Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Meget støyende varmepumpe?

Startet av Kianus, lørdag 21. mars 2015, klokken 23:16

« forrige - neste »

Kianus

Hei!
Er eier av en Kia Soul og er således vant til den.

Ser nå på muligheten for å gjøre bilparken helt elektrisk.

Uansett, lånt med meg en Zoe hjem og det jeg legger spesielt merke til er hvor høy utvendig støy det er når jeg kjører klimaanlegget på 22 grader og auto. Det er jo like høy støy som en dieselmotor på tomgang.
Er dette vanlig eller er det noe rart med bilen?

Forøvrig syns jeg ikke den på langt nær blir så varm som Soulen min.

Urs4_2008

Hei. Den lager litt lyd, ja. Antakelig har demobilen softwarebugen som gjør at varmesystemet ikke virker som tiltenkt. En softwareoppdatering så blir det bedre.
VW E UP!
Zoe 2018 R90 "Zoe40"
Tesla M3P
Mitsubishi i-miev
Citroen c-zero
Zoe 2015 Q210 "gammel type" og
Zoe 2017 R90 "Zoe40"

ZOE

Min lager også mye lyd når den varmer. Omtrent som en bensinbil på tomgang

Kianus

Skremmende mye lyd fra den. Skulle tro noe var ødelagt inni der.
Men da er det sikkert en feature og ikke en fault.

ZOE

Jeg synes lyden er flau, så jeg skrur av varmen før jeg for eksempel snakker med noen gjennom vinduet :-)

Kianus

Ja det er jo i grunn ganske flaut med tanke på at det er en elektrisk bil :)

ze

Spiller det noen rolle? Man hører jo knapt dette inni bilen uansett.
2014 Renault Zoe
2022 Tesla Model YP
2020 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Renault Twizy

zbk

Den drar på litt innimellom, men etter oppdateringen av varmeanlegget synes jeg den kjører mye mindre på full guffe. Dere med pinlig mye lyd, har dere fått omprogrammert styringen?
2018 Tesla Model X (blå), 2017 Opel Ampera-e (blå), 2011 Peugeot 3008 (mørk grå) - til salgs
2014  Renault Zoe Q210 - solgt

Kianus

I følge forhandler var demobilen oppdatert. Og ja, jeg syns det spiller en rolle. Kjøper meg ikke elbil som høres ut som en fossilbil. Hver vår smak.

ze

Se positivt på det. Elbilhaterne vil være mindre fristet til å nøkle opp siden på bilen din.
Det til side - hvordan er lydnivået på varmepumpen til Soul EV og andre?
2014 Renault Zoe
2022 Tesla Model YP
2020 Tesla Model 3 LR AWD
2017 Renault Twizy

ladov

Sett den på ECO så bråker den mindre.. ;)

Dessuten bråker klimaanlegget mest når du akkurat har startet bilen, etter en stund, når kupeen nærmer seg innstilt temperatur, så roer det seg ned.

For øvrig så bråker klimaanlegget på (bensin)passaten min også ganske mye. Overdøver uten problemer motoren på tomgang. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Kianus

Soul vs. Zoe i lyd på varmepumpe blir som å sammenligne en mopedmotor på tomgang mot en V8 på 4000 RPM. :)

ZerOE

Sitat fra: Kianus på torsdag 02. april 2015, klokken 09:34
Soul vs. Zoe i lyd på varmepumpe blir som å sammenligne en mopedmotor på tomgang mot en V8 på 4000 RPM. :)

Da er jo valget ganske enkelt :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA