250 = 1.2kr/kWh

Du kan ikke regne så lavt som 1.5kWh/mil. Husk tap i lader (typisk 10-12%), forbruk til forvarming osv. 2kWh/mil er nok en mer realistisk verdi, og da ender man opp på 90 øre/kWh. Meget akseptabelt synes jeg.

Sier vi 1600 mil og 2kWh/mil er vi på omtrent samme nivå som mitt første regnestykke igjen...

Uansett om det er 1.2kr/kWh eller 0.9kr/kWh ville jeg nok sett på det som en grei pris å betale for å slippe stress med styre og andre sameiere. Sett opp et tydelig regnestykke som viser at du i alle tilfeller vil betale mer for bruken enn sameiet har i kostnad.

RaBalder

Jeg synes heller ikke 300kr/mnd er noe gal pris i forhold til den kjørelengden du har.

Du kan vel også smette på en måler i din installasjon dersom du står for kostnaden ved den uansett. Men start gjerne med en fast pris i måneden.
Er beregningen betydelig feil (enten i din eller borettslagets favør), så kan man jo beregne på nytt.

Har man en måler, så kan man jo også lese den av en gang i året/måneden og betale utfra det.

Ferry

Som de andre har regnet på her, så høres 300,-/mnd ok ut. Jeg ville gladelig betalt såpass. Du sparer jo kanskje rundt 15.000,-/år i fossildrivstoff, så du kommer uansett bra ut av det. Jeg ville heller ikke vært fremmed for å betale litt ekstra for å dekke inn infrastruktur, og litt for å beholde husfreden.

SJD

Takk for tilbakemeldingene. Føler nå at jeg ikke blir snytt i allefall. Sameiet ville ikke gå med på noe annet en fastpris da dette med fører "handling" hos forretningsfører og dermed utgift for dem. I tillegg er jeg førstemann som begynner med dette så det er ikke noe historikk/ fakta å bygge dette på. 

jkirkebo

Sitat fra: Sven-E på tirsdag 24. mars 2015, klokken 00:52
Kr 300,- er da alt for billig.

Lader du 8 timer hver natt på 10A, får du strøm for ca. kr 18,- pr. natt, eller ca. kr 550,- pr. mnd.
10 timer 16A er ca. kr 36,- pr. natt eller ca. kr 1104,- pr. mnd.

Øh, hvordan skal han kunne bruke såpass med strøm når kjørelengden er bare 20kkm i året mener du? 8 timer på 10A hver natt vil holde til over 40kkm, ti timer på 16A til ca. 85kkm pr. år...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Trekkoppbil

I praksis lader man gjerne mer borte enn hjemme.
Om du lader hjemme og på jobb, så blir det halvt om halvt for pendling. I tillegg stopper man gjerne på butikker og andre steder hvor man smålader litt, og av og til må man stoppe for å hurtiglade. Når man er på langtur, så må man lade borte.

Falsum

Det er jo flere gode artikler her på elbil.no som forklarer hvordan man beregner reell strømkostnad og andre tips til hvordan dette bør håndteres i sameier og borettslag som kan være skeptiske. F.eks. denne:
http://www.elbil.no/elbilforeningen/prosjekter/borettslag/168-elbil-i-borettslag-sameie-ol

Jeg er i akkurat samme situasjon og tenker å legge dette frem for sameiet før jeg starter med eventuelt elektrikerarbeid i garasjen og innkjøp av elbil. For min del er årlig kjørelengde rundt 10.000 km, så jeg tenker å tilby å betale en årlig kostnad på 2000,-. Dette forutsetter jo at all lading gjøres hjemme, så 1200-1500 kr er nok mer reell kostnad, men tenker å legge på litt for å komme eventuell skepsis i forkjøpet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA