Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kjøpe ny eller gammel motor?

Startet av hsa77, søndag 22. mars 2015, klokken 09:42

« forrige - neste »

ze

Her vestpå er det rimelig greit med 43 kW-ladere. Den nye utgaven av Zoe hadde vært komplett uaktuell for min del, ettersom 22 kW er for tregt på langtur. Har bare gode erfaringer med ladehastighet på 43 kW, selv på vinteren. F.eks om man kjører E39 og skal ta Lavik-Oppedal-fergen kan man - om man timer det riktig - hive strøm på bilen uten å måtte stå over en ferge.

Om det ikke eksisterer noen Zoe med reell hurtiglading når den jeg har skal byttes ut, så blir det garantert en annen bil.

Men dette er selvsagt en subjektiv vurdering man må ta. Min erfaring er at jeg stort sett kan kjøre minst 120 km pr lading uten større problemer med den gamle motoren.
2014 Renault Zoe
2022 Tesla Model YP
2020 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Renault Twizy

elektrolux

Da er det positivt at du kan velge mellom 43 eller 22 kW Zoe.  ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ze

Inntil videre i alle fall. 43 kW er jo et must. Satt senest i dag og irriterte meg over hvor forbannet tregt det gikk da jeg måtte stoppe ved en 22 kW-lader :)
2014 Renault Zoe
2022 Tesla Model YP
2020 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Renault Twizy

Trond.m

#18
For mitt bruk vil nok litt lenger rekkevidde være en fordel framfor 43 kw maks ladefart. Siden den nye bilen lader raskere på lavere effekter, vil det bli interessant å se hvor mye forskjellen vil utgjøre i praksis på en 15-90 % lading en vinterdag. Det er vel den situasjonen som vil være mest aktuell hvis bilen skal brukes til langkjøring. Men Renault tar en sjanse ved å ta bort muligheten for hurtiglading, og det vil nok konkurrentene utnytte for alt det er verd. Kia kan jo skryte av 100 kw hurtiglading, selv om det visstnok ennå ikke finnes noen ladere som kan levere dette. Samtidig er det ingen som kan matche 240 km teoretisk rekkevidde, så der har de sitt trumfkort. At Zoe fortsatt i ny utgave ikke kan lbestilles med en original DAB + radio er for meg uforståelig. Alt tyder på at det snart blir lansert, men de venter nok med å lansere det for ikke å miste salg nå i vår. At bilen heller ikke kan bestilles uten Wall-box (med fradrag i prisen på ca 15.000) gjør at bilen desverre for er uaktuell for meg i øyeblikket, siden jeg allerede har en Pod-Point wall-box i garasjen.

erik e

Som nevnt før. Med et annet "merke" i "grillen" hadde Renault solgt til 1. plass. Tålmodighet og gode produkter vil "løfte" merke der det hører hører hjemme. God helg.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

ZerOE

Sitat fra: TM på lørdag 11. april 2015, klokken 07:58
For mitt bruk vil nok litt lenger rekkevidde være en fordel framfor 43 kw maks ladefart. Siden den nye bilen lader raskere på lavere effekter, vil det bli interessant å se hvor mye forskjellen vil utgjøre i praksis på en 15-90 % lading en vinterdag. Det er vel den situasjonen som vil være mest aktuell hvis bilen skal brukes til langkjøring. Men Renault tar en sjanse ved å ta bort muligheten for hurtiglading, og det vil nok konkurrentene utnytte for alt det er verd. Kia kan jo skryte av 100 kw hurtiglading, selv om det visstnok ennå ikke finnes noen ladere som kan levere dette. Samtidig er det ingen som kan matche 240 km teoretisk rekkevidde, så der har de sitt trumfkort. At Zoe fortsatt i ny utgave ikke kan lbestilles med en original DAB + radio er for meg uforståelig. Alt tyder på at det snart blir lansert, men de venter nok med å lansere det for ikke å miste salg nå i vår. At bilen heller ikke kan bestilles uten Wall-box (med fradrag i prisen på ca 15.000) gjør at bilen desverre for er uaktuell for meg i øyeblikket, siden jeg allerede har en Pod-Point wall-box i garasjen.

Kjøpte ikke du en Zoe for en stund tilbake?

Trond.m

#21
Jo, men jeg valgte å la en annen overta kontrakten. Nå vurderer jeg sterkt en BMW i3. Har den på langtest i helgen...Må si at jeg er imponert over bilen, men Zoe har også noen fordeler. Det som kanskje trekker ned for Zoe er 3 år kortere garanti på batteriet, manglende DAB og lavere byggekvalitet. Det hører vel egentlig til et annet forum, men siden du spør  ;)

aronesen

#22
Når du bruker bilen på langtur innimellom eller har behov for rask påfyll i løpet av dagen, så gir du ikke så lett slipp på 43kW AC lading.
Det hadde vært greit med 22KW AC hvis man hadde mulighet for hurtig DC lading i tillegg.
Men, det er vel foreløpig bare Tesla som har den muligheten.. ;)
Renault Zoe Intens 43kW, Grå Neptune

ladov

Sitat fra: aronesen på søndag 12. april 2015, klokken 08:20
Det hadde vært greit med 22KW AC hvis man hadde mulighet for hurtig DC lading i tillegg.
Hver for seg har Renault og Tesla løst sin del av ladeproblematikken. Chameleon-laderen til Renault er suveren som destinasjonslader. Du har en kraftig og fleksibel ombord-lader som klarer seg med rimelig infrastruktur. Derimot så er kapasiteten til type-2 kontakter i minste laget som underveis-lading. Når batteriene blir større så vil også 44kW begrensningen til type-2 bli mer tydelig. Da trenger du en kraftig DC-lader ala Teslas supercharger.

De bilene som kommer til neste år, med større batterier, *bør* ha Chameleon-lader(eller tilsvarende) som takler alle nett(inkl.IT) *og* ha en port for hurtig DC-lading.


Om du velger 44kW-lading eller lengre rekkevidde er vel spørsmål om hva du kommer til å savne oftest, rekkevidde eller ladetid.. (husk på at ofte vil selv noen minutters lading være nok til å komme hjem, eller til neste destinasjonslader)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

hsa77

Jeg skulle gjerne hatt mulighet for lengre rekkevidde OG hurtiglading. Da jeg måtte velge valgte jeg rekkevidde. Den ekstra rekkevidden håper jeg fører til at jeg sjelden må lade underveis, når jeg må lade vil det bli på ca 30-40% batteri opp til ca 50%. En kald vinterdag mistenker jeg at forskjellen på 22 og 43kw da er marginal. Når batteripakken på 3.gen ZOE forhåpentligvis passerer 30kwh bør Renault få på plass hurtiglading, med mulighet for CCS i tillegg til 2-22kw ac vil ladeløsningen være markedets beste.
2015 Renault ZOE Intense (R240) - solgt
2017 Renault ZOE Intense ZE40
2014 Tesla S85 (classic RWD med AP1)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA