Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Defa Erange IQ i rekkegarasje energi måleren

Startet av Mataba, mandag 25. mars 2024, klokken 19:24

« forrige - neste »

Mataba

Siden denne står i en rekkegarasje, antar jeg dette er rett del av forumet.

Jeg bor i ett ny oppført borettslag. Klargjort med Wagoskinne.
Utbygger startet med Defa erange IQ til dem som bestilte med lader under oppføring av blokken.

Jeg hadde ikke El Bil den gangen.

Når jeg ca 1 år senere kjøpte EL Bil, kontaktet jeg styret, som henviste til el firmaet utbygger brukte.

Dem ga meg original tilbud som om jeg skulle ha kjøpt laderen ved kjøp av bolig.

Etter lang venting, på grund av leveringstid, og montering av lastfordeler ting.

Men nå er det slik att selve laderen fungerer i den form att jeg får ladet. Men energimåleren viser ingenting. Verken når jeg lader, eller prøver å lese av den.

Styret henviser til montør, dem sier dem skal se på det.
Bruksanvisningen sier ingenting om hvordan lese av den.
Naboer sier det bare er å lese av.

Hos oss er det slik att vi beboere skal melde inn bruken.

Har sett på de andres ladere, og der vises ikke tall når den ikke lades.

Dessverre så er det såpas egne folk her, att ingen vil si noe om det er en prosedyre for å lese av måleren.

Da uten respons fra montør, (utover "skal se på det engang")
Defa support sider er fullstendig ubrukelige, er vel 6-7 mnd siden jeg først forsøkte meg der. appen er ikke brukanes, viser bare tilkoblet uansett. brl henviser til montør. (Montøren dem ba meg bruke, og laderen dfem sa jeg skulle kjøpe)

Så ett lite håp er om noen her på forumet har en slik lader, og vet om det er en prosedyre for å lese av energimåleren.

Eventuelt noe en selv kan sjekke? Siden ingen, verken brl, defa eller montør reagerer. Så må jeg nesten finne ut av det selv.
Q4 E-Tron 2022

Erik Ola Ulvestad

#1
Det der ser veldig ut som en Carlo Gavazzi EM111 måler, Link her

Den bør vise verdi om den i det heile tatt er tilkopla.

Edit: EM111 har s.k. "self-switcing off" av LCD display, så ein må trykke på den for visning.

----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

Mataba

#2
Sitat fra: Erik Ola Ulvestad på mandag 25. mars 2024, klokken 19:47Det der ser veldig ut som en Carlo Gavazzi EM111 måler, Link her

Den bør vise verdi om den i det heile tatt er tilkopla.

Ligner veldig ja.

Det blinker faktisk lite rødt lys helt nede til høyre når jeg lader bilen.
Så da tenker jeg den teller.

Hm vent.  Er det touch display..  Må ut å teste om det er touch på den som er på laderen, edit:  Er dekket for med glass/klar plast. kommer ikke til selve enheten
Q4 E-Tron 2022

Erik Ola Ulvestad


Kan prøve å slå av og på sikring til ladeboksen. Ved oppstart er det forhåpentligvis lys i LCD ei kort stund?
----------------------------------------------------------------------------------------------------
Privat: Interesse for ladesystemer.  2017 Leaf 30 kWh
Jobb: Malthe Winje Automasjon AS #saia #gewiss #joinon
#eltako #softing #helmholz #iconics #besen #keba

TB

#4
Måler Erik Ola lenker til har også støtte for sentral avlesning. Mulig det er koblet til, slik en unngår å måtte lese av?

Manuell avlesning høres litt rart ut om det er et større anlegg?

Så lenge montør, produsent og styret er informert om at avlesning ikke fungerer har du gjort det som kan forventes. Hva gjør de andre naboene?

En ulempe med å vente lenge med avregning er hvilken pris som skal brukes? Nå har strømprisen stabilisert seg, endrer seg ikke like mye som tidligere fra måned til måned som tidligere. Men, avregning pr måned gir en mer riktig pris. Avregning oftere krever i praksis automatisk avlesning.
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

Mataba

Defa support er faktisk på banen nå.

Forslaget er å ta av og på høyre sikring i boksen.

Så får teste det i kveld

Brl er det oppe ett forslag om 500 kr i kvartalet og da avregne mot målet forbruk når alt er i orden

Q4 E-Tron 2022

TB

Tror mange vil være svært godt fornøyd med 500 kr pr kvartal for fri lading. 😇
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

RJK

Sitat fra: TB på tirsdag 26. mars 2024, klokken 10:36Tror mange vil være svært godt fornøyd med 500 kr pr kvartal for fri lading. 😇

Med avregning, så er det intet gratis. Det må betales likevel, til slutt. Hadde sagt 600,- så tror jeg du er nærmere det som er reelt. Men fremdeles kanskje litt lavt med mindre man kjører lite eller lader mye borte.
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

Mataba

#8
Sitat fra: TB på tirsdag 26. mars 2024, klokken 10:36Tror mange vil være svært godt fornøyd med 500 kr pr kvartal for fri lading. 😇


Det er ikke tall ut av lufta.
her betaler de som kjører 20k km i året 8-900 i kvartalet, og dem lader kun hjemme.

Jeg lader 5 dager i uken på jobben, så jeg lader kun 2 dager pr uke her hjemme.
Riktig nok kjører jeg 40k km i året.

Men når jeg i hovedsak lader på jobben, så er ikke 500 kr i kvartalet så billig, når en ser att andre her betaler 8-900 i kvartalet med 20k km i året.

Og som jeg nevnte og RJK påpeker, så blir det selvsagt avregnet når displayet er fikset.
Q4 E-Tron 2022

Mataba

Liten oppdatering.

Defa support har kommet til att det er feil på display.

Jeg tok av og på sikringen som Erik Ola er inne på, (også Defa support)
Da kom lys på i display, men ingen tall.

Defa Support sender faktisk display til montør, og skal be dem få opp farten. Defa virket ikke fornøyd med ventetiden fra montøren..

Håper bare ikke dem blir snurte av å få dette sendt fra Defa på denne måten da...
Q4 E-Tron 2022

Mataba

Sitat fra: TB på tirsdag 26. mars 2024, klokken 08:14Måler Erik Ola lenker til har også støtte for sentral avlesning. Mulig det er koblet til, slik en unngår å måtte lese av?

Manuell avlesning høres litt rart ut om det er et større anlegg?

Så lenge montør, produsent og styret er informert om at avlesning ikke fungerer har du gjort det som kan forventes. Hva gjør de andre naboene?

En ulempe med å vente lenge med avregning er hvilken pris som skal brukes? Nå har strømprisen stabilisert seg, endrer seg ikke like mye som tidligere fra måned til måned som tidligere. Men, avregning pr måned gir en mer riktig pris. Avregning oftere krever i praksis automatisk avlesning.

Det er kun 18 leiligheter som parkerer her.
De andre leser av selv, sammen med vann og gulvvarme energi avlesing.

nesten alt her er underlig nok  manuell avlesning. (Med unntak av strøm i leilighetene)
Jeg syntes det er rart  i ny oppførte blokk. (2 år) Men får ikke gjort så veldig mye med det.
Q4 E-Tron 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA