Nyhetsbrev

Få vårt månedlige nyhetsbrev tilsendt på epost med alt du trenger å vite om elbil og lading.

E-post *

Jeg godtar at informasjon som fylles ut i skjema behandles iht vår personvernerklæring

Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Skrevet av Emne: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"  (Lest 74271 ganger)

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« på: Tirsdag 19. Mai 2009, klokken 19:48 »

Jeg har startet med mitt prosjekt 2EL. Jeg skal bygge om min Citroen 2CV 84mod.
Jeg har valgt denne bilen forde den er veldig lett ikke mer en 650kg. Og det er en meget enkel konstuksjon, berende ramme og ingen bremseforsterker.
Jeg skal holde meg under 75V grunden til det er at da slipper jeg å slitte med sterkstrøm regler
Motoren jeg skal bruke er en Lemco 72V 13Kw http://www.lmcltd.net/uploads/images/motors.jpg den veier bare 11kg og har høy turtall. Da slipper jeg å dreve om girkassa for å få ønsket hastighet
Batterier blir fra en Kinesisk batterifabrikk som heter Optimum og derfra har jeg fått en bra pris. Det blir en 120ah LiFePO4 pakke på 72V med BMU http://www.optimumchina.com/en/Products_po.html

Nå har jeg sartet med å demontere fosilmotoren fra girkassa, girkassa skal jeg beholde med bremser og alting som hører med.
Neste blir å demontere eksos og bensintank


1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3007
    • Vis profil
    • El Rayo er registrert på EValbum
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #1 på: Tirsdag 19. Mai 2009, klokken 21:46 »
Gratulerer, Øyvind!

Du har kommet et stykke på vei allerede ser jeg av bildene. Hold oss oppdatert.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #2 på: Onsdag 20. Mai 2009, klokken 10:11 »
Takk takk
Ja det går fort å skru 2CV. 5 timer skring så er motor og girkasse ute. I dag starter jeg med bensintank og eksosannleg.
Har sendt et brev til ombyggingskomiten om byggingen, veldig spendt på hva de kommer til å si.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #3 på: Fredag 22. Mai 2009, klokken 11:59 »
Pelle politibil har blitt elektrisk og den har de fått registrert som elbil. Delene er fra USA så dette burde være bra for oss som vil konvertere bilene våre til elektrisk.  Her er siden deres http://www.elpelle.no/?ac_id=110&PHPSESSID=176c5a6a90b8b6f753d6ea54dba9e0ee
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Elmo

  • Medlem i Elbilforeningen siden 2013
  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 8151
  • Elbileiere gjør det med spenning.
    • Vis profil
    • Elmo
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #4 på: Fredag 22. Mai 2009, klokken 13:07 »
Har tenkt det samme.
Jeg forsøkte å spørre jentene om det med registrering/godkjenning av Pelle på EVS24, men de forstod ikke spørsmålet/problemet, så jeg regner med at noen har dratt utrolig hardt i mange tråder der :-[

Uansett bør denne konkrete saken brukes for det den er verd i den generelle konverteringsdebatten med myndighetene.

Egentlig tviler jeg vel på at jentene har gjort så veldig mye av jobb på den bilen selv, men det er en annen sak.

Pelle hadde forresten fremdeles YE skilter i Stavanger, men de sa de skulle få EL skilter.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #5 på: ſøndag 24. Mai 2009, klokken 22:40 »
Nå har Klara blitt kvitt alle sine fosile deler og hun suket lettet over å bli kvitt dem.
Er det noen som klarer og gjette hvor mange kg motor, eksosanlegg, og bensintank veier? Da er ikke girkasse tatt med.

Nå venter jeg bare på at den elektriske motoren skal komme. ;D

« Siste redigering: ſøndag 24. Mai 2009, klokken 23:02 av 2EL »
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13995
    • Vis profil
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #6 på: Mandag 25. Mai 2009, klokken 06:39 »
Er det noen som klarer og gjette hvor mange kg motor, eksosanlegg, og bensintank veier

130 kg? Det er tross alt snakk om 2 syl og luftkjøling, og Eksosanlegget er jo bare litt størrre enn det som står på Webstoene våre. :D

Synd du må bruke den tunge girkassen. Hadde du skaffet deg en girkasse fra en mopedbil hadde du spart menge kilo bare der, og samtidig kunne koblet motor og gir sammen på en enklere måte, f.eks ved hjelp av tannreim.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #7 på: Mandag 25. Mai 2009, klokken 10:42 »
Er det noen som klarer og gjette hvor mange kg motor, eksosanlegg, og bensintank veier

130 kg? Det er tross alt snakk om 2 syl og luftkjøling, og Eksosanlegget er jo bare litt størrre enn det som står på Webstoene våre. :D

Synd du må bruke den tunge girkassen. Hadde du skaffet deg en girkasse fra en mopedbil hadde du spart menge kilo bare der, og samtidig kunne koblet motor og gir sammen på en enklere måte, f.eks ved hjelp av tannreim.

Litt for mange kilo, men ikke dårlig gjetta . 103 kg veier alt sammen. Girkassa er ikke så tung den er av aluminum, jeg må bruke kassa fordi bremsene sitter på girkassa.
Å for at det skal være mulig å få registrert bilen som el, så må bilen være så orginal som den kan være.
« Siste redigering: Mandag 25. Mai 2009, klokken 11:01 av 2EL »
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Baltor

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 960
  • Baltor
    • Vis profil
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #8 på: Tirsdag 26. Mai 2009, klokken 22:46 »
Det må bli fantastisk å kunne suse fra andre i lyskryssene med en 2cv :D
Hvor sprek tenker du at bilen skal bli? Mister du bakseteplassen til batterier eller kan du beholde den som 4 seter?
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

elektrolux

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 13995
    • Vis profil
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #9 på: Onsdag 27. Mai 2009, klokken 07:48 »
Blir neppe susing fra andre bilister med en Lemco motor i en slik bil. Tipper det blir noenlunde likt originalakselerasjonen, og noe mindre toppfart.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://Elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #10 på: Torsdag 28. Mai 2009, klokken 14:17 »
Blir neppe susing fra andre bilister med en Lemco motor i en slik bil. Tipper det blir noenlunde likt originalakselerasjonen, og noe mindre toppfart.

Du har rett, det blir ikke noe rask bil. Motoren er på 13kw og bilen kommer til å gjøre maxs 90km/t.
Alle 4 stene blir i bilen, skal legge batteriene der bensintanken er og resten i motoromet.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

bosonic

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 1106
    • Vis profil
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #11 på: Tirsdag 02. Juni 2009, klokken 11:09 »
Bra at noen endelig tør satse på konvertering, og skrive om det her. 8)
Jeg ønsker deg lykke til med prosjektet.

Hvilken type controller satser du på å bruke?

Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #12 på: Mandag 08. Juni 2009, klokken 00:08 »
Bra at noen endelig tør satse på konvertering, og skrive om det her. 8)
Jeg ønsker deg lykke til med prosjektet.

Hvilken type controller satser du på å bruke?


Takk takk. Controller jeg har kjøpt heter Alltrax Controller AXE 7245 og er en 72V 450a.
Man kan programere den en god del hvis man vil. Motoren får jeg i løpet av uka fikk jeg høre nå. Det blir morro, da kan jeg starte med tilpassing av motoren på girkassa.

Har kommet fram til at jeg må bytte ramma på 2CV, fant i dag starten på ramme knekk som er veldig vanlig på 80 talls 2Cver. Det var litt surt men ramma er heldig hvis ikke så dyr i Danmark. Så nå blir det en danmark tur på meg ::)
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

El rayo

  • Gold Member
  • ******
  • Innlegg: 3007
    • Vis profil
    • El Rayo er registrert på EValbum
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #13 på: Mandag 08. Juni 2009, klokken 14:31 »
Har kommet fram til at jeg må bytte ramma på 2CV, fant i dag starten på ramme knekk som er veldig vanlig på 80 talls 2Cver. Det var litt surt men ramma er heldig hvis ikke så dyr i Danmark. Så nå blir det en danmark tur på meg ::)
Det fikser du lett! Hør med de som har byttet ramme før om korrekt fremgangsmåte overfor Biltilsynet.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Ladefabrikken

  • Hero Member
  • *****
  • Innlegg: 787
    • Vis profil
    • Ladefabrikken
Sv: Prosjekt 2EL "en 2cv som skal bli elektrisk"
« Svar #14 på: Mandag 08. Juni 2009, klokken 18:19 »
Har kommet fram til at jeg må bytte ramma på 2CV, fant i dag starten på ramme knekk som er veldig vanlig på 80 talls 2Cver. Det var litt surt men ramma er heldig hvis ikke så dyr i Danmark. Så nå blir det en danmark tur på meg ::)
Det fikser du lett! Hør med de som har byttet ramme før om korrekt fremgangsmåte overfor Biltilsynet.

Banker inn ramme nr inn i den nye ramma og later som ingen ting gjør de fleste ::)
Men jeg får vel  gjøre på den mere korekte måten, kontakt biltilsynet.


1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler